Podtytuł podwójnego wydawnictwa to "85 Years of Blue Note Records". Okładka przedstawia siedzącego Dona Wasa w ciemnych okularach i w charakterystycznym kapeluszu. Was (producent, popularny basista, a osobiście bardzo miły człowiek) jest od ponad dekady energicznym prezesem oficyny Blue Note i właśnie to on jest autorem niniejszej kompilacji. Na pierwszym krążku zebrał nagrania o charakterze historycznym (lata 50. i 60.). Natomiast drugi kompakt zawiera utwory powstałe w ostatnim dwudziestoleciu.
Przez dekady Blue Note Records uznawano za najbardziej reprezentatywne wydawnictwo jazzowe. W przebogatym katalogu firmy znajdziemy przełomowe nagrania: w stylu tradycyjnym (Sidney Bechet), otwierające kolejne nurty jazzu nowoczesnego (Miles Davis, Thelonious Monk, John Coltrane, Wayne Shorter), free jazzu (Ornette Coleman, Cecil Taylor), hard-bopu (Julian Adderley, Jazz Messengers), nowoczesnej wokalistyki (Cassandra Wilson, Gregory Porter), czy pop-jazzu (Norah Jones, Meshell Ndegeochello). Utwory firmowane przez większość tych wybitnych artystów można znaleźć w niniejszym zbiorze.
Nie jest to pierwszy album okolicznościowy, bo wcześniej świętowano różne jubileusze edycjami pięcio-, dwu- i jednopłytowymi. Należy tu również wspomnieć o niezwykle wysoko cenionych seriach: Tone Poet Vinyl Reissue, Clasic Vinyl Reissue, Blue Note Review (seria winylowych zestawów dedykowanych jednemu muzykowi), Vinyl Me, Please (sześciopłytowy składak z nagraniami ilustrującymi historię wytwórni).
Większość wspomnianych pozycji ukazała się w formie wydań audiofilskich o superjakości, na co złożyły się zarówno ponowne masteringi, jak i bardzo staranne tłoczenia.
Z doborem nagrań w takich przekrojowych albumach można oczywiście polemizować, ale posiadając tak obszerny katalog, jak Blue Note, zawsze ktoś musi zostać pominięty. Byłoby super, ze względu na tytuł niniejszej kompilacji, gdyby dołączył w tej historycznej części zestawu utwór "Blue Spirits" firmowany przez Freddiego Hubbarda. Niemniej, dokonana przez Wasa selekcja nagrań to optymalny zakres materiału muzycznego dla fana zgłębiającego tajniki historii jazzu; chociaż de facto przedstawiono tu różne przykłady jazzu nowoczesnego. Dlatego też kolekcjonerzy osobliwości nie znajdą tu żadnych odkryć.
Rozmaitość stylistyczną jazzu uprawianego współcześnie w Stanach trafnie dokumentuje drugi kompakt ułożony przez Wasa. Może się nawet wydawać, że nie ma wspólnego mianownika dla ulotnego stylu gitarzysty Billa Frisella ("Baba Drame"), wokaliz Jose Jamesa ("Trouble") czy wytrawnego afro-jazzu Nduduzo Makhlathiniego ("Amathongo"). Jest to jednak ewidentna oznaka naszych czasów, gdy bogactwo form, w jakich wypowiadają się artyści, wydaje się być nieograniczone.
Cezary Gumiński
BLUE NOTE/UNIVERSAL