TEAC
TN-350

Teac jest jednym z tych producentów, którzy z uwagą śledzą rynkowe trendy i szybko na nie reagują. Firma w porę wprowadziła kilka modeli gramofonów i wciąż powiększa ich ofertę. Najnowszą propozycją jest TN-350 - drugi gramofon “od dołu". W sumie Teac proponuje obecnie aż sześć modeli.

Nasza ocena
Wykonanie
Elegancki gramofon w nowoczesnej kolorystyce, podstawa z płyty MDF, 9-calowe ramię typu “S”. Osłona przeciwkurzowa w komplecie. Fabrycznie skalibrowana wkładka AT95E.
Funkcjonalność
Obsługa manualna, wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy, wyjście USB do podłączenia komputera. Elektroniczna zmiana prędkości obrotowej.
Brzmienie
Obszerne, płynne, z soczystym basem i gładką górą. Kultura i styl - klasycznie winylowe.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Konstrukcja gramofonu Teac TN-350 w tej klasie cenowej nie przynosi niespodzianek, większość elementów zainstalowano na prostokątnej, grubej podstawie; cztery nóżki mają ozdobne pierścienie i wytłumienie. Dostępne są dwie wersje kolorystyczne (dotyczy to podstawy) - czarna oraz orzechowa.

Główną plintę wykonano z płyty MDF, napęd ukryto pod aluminiowym talerzem, a od wewnątrz odlano w nim dodatkowy, mniejszy pierścień, na który paskiem z silnika prądu stałego przekazywany jest moment obrotowy. Płytę kładziemy na delikatnej, filcowej macie. Talerz ma średnicę 30 cm, mata jest minimalnie mniejsza, więc nieznacznie odsłania rant płyty, co (wraz z delikatnym ścięciem krawędzi talerza) umożliwia wygodne chwycenie płyty.

Czytaj również: Jaka jest różnica w działaniu gramofonu z automatyką i bez?

Małym przełącznikiem decydujemy, czy korzystamy z wbudowanego przedwzmacniacza phono, czy też dostajemy sygnał wprost z wkładki.

Małym przełącznikiem decydujemy, czy korzystamy z wbudowanego przedwzmacniacza phono, czy też dostajemy sygnał wprost z wkładki.

Chociaż  Teac TN-350 jest konstrukcją manualną, to jego obsługa nie nastręczy kłopotów. Dwa płaskie manipulatory służą do włączania i wyłączania obrotów oraz ich zmiany (33,3 oraz 45 obr./min), w komplecie jest też adapter do singli. Igłę opuszczamy ręcznie, mechanizm wyposażono w tłumik silikonowy. Ramię jest porządne i efektowne, typu "S" (podobne lub wręcz identyczne zainstalowano w droższym TN-400).

Aluminiową rurkę zakończono czterostykowym, standardowym gniazdem do montażu typowej główki. Ta dostarczona w zestawie umożliwia mocowanie klasycznych wkładek z półcalowym rozstawem śrub, a całe ramię przyjmie wkładki o masie w przedziale od 3,5 do 6,5 g.

Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Teac już wcześniej stosował moduł przetwornika A/C (z wyjściem USB), można przypuszczać, że w TN-350 korzysta z podobnych rozwiązań (identyczne parametry).

Teac już wcześniej stosował moduł przetwornika A/C (z wyjściem USB), można przypuszczać, że w TN-350 korzysta z podobnych rozwiązań (identyczne parametry).

 Teac TN-350 - ramię

Efektywna długość ramienia wynosi 223 mm, co pozwala zakwalifikować je do grona konstrukcji 9-calowych - to dobry kompromis i rozwiązanie stosowane nie tylko w tym zakresie cenowym, ale również w wielu znacznie droższych gramofonach.

Ramię  Teaca TN-350 (wzorem droższych modeli producenta) bazuje na dużej, owalnej klamrze, która wraz z kolumną, wewnętrznym pierścieniem i systemem łożysk tworzy układ zawieszenia poziomego i pionowego. Dźwignia opuszczania i podnoszenia igły pracuje delikatnie i precyzyjnie.

 Teac TN-350 - montaż

Montaż i pierwsze uruchomienie gramofonu przebiegnie bez większych komplikacji. Wystarczy zdjąć kilka zabezpieczeń transportowych, zainstalować talerz, przeciwwagę oraz wkręcić główkę z zamontowaną i ustawioną już w fabryce wkładką (nawet przeźroczysta osłona jest na swoim miejscu).

Właściwie jedyną czynnością, do której potrzeba nieco wprawy, jest regulacja siły VTF (nacisk igły na płytę), do czego służy obrotowy pierścień przeciwwagi w tylnej części ramienia. Wygodny jest też system regulacji anti-skatingu - oparty na małym pokrętle; podobnie jak w wielu japońskich konstrukcjach.

Czytaj również: Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Ramię (w kształcie litery?S) pozwala na łatwą wymianę główki – to?cechy często spotykane w wielu japońskich gramofonach.

Ramię (w kształcie litery?S) pozwala na łatwą wymianę główki - to cechy często spotykane w wielu japońskich gramofonach.

W TN-350 nie przewidziano fabrycznych mechanizmów do ustawiania kąta VTA (ani azymutu), jednak wątpię, aby ktoś chciał kalibrację gramofonu tego typu aż tak “cyzelować", co jednak jest konieczne przy wymianie wkładki na model o zupełnie innych właściwościach. Jeśli się uprzemy, pomoże system wymiennych główek albo mata innej grubości.

Teac wybrał już za nas (i zainstalował) w TN-350 wkładkę MM, bestseller firmy Audio- Technica, model AT95E. Jej zaletami jest dość wysokie napięcie (3,5 mV) i eliptyczny szlif igły, dający niewielki szum przesuwu. Praktycznym dodatkiem jest delikatnie "przydymiona" pokrywa, zawiasy nie wyglądają mocarnie, ale pracują bez zarzutu.

Teaca TN-350 podłączymy do przedwzmacniacza gramofonowego albo wprost do wejścia liniowego, ponieważ urządzenie ma wbudowany układ korekcyjny (MM), rodzaj sygnału wyjściowego ustalamy niewielkim przełącznikiem.

Z tyłu jest też złącze USB, a wewnątrz przetwornik A/C (16 bitów/48 kHz). Możemy więc podłączyć gramofon do komputera i zgrać płytę np. na dysk twardy. Taką "elektronikę" również widywaliśmy u Teaca już wcześniej. USB pracuje w podstawowym trybie 1.1, nie wymaga żadnych sterowników i działa z niemal każdym komputerem i systemem operacyjnym.

Wkładkę AT95E można właściwie stosować w ciemno, zawsze daje przyzwoite rezultaty, a gdy przez brak wprawy uszkodzimy ją, możemy wymienić samą igłę.

Wkładkę AT95E można właściwie stosować w ciemno, zawsze daje przyzwoite rezultaty, a gdy przez brak wprawy uszkodzimy ją, możemy wymienić samą igłę.

Odsłuch

Brzmienia TN-350 i PRO500BT mają ze sobą wiele wspólnego, co jest w dużym zakresie wynikiem użycia tego samego typu wkładki (AT95E), której znane cechy dobrze demonstrują obydwa gramofony. Właśnie dlatego producenci niedrogich gramofonów tak często sięgają po tę "MM-kę" - to wkładka przewidywalna, wykonująca "program obowiązkowy", łatwa w aplikacji i tolerancyjna w kalibracji.

Teac TN-350 od razu ucieszy soczystym, oleistym basem, pojawiającym się często, ze swoistym uporem, chociaż sam gramofon oczywiście nie staje się jego generatorem, cokolwiek nagranego na płycie musi go pobudzić. Chociaż jest w tym względem obiektywnej neutralności pewna przesada, to zjawisko utrzymuje się w ogólnej analogowej "normie". Nawet nie sięgając bardzo nisko, ani nie zachowując pełnej dyscypliny, taki bas wnosi swobodę i barwę, która najlepiej służy muzyce, jest "ulepiony z tej samej gliny", zbudowany z tej samej tkanki, co dźwięki pozostałej części pasma.

Podstawowe przełączniki (start/stop obrotów oraz wybór prędkości) to wygodne i eleganckie pokrętła.

Podstawowe przełączniki (start/stop obrotów oraz wybór prędkości) to wygodne i eleganckie pokrętła.

Demonstruje mocny pierwszy plan, namacalność, plastyczność, ciepło, trochę słodyczy, co przekłada się na "obecność", chociaż nazywanie tego dźwięku "żywym" byłoby może już przesadą; dynamika i selektywność są umiarkowane, rekompensowane przez nasycenie i płynność - ostatecznie dźwięk jest tak naturalny, jak chyba tylko może być z gramofonu za 2000 zł.

Góra pasma jest "dodatkiem" dobrze wkomponowanym, ale niemającym takich samych "pełnych praw" jak tony niskie i średnie. I znowu mieści się to w kanonie oraz prawach niskobudżetowego analogu. Ważny jest ostateczny rezultat. To wszystko dotyczy w tej samej mierze obydwu gramofonów wymienionych w pierwszym zdaniu. TN-350 brzmi nieznacznie lżej (względem PRO500BT), minimalnie jaśniej, choć to raczej subtelności, więc właściwie można by obydwa odsłuchy traktować "wymiennie".

Parametry
TEAC TN-350
Napęd Paskowy
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33.3/45
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
TEAC testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu