Beethoven, Schumann, Liszt, Debussy

MAURIZIO POLLINI
Beethoven, Schumann, Liszt, Debussy

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie
Z odbiorem nagrań Polliniego jest pewien problem. Z jednej strony świadomość obcowania z wielkim artystą, z drugiej niedosyt wynikający z wyczuwalnego dystansu do wykonywanej muzyki, zbyt daleko idąca rezerwa. Ale może właśnie to opanowanie sprawia, że pianista panuje niepodzielnie nad klawiaturą?

Niezależnie od tego, czy gra utwory Beethovena, Schumana, Debussyego, czy Strawińskiego lub Weberna. Bo jest to pianista wszechstronny, dysponujący repertuarem niezwykle rozległym, obejmującym zarówno muzykę klasyczną, romantyczną, jak i utwory kompozytorów współczesnych. Zachwyca niezrównaną techniką, którą łączy z wrażliwością.

Muzyki uczył się od najmłodszych lat, nie zakładając jednak profesjonalnej kariery. Dopiero w wieku 17 lat, po latach prywatnej nauki, wstąpił do Konserwatorium. A rok później, w 1960 roku zwyciężył w Konkursie Chopinowskim w Warszawie. Nagranie I Koncertu fortepianowego c-moll do dziś uchodzi za wzorcowe.

Mamy okazję wysłuchać sonatę Waldsteinowską Beethovena (warto wspomnieć, że nagrał wszystkie 32 sonaty i nagrania te, prawie wszystkie są doskonałe). Pollini to także specjalista od Schumanna, a więc Etiudy symfoniczne. No i Etiudy Chopina oraz Sonata h-moll Liszta. Maurizio Pollini jednak przekonuje.


Barbara Tenderenda

DEUTSCHE GRAMMOPHON 2007 /UNIVERSAL MUSIC POLSKA
Audio - czerwiec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Gramofony za 2400 zł to już nie plastikowa tandeta z supermarketów, która pozwala dzisiaj dotrzeć "analogowi" pod strzechy. Dobry dźwięk zawsze trochę kosztuje, czy to ze źródła cyfrowego, czy analogowego, czy z kolumn, czy ze słuchawek. Trzy znane marki - Denon, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj