ROTH AUDIO
OLI 20

Tak tanich i małych (mimo że wcale nie najmniejszych) Rothów jeszcze nie testowaliśmy, choć być może właśnie one są kluczowe w ofercie brytyjskiej firmy, która zajmuje się sprzętem "budżetowym", skądinąd dość oryginalnym. Znajdziemy w niej np. mały wzmacniacz lampowy ze zintegrowaną stacją doku jącą o symbolu MC4, do której producent rekomenduje właśnie monitorki Oli 20.

Nasza ocena

Wykonanie
Przyzwoita technika w błyszczącej oprawie.
Laboratorium
Charakterystyka dobrze zrównoważona, czułość 83 dB, impedancja 6 omów – bez wyczynów, wszystko w normie.
Brzmienie
Żywe, dźwięczne, bezpośrednie, z bogatym wybrzmieniem wysokich częstotliwości.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Charakterystyczne wzornictwo Rotha poznaliśmy już przy okazji tesów większych kolumn Oli, również w małych Oli 20 nie pożałowano wszystkich znamiennych zabiegów dekoracyjnych. Chociaż nie każdemu przypadną one do gustu, to wydają się one przekonywać, iż Roth Audio Oli 20 to konstrukcja warta swojej ceny, w której zastosowano dużo różnych dobrych materiałów.

Boczki Roth Audio Oli 20 są wyprofilowane przy pionowych krawędziach, górna ścianka w formie "czapki" błyszczy uparcie modnym "piano blackiem" (podobnie wykonano dolną ściankę), na froncie z czarnym tłem kontrastuje srebrzysta oprawa głośników o krzywoliniowym obrysie i powierzchni z "fakturką", do tego połyskują wkręty mocujące i kołeczki trzymające maskownicę, a sam głośnik nisko-średniotonowy wprowadza białą plecionkę z włókna szklanego i błyszczący korektor fazy…

Minimalizm nie był tutaj receptą, jest zdecydowanie "na bogato" i albo się to lubi, albo nie. A jeżeli nie, to można próbować z maskownicą… na pewno jest spokojniej.

Praktycznym dodatkiem jest znajdujący się w komplecie uchwyt, pozwalający na instalację naścienną i regulację kierunku promieniowania (na boki). Głośnik nisko-średniotonowy ma kaliber 15-cm, a 25-mm kopułka wysokotonowa jest polimerowa.

Odsłuch

Chociaż jest jasne, że każde urządzenie audio, każde kolumny wymagają zgody na kompromis - a przy głośnikach tanich i małych kompromis będzie raczej poważny… to aż się prosi, aby brzmienie Roth Audio Oli 20 określić jako "bezkompromisowe" - oczywiście w innym tego słowa znaczeniu - niż "idealne".

Rzecz w tym, że nie naginano charakterystyki do takiej formy, która sugerowałaby działanie większej konstrukcji (poprzez wzmocnienie niższych rejestrów, kosztem dokładnego pokazania zakresu średnio-wysokotonowego).

Nie ma tu żadnego wycofania ani górnego środka, ani samych wysokich tonów, które wzorem wielu dużych kolumn są nawet lekko wyeksponowane. Roth Audio Oli 20 próbują też coś zdziałać samym basem, ale koniec końców grają raczej lekko, świeżo, żywo i dźwięcznie. Na szczęście nieagresywnie, a przy tym z naprawdę bogatym, a nie tylko wzmocnionym, wybrzmieniem harmonicznych.

Fortepian w wydaniu małych monitorów cierpi zwykle na "miniaturyzację", nie emituje prawdziwej mocy tego instrumentu i tak jest też tutaj, za to niemal widać połysk klawiszy, dźwięki wyższych rejestrów lub raczej wyższa część spektrum ma wyjątkową konsystencję i klarowność.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

ROTH AUDIO OLI 20
Moc wzmacniacza [W] 100
Wymiary [cm] 31 x 18,5 x 21
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 83
Impedancja (Ω) 6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Roth Audio OLI 20

Tym razem znowu musimy nieco skorygować dane katalogowe, ale w kwestii impedancji nie będzie batożenia - producent deklaruje impedancję znamionową 8 omów, my widząc 5,5-omowe minimum przy 200 Hz musimy zaproponować 6 omów - i jest to propozycja nie do odrzucenia.

Możemy do tego dorzucić jeszcze komentarz, że z taką impedancją można Oli 20 podłączać do każdego wzmacniacza i amplitunera, nawet jeżeli będzie on miał napisane "min. 8 ohm". Czułość na poziomie 83 dB to przy takiej impedancji (i wielkości) dobry wynik, chociaż znacznie niższy od obiecywanego przez producenta (88 dB).

Charakterystyka przetwarzania jest dobrze zrównoważona, z bardzo delikatnie wyeksponowanymi skrajami i lekkimi perturbacjami w zakresie 4-7 kHz - prawdopodobnie częstotliwość podziału ustalono właśnie tutaj, więc dość wysoko. Basik sięga do ok. 55 Hz (tamże spadek -6 dB), podobnie jak w kilku innych konstrukcjach tego testu.

Może Cię zainteresować
ROTH AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista lipiec - sierpień 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu