WiiM
Amp PRO

WiiM zdobył popularność niedrogimi odtwarzaczami strumieniującymi, które pozwoliły wiele tradycyjnych systemów stereofonicznych otworzyć na muzykę z sieci. Potem wystarczyło dodać końcówki mocy, zwiększyć wydajność zasilacza… i gotowe – wzmacniacze zintegrowane Amp oraz Amp Pro.

Testy porównawcze

Amp PRO
ROTEL
A8

Nasza ocena

Wykonanie
All-in-one w kompaktowej, eleganckiej formie. Doskonały przetwornik ESS Technology, moduł końcówek mocy Texas Instruments w klasie D.
Funkcjonalność
Nowocześnie rozwinięta. Obsługa Tidal Connect i Spotify Connect, dwukierunkowy Bluetooth, mobilny sterownik z korekcją akustyki. Tylko jedno wejście analogowe (liniowe), ale kilka cyfrowych, a wśród nich HDMI z eARC i dekoderem Dolby Digital.
Laboratorium
Wysoka moc, jak na takie maleństwo, zwłaszcza na 4 Ω (2 x 56 W/8 Ω, 2 x 102 W/4 Ω), niskie zniekształcenia.
Brzmienie
Obfite, gęste, płynne. Mocny, a kiedy trzeba nawet potężny bas, gładkie wysokie tony. Swobodna dynamika, dobre do relaksu jak i do głośnej imprezy.
Artykuł pochodzi z Audio

Model Amp pojawił się w 2023 roku, Amp Pro – około pół roku temu. Obydwie konstrukcje wyglądają podobnie, ale wewnątrz różnice są znaczące i w pełni uzasadniają cenę wyższą o 300 zł.

Przewagą Pro jest udoskonalona sekcja wzmacniaczy (wraz z chłodzeniem) oraz inny przetwornik cyfrowo-analogowy, jest też jednak pewna słabość – Pro został pozbawiony Apple AirPlay (który ma "zwykły" Amp).

Urządzenie jest kompaktowe i skoncentrowane na systemach strumieniujących. Szarografitowa obudowa jest metalowa i znakomicie wykonana; przypomina odtwarzacz WiiM Ultra, chociaż nie ma okazałego wyświetlacza.

WiiM Amp PRO - front

Na froncie WiiM Amp PRO dominuje pokrętło – nowoczesny manipulator, oprócz regulacji głośności pełniący kilka innych zadań (związanych głównie, choć nie tylko, z odtwarzaniem).

Do wskazania głośności służy subtelna linia diodowa. Nie ma włącznika zasilania – Amp Pro automatycznie przechodzi w tryb czuwania i się z niego wybudza.

Nie ma również wyjścia słuchawkowego, ale jest transmisja Bluetooth, która dostarczy sygnał do słuchawek bezprzewodowych (moduł BT jest dwukierunkowy, obsługiwane są standardy SBC oraz AAC).

Czytaj również: Jak dzielimy wzmacniacze ze względu na technikę wzmacniania sygnałów?

Na ograniczonej powierzchni tylnej ścianki zmieszczono dużą gamę wejść, głównie cyfrowych, ale znalazło się też miejsce dla jednego analogowego (liniowego).
Na ograniczonej powierzchni tylnej ścianki zmieszczono dużą gamę wejść, głównie cyfrowych, ale znalazło się też miejsce dla jednego analogowego (liniowego).
HDMI z eARC pojawia się w nowoczesnych wzmacniaczach stereo coraz częściej, WiiM Amp Pro ma też dekodery Dolby Digital.
HDMI z eARC pojawia się w nowoczesnych wzmacniaczach stereo coraz częściej, WiiM Amp Pro ma też dekodery Dolby Digital.

WiiM AMP PRO - złącza i  funkcje sieciowe

Na tylnej ściance WiiM Amp Pro nie ma wiele miejsca, ale zmieściło się wszystko, co nowoczesne i niezbędne. Gniazda głośnikowe są pojedyncze, jest jedno wejście analogowe (liniowe) i kilka cyfrowych: optyczne, HDMI eARC (nawet z dekodowaniem Dolby Digital, oczywiście sumuje później sygnał do dwóch kanałów) oraz USB; z tego ostatniego ściągniemy pliki muzyczne, ale nie podłączymy tym sposobem komputera (w formule DAC).Jest wyjście subwooferowe (i to z regulacją poziomu i częstotliwości filtrowania).

Sieć podłączymy przewodowo (LAN) bądź bezprzewodowo (Wi-Fi). Obsługiwany jest standard Wi-Fi 6 wyróżniający się szybkością transmisji, przydać też się może (w rozległych sieciach) obsługa większej liczby urządzeń.

Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Większość elektroniki zainstalowano na jednej dużej płytce. Chłodzenie jest możliwe przez szczeliny w dolnej pokrywie, ale klasa D specjalnie się nie grzeje.
Większość elektroniki zainstalowano na jednej dużej płytce. Chłodzenie jest możliwe przez szczeliny w dolnej pokrywie, ale klasa D specjalnie się nie grzeje.WiiM AMP PRO - układ elektroniczny

WiiM Amp Pro przyjmie PCM 24 bit/192 kHz, a pliki DSD odtworzy "przerabiając" je najpierw na standard PCM. Wobec możliwości najbardziej zaawansowanych odtwarzaczy sieciowych parametry nie wyglądają imponująco, ale to przecież urządzenie niedrogie, a przede wszystkim… w praktyce w 99% to zupełnie wystarczy; tym bardziej gdy skupimy się na strumieniowaniu z "chmury".

WiiM Amp Pro obsługuje Spotify Connect oraz Tidal Connect; jest też Google Cast, a nawet zgodność z systemem Roon.

WiiM Amp PRO - obsługa

Otrzymujemy tradycyjny pilot (chociaż nie taki zwykły, bo z komunikacją Bluetooth) i aplikację; wykorzystuje ona potencjał telefonu nie tylko w kwestiach powiązanych z ekranem i przejrzystością ustawień, ale wprowadza też kilka dodatków, w tym funkcję automatycznej korekcji akustyki.

Służy do tego mikrofon telefonu, co budzi obawy o dokładność również z powodu techniki pomiaru (trudność sprawi już przecież samo prawidłowe ustawienie). Z tych powodów najrozsądniej będzie ograniczyć (a jest taka możliwość) zakres pracy układu do najniższych częstotliwości.

Czytaj również: Czym różni się wzmacniacz zintegrowany od wzmacniacza "dzielonego"?

Końcówki mocy pracujące w klasie D są oparte na układach Texas Instruments TPA3255.
Końcówki mocy pracujące w klasie D są oparte na układach Texas Instruments TPA3255.
Nad strumieniowaniem i operacjami na sygnale cyfrowym czuwa 4-rdzeniowy procesor.
Nad strumieniowaniem i operacjami na sygnale cyfrowym czuwa 4-rdzeniowy procesor.

WiiM Amp PRO - układ elektroniczny

WiiM ma od dawna opanowaną sieciową platformę. W Amp Pro dołożono do niej jeden z najlepszych przetworników cyfrowo-analogowych – ESS Technology ES9038Q2M. Jego obecność byłaby powodem do zadowolenia nawet we wzmacniaczu wielokrotnie droższym, a w urządzeniu za 2000 zł to wręcz sensacja.

Sam ES9038Q2M rozprawi się z sygnałami, których Amp Pro jednak nie może obrobić (PCM 32/768 i DSD512), jednak wciąż będzie procentowała jego dynamika 128 dB. Sygnały z wejścia analogowego są od razu konwertowane na formę cyfrową w układzie Texas Instruments PCM1861 (24/192, dynamika 110 dB).

Końcówki mocy, z uwagi na wielkość obudowy, to o czywiscie układy impulsowe Moduł Texas Instruments TPA3255 jest właściwie gotową, dwukanałową końcówką mocy. Jej parametry są imponujące: moc wyjściowa sięga 2 x 150 W przy 8 Ω i 2 x 260 W przy 4 Ω, czego WiiM w pełni nie wykorzystuje, konfigurując końcówki tak, aby uzyskać odpowiednio 2 x 60 W i 2 x 120 W.

Zastosowano jeszcze dodatkowe obwody kompensacyjne ("zwykły" Amp ich nie ma) niwelujące wrażliwość wzmacniacza na obciążenia o dużej zmienności impedancji. Jak się to udało, sprawdzimy w naszym Laboratorium.

WiiM Amp Pro - odsłuch

WiiM Amp Pro to przeciwieństwo Rotela A8, po emocjach którego można teraz odetchnąć, odpocząć, muzykę bardziej kontemplując i obserwując z dystansu, niż wchodząc w bliski, bezpośredni kontakt.

Mocny bas będzie "modelował" brzmienie, dając mu solidny fundament. Amp Pro może zagrać głośno i czysto, a w zakresie niskich tonów nawet potężnie. Wynika to nie tylko z mocy wyjściowej, ale też z charakteru; pozwoli to "podciągnąć" się słabszym głośnikom, tym bardziej że bas jest dynamiczny i dokładny.

Amp Pro można określić jako "mały ciałem, wielki duchem", jednak pasuje to również do A8, chociaż obydwa wzmacniacze grają zupełnie inaczej.  Wysokie tony są gładkie, delikatne, dyskretne. Nie wychodzą na pierwszy plan, nie absorbują naszej uwagi bardziej, niż to konieczne, są dopełnieniem obrazu.

Czytaj również: Jaką impedancję należy wybrać na amplitunerze (4 czy 8), jeżeli na kolumnach jest napisane 4-8 omów?

Podobnie jak w swoich odtwarzaczach strumieniowych, WiiM nie rezygnuje z tradycyjnego pilota, ale większe możliwości otwiera sterownik mobilny.
Podobnie jak w swoich odtwarzaczach strumieniowych, WiiM nie rezygnuje z tradycyjnego pilota, ale większe możliwości otwiera sterownik mobilny.

Różnica między silną pozycją niskich tonów a słabszą wysokich określa ogólnie ciemniejszą tonację, która może jednak przydać się do współpracy z rozjaśnionymi, lekko grającymi kolumnami głośnikowymi, a takich przecież nie brakuje.

WiiM Amp Pro uspokoi też nazbyt krzykliwe średnie tony; w tym zakresie jest neutralny ze wskazaniem na ostrożność, prominentny bas wpływa na niższe rejestry wokali, które są nasycone i plastyczne, ale nienatarczywe.

Żadne źródło, sygnał ani nagranie nie było w stanie wywołać ostrości i przenikliwości, na dobre i na złe. Taki styl i kreacja z jednej strony nie pozwala Amp Pro wznieść się na wyżyny analityczności, ale chyba nikt nie oczekuje wyczynowego dźwięku ze wzmacniacza tej klasy.

Z drugiej strony sprawia, że WiiM Amp Pro jest zawsze bezpieczny i w tym sensie uniwersalny, a to przecież właściwie sformułowane zadanie takiego sprzętu.

Specyfikacja techniczna

WiiM Amp PRO
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 56
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 102
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 2,1
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 77
Dynamika [dB] 94
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 126
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium WiiM Amp Pro

Amp Pro jest najmniejszym wzmacniaczem w tej grupie, ale deklarowana przez producenta moc wyjściowa, 2 x 60 W przy 8 Ω i 2 x 120 W przy 4 Ω stawia go w zupełnie innym świetle. Urządzenie zawdzięcza taki potencjał oczywiście wydajnej technice impulsowej.

Wszystkie pomiary były wykonane z użyciem wejścia analogowego, co oznaczało konieczność podwójnej konwersji, najpierw analogowo-cyfrowej, a później cyfrowo- -analogowej. W przypadku strumieniowania (które będzie wykorzystywane chyba najczęściej) pomijamy pierwszy etap, więc wyniki w takim trybie byłyby w pewnych obszarach lepsze.

Moc wyjściowa jest nieco niższa, niż deklaruje WiiM, wynosi 2 x 56 W przy 8 Ω i 2 x 102 W przy 4 Ω. To wciąż bardzo dobre rezultaty, wzmacniacz niemal podwaja moc (do 108 W) przy 4 Ω, a w trybie stereo uzyskuje nieznacznie mniej, bo 2x 102 W; przy 4 Ω Amp Pro idzie łeb w łeb ze znacznie większym A-S301 Yamahy.

Odstęp od szumu jest umiarkowany - 77 dB, ale to typowe dla impulsowych końcówek mocy. Dynamika sięga 94 dB. Czułość jest bardzo niska – dla pełnego wysterowania (uzyskania mocy maksymalnej) potrzebne jest napięcie ponad 2V.

Konwersja A/C odbywa się z częstotliwością próbkowania 48 kHz (tak raportuje aplikacja mobilna), co ma odzwierciedlenie na charakterystykach częstotliwościowych (rys. 1), które szybko opadają powyżej ok. 23 kHz.

WiiM chwali się stosowaniem dodatkowych układów kompensacyjnych – faktycznie nie widać anomalii (i różnic między impedancjami) wynikających z działania filtrów wyjściowych, chociaż trudno o ostateczne wnioski ze względu na ograniczenie pasma przez konwersję A/C. Spektrum harmonicznych (rys. 2) jest spokojne, trzecia sięga -87 dB, druga -90 dB.

Charakterystyki na rys. 3. prezentują się dobrze, THD+N leżą poniżej granicy 0,1% niemal w całym badanym zakresie, począwszy od najniższych wartości mocy wyjściowych.

Współczynnik tłumienia jest wysoki (126).

WiiM testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio maj 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu