Test PARADIGM Mini Monitor v7 - Zespoły głośnikowe

Mini Monitor v7
Andrzej Kisiel

Siódemka jest szczęśliwą cyfrą, ale szczęściu trzeba pomóc i sprzyja ono lepszym. Paradigm postarał się, aby tej okazji nie przegapić - siódma wersja serii Monitor, w tym jej przebojowy Mini Monitor, prezentuje się wyśmienicie.

Marka PARADIGM
Cena 1 700 zł
Dostępność w 14 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Polpak Poland Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 9/2012
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Minimalistyczny, elegancki projekt wzorniczy, solidna konstrukcja z dobrymi przetwornikami.
Laboratorium Łatwe i wydajne – czułość 86 dB przy impedancji 6 omów. Dobrze zrównoważona charakterystyka z lekkim "fizjologicznym" wyprofilowaniem.
Brzmienie Bogate, soczyste, lekko ocieplone, bliskie i naturalne.

"Mini Monitor" może się kojarzyć z całą kategorią - zarówno małych, podstawkowych zespołów głośnikowych, jak też z pozycją znaną od wielu lat z oferty Paradigma.

Co ciekawe, kanadyjski Mini Monitor wcale nie jest reprezentatywny dla wspomnianej kategorii, bowiem takiej wielkości podstawkowiec jest nazywany potocznie (przynajmniej w polskich kręgach audiofilskich) raczej "monitorem", a "minimonitor" to konstrukcja jeszcze mniejsza, np. taka, jak Lektor 2 firmy Dali.

Ale skoro wszystkie kolumny, również największe, najpopularniejszej serii Paradigma dzielą wspólną nazwę Monitor, to dodatek "Mini" dla konstrukcji podstawkowej jest zrozumiały. Jednak uwaga - w serii Monitor jest jeszcze mniejszy model nazwany Atom Monitor.

W zeszłym roku doczekaliśmy się już siódmej generacji Monitorów, a wraz z nią wręcz rewolucyjnych zmian wzorniczych. Tym razem rewolucja nie przyniosła katastrofy, a zdecydowaną poprawę sytuacji.

Poprzednie Monitory wyglądały dość siermiężnie, nowe są bardzo nowoczesne i eleganckie. Minimalistyczna forma odnosi się zarówno do kształtu, jak i do wykonania przedniej ścianki wraz z wyglądem samych przetworników.

Skrzyneczka jest prosta, bez żadnych ścięć i zaokrągleń, front zaaranżowano tak, że wszystkie punkty mocowania głośników są zamaskowane. Tradycyjne kołki maskownicy zastąpiono uchwytami magnetycznymi, wreszcie same głośniki mają jednorodne membrany, obydwie aluminiowe; nisko-średniotonowa ma kształt "miski", a wysokotonowa - klasycznej kopułki, chronionej przez metalową siateczkę.

Odsłuch

Od pierwszych dźwięków doskonale słychać, o co chodzi Paradigmowi. W przypadku Dali dźwięk był trudny do szybkiego zinterpretowania; trochę zmieniał swoje oblicze z nagrania na nagranie, nie chciał się "skrystalizować"; Canton co prawda od początku grał jednoznacznie, przewidywalnie, ale "zwyczajnie", bo neutralnie, osiągając wysoki poziom neutralności i detaliczności - aż tyle i tylko tyle... KEF poszedł jeszcze bardziej w dynamikę i detaliczność.

Za to Paradigm Monitor v7- wreszcie! - gra pełnym, soczystym, ciepłym, żywym, bardzo przekonującym brzmieniem, w którym ważne jest wszystko, ale najważniejszy - środek pasma.

Nie oznacza to jego wyeksponowania, lecz "dowartościowanie", pojawia się wewnętrzna siła oraz plastyczności tego zakresu, dzięki któremu wokale mogą być nie tyle głośniejsze i zdecydowanie bliższe, co kształtniejsze i bardzie realistyczne.

Może wystarczyło troszeczkę tu dodać, a tam ująć - tak czy inaczej rozkwitła piękna średnica. Dzięki niej brzmienie jest nie tylko zrównoważone (bo wciąż takie jest), ale też spójne, nie tak dobitne i doprecyzowane na skrajach pasma jak z KEF-a, za to płynne, bliskie, "obecne", zaangażowane.

Góra jest zasadniczo selektywna i niczym nie irytuje, bas ciepło mruczy, lecz nie muli - przypomniało mi się brzmienie starszych Mini Monitorów, testowanych piętnaście lat temu, pochodzących z tamtych czasów Eposów ES11, a nawet jeszcze starszego Musicala Fidelity A1... Sentymentalizm nie ma tu nic do rzeczy - Mini Monitory grają świetnie tu i teraz, nawet bez żadnych skojarzeń.

Specyfikacja techniczna
Moc wzmacniacza [W] 80
Wymiary [cm] 34,5 x 19,5 x 26,6
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 4

Laboratorium

Paradigm Mini Monitor v7

Chociaż trudno kwestionować elegancję charakterystyk Cantona i KEF-a, które najbliższe są liniowości w całym przetwarzanym pasmie, to nieco dalsza od niej charakterystyka Paradigma wygląda w oczach doświadczonego recenzenta nie mniej atrakcyjnie. Jest "podrasowana" umiejętnie i subtelnie.

Lekko wzmocniony i nisko sięgający bas (-6 dB względem poziomu średniego przy ok. 45 Hz), podobnie góra pasma, gdzie charakterystyka powoli i systematycznie wznosi się, począwszy od lekkiego obniżenia przy 3 kHz (właśnie tutaj nasz słuch ma największą czułość, więc woli raczej mniej, niż więcej). Natomiast sam środek pasma znów jest w dobrej kondycji - ta charakterystyka prezentuje się bardzo zgrabnie, jest też bardzo stabilna dla różnych osi, Mini Monitor nie wymaga precyzyjnego ustawiania, jednak będzie dobrze zdjąć maskownicę, która wprowadza dość wyraźne i niekorzystne zmiany.

Czułość wynosi 86 dB - to bardzo dobry wynik dla dwudrożnej konstrukcji o 6-omowej impedancji znamionowej; minimum przy ok. 20 Hz ma wartość 4,5 oma, zmienność w całym pasmie jest na średnim poziomie, żaden wzmacniacz nie powinien mieć tu kłopotów. Od strony parametrycznej bardzo uniwersalne, łatwe do wysterowania, dobrze zestrojone zespoły głośnikowe.

Andrzej Kisiel
Andrzej Kisiel
Redaktor naczelny AUDIO od założenia pisma w roku 1995. Autor ok. dwóch tysięcy testów zespołów głośnikowych. Członek Stowarzyszenia EISA, ekspert w panelu Hi-Fi. Od ponad trzydziestu lat prowadzi też własną firmę projektującą zespoły głośnikowe. Jego drugą pasją jest modelarstwo, a muzyka - głównie z lat 60. i 70., której jednak na długich spacerach nie słucha, bo słuchawek na własnej głowie nie toleruje. 
Zobacz artykuły autora
PARADIGM testy Zobacz więcej
PARADIGM aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo