LG
NB4530A

Opakowanie od LG nie ustępuje wielkością temu od B&W, może jest nawet większe... Jakież więc było moje zdziwienie, gdy w środku znalazłem urządzenie tak płaskie (35 mm wysokości), że zmieściło się przed nóżkami Panoramy!

Nasza ocena
Wykonanie
Zaskakująca, w tej cenie, wysoka jakość wykonania eleganckiego projektu, znakomicie komponująca się ze współczesnym wzornictwem telewizorów. Subwoofer całkiem poważny.
Laboratorium
Prosta formuła 2.1 (stereo plus sub). Jedno wejście HDMI (mało), UDB tylko dla MP3 i WMA, ale jest Bluetooth. Łatwa instalacja.
Brzmienie
Jasne, czytelne dialogi, miękki bas – dobrze sprawdzi się w filmach, przy muzyce brakuje wypełnienia „dolnego środka” oraz dynamiki. Ale za te pieniądze...
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Skoro soundbary mają rozwiązywać problem słabego dźwięku, wynikający ze zbyt małych głośników instalowanych w telewizorach, to jaki jest sens powielać to rozwiązanie i ścigać się w kategorii: "kto zbuduje cieńszy soundbar"?

Po przyjrzeniu się urządzeniu, zapalił się płomyk nadziei, że nie będzie źle. LG NB4530A to konstrukcja dzielona: belka + subwoofer o całkiem interesujących możliwościach, wykraczających poza standardowe bycie zewnętrznymi głośnikami telewizyjnymi. Ale po kolei.

Nie sposób nie pochwalić tego modelu za bardzo dobrą jakość wykonania na tak niskim pułapie cenowym. Obudowa składa się jakby z dwóch nasuniętych na siebie częściowo elementów, z czego jej "poszycie" to sztywny i całkiem solidny kawał drapanego aluminium, a część "wewnętrzna" - czyli właściwy korpus - pokryto bardzo drobno perforowaną, półmatową czarną blachą.

W części centralnej znajduje się czuła na dotyk beleczka sterująca, a pod nią wyświetlacz umieszczony głęboko pod siatką - wygląda to intrygująco, ponieważ w stanie spoczynku widać tylko małą czerwoną diodę, a po włączeniu belka zaczyna żyć wewnętrznym życiem. Nie dziwi więc, że tak prezentujący się produkt został uhonorowany nagrodą iF Design Award 2013.

Z tyłu port USB, wejście audio 3,5 mm, wejście optyczne i po jednym wejściu i wyjściu HDMI (z ARC). Jeszcze ciekawiej prezentuje się bezprzewodowy aktywny subwoofer - jego powierzchnia to czarne drapane tworzywo wyglądające o niebo lepiej niż te wszystkie brudzące się high-glossy, z którymi do tej pory miałem do czynienia. Od strony głośnika pręży się srebrna, stalowa siatka, a z tyłu potężny tunel bas-refleksu. Żadnych pokręteł ani włączników - pełny minimalizm. Sterowanie tylko z poziomu pilota.

W komplecie otrzymujemy jeszcze: listwę (raczej listewkę) do montażu na ścianie, szablon do nawiercenia otworów, wkręty, przewód HDMI (!), przedłużacz USB, zasilacz, dodatkową podstawkę (19 i 26 mm) oraz poręcznego pilota. Przed pierwszym użyciem bezprzewodowy subwoofer należy sparować z belką - proces jest automatyczny, o ile urządzenia włączymy w odpowiedniej kolejności.

Aby móc się cieszyć dźwiękiem telewizji płynącym z belki, odbiornik musi mieć wyjście HDMI z funkcją ARC (czyli z kanałem zwrotnym) - wtedy każdorazowe uruchomienie TV automatycznie "postawi na nogi" belkę, a ta po kilku sekundach subwoofer. W przypadku starszych modeli TV możemy się posiłkować kablem optycznym, acz utracimy ową automatyzację uruchamiania. Jeżeli już na coś narzekać, to na niedostatek wejść HDMI - jedno to przecież absolutne minimum.

Jeśli mamy kilka źródeł, to trzeba będzie przepinać kable albo podłączyć się do telewizora i stamtąd ciągnąć sygnał audio przez ARC, albo dokupić zewnętrzny przełącznik portów HDMI (ceny najprostszych zaczynają się od 50 zł). Posiadacze telewizorów firmy LG z funkcją SimpLink są premiowani - wiele funkcji obydwu urządzeń można obsłużyć jednym pilotem.

Port USB pozwala na bezpośrednie odtwarzanie jedynie plików MP3 i WMA z pamięci przenośnych, ale dzięki dobrodziejstwu wbudowanego Bluetootha da się odtwarzać wszystko (Flaki też) i nasza belka staje się wtedy bezprzewodowym głośnikiem. Jeżeli miałbym wskazać na jakieś inne mankamenty - poza jednym wejściem HDMI - to wyświetlacz mógłby gasnąć po kilku sekundach, zamiast przez cały film świecić na biało napisem HDMI IN.

Wbudowany equalizer oferuje bogactwo predefiniowanych ustawień. Producent podaje w specyfikacji, iż moc belki to 2 x 80 W, a suba 150 W; aczkolwiek wydaje się, że to wynik zawyżony. Każdy ze stereofonicznych kanałów obsługują trzy przetworniki - 1-calowa kopułka wysokotonowa i dwa owalne średniotonowe (25 x 75 mm). Nie ma zespołu dla kanału centralnego ani, tym bardziej, dla kanałów efektowych - stąd oznaczenie systemu jako 2.1.

Odsłuch

Charakter brzmienia jest przygotowany pod film i telewizję. Odtwarzanie muzyki, mimo zachęcających do tego bezprzewodowych możliwości, nie wywołuje euforii. Bas jest obfity i choć jego poziom można regulować, to zawsze pozostanie miękki i długi w wybrzmieniu. Do "kina" to jeszcze pasuje, ale w muzyce dostaniemy mniej lub więcej rozmazanego dżemu.

Poza tym "dolny środek", gdzie w muzyce zwykle wiele się dzieje, jest tutaj wycofany, bo i który z malutkich głośników mógłby się nim zająć? W kinie okazuje się to jednak zaletą - efekty i dialogi brzmią ultraczysto, wręcz żyletowato (muzyka jest rozjaśniona, a jej detale są zbyt agresywne).

Funkcja 3D Sound robi dobre wrażenie, bo nie jest nachalna - uzupełnia przestrzeń nie zwracając na siebie nadmiernie uwagi. Dzięki takiemu zabiegowi dociera do nas dość naturalny dźwięk, a nie - jak to bywa - sieczka przemielona przez DSP. Pomimo początkowych wątpliwości, z czystym sumieniem mogę zarekomendować LG NB4530A jako skuteczne, niedrogie, eleganckie uzupełnienie dostępnych obecnie na rynku telewizorów (ze szczególnym uwzględnieniem modeli LG).

Parametry
LG NB4530A
Produkowany Tak
Zint. odtwarzacz blu-ray Tak
Subwoofer Tak
Bezprzewodowy subwoofer Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
LG testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu