AUDIO-TECHNICA
VM510CB

Audio-Technica jest jednym z największych i najbardziej znanych producentów wkładek gramofonowych. Oferuje je pod własnym szyldem, ale także w systemie OEM, czyli dostarcza swoje produkty innym fi rmom - kiedy kupujemy dowolny gramofon, to bardzo często jest w nim popularna, zielona wkładka AT95E. Ale Audio-Technica ma w ofercie również wkładki za kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wybór jest wielki.

Nasza ocena
Wykonanie
"Technicznie" zaprojektowana wkładka z autorskimi pomysłami firmy w zakresie układu generatora. Prosty, stożkowy szlif igły. Dopieszczone opakowanie.
Funkcjonalność
Standardowy poziom (5 mV) i siła nacisku (ok. 2 G). Zintegrowana, odchylana, wygodna i bezpieczna osłona.
Brzmienie
Dynamiczne, bezpośrednie, otwarte, konturowe. Mocny środek, perlista góra, krótki bas. Alternatywa dla analogowej maniery.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Na potrzeby tego testu sięgamy po jedną z najnowszych wkładek AT. W zeszłym roku, a więc w realiach wkładkowych "dopiero co", Audio-Technica wprowadziła do oferty całą nową serię 500, w której VM510CB jest najtańszym wśród czterech modeli.

W niewielkim kartonowym pudełeczku dostajemy wkładkę zainstalowaną do plastikowego adaptera w kształcie główki. Świetnie to wygląda i jest bardzo praktyczne; nawet rozdzierając kartonik niezręcznie, nie uszkodzimy wkładki, która jest doskonale zabezpieczona. Łatwo ją również wyjąć - główkę zamocowano w specjalnym gnieździe, pół obrotu zwalnia sztywny mechanizm.

Audio-Technica VM510CB to typowa wkładka typu MM, z systemem pozwalającym na wymianę igły, którą chroni zintegrowana, odchylana osłonka. Nigdy jej nie zgubimy, a i ryzyko uszkodzenia igły, całkiem wysokie w klasycznym układzie z oddzielną osłoną, jest zredukowane niemal do zera. To ukłon nie tylko w stronę najmniej doświadczonych użytkowników, ale także tych bardzo zaawansowanych - każdemu zdarza się moment nieuwagi.

Czytaj również testy gramofonów Audio-Technica

Dolna część obudowy ma kolor błękitny. Górny czarny element mocujemy do ramienia gramofonu za pomocą dwóch śrub, w typowym standardzie 1/2".

Igła ma szlif stożkowy, a więc mniej wyrafinowany, lecz - teoretycznie - bardziej pobłażliwy na błędy kalibracji (w zakresie kąta offset). Igłę zespolono z aluminiową rurką wspornika. Dwa magnesy ustawiono w układzie V, cewki nawinięto drutem z miedzi 6N-OFC.

Kluczowe elementy generatora dla każdego kanału odseparowano płytką ekranującą, co ma poprawić przesłuch międzykanałowy. Specjalnie zaprojektowany typ uzwojenia cewek (AT stosuje określenie para-toroidal) zwiększa efektywność układu. Napięcie wyjściowe wynosi w tym przypadku 5 mV, jest więc faktycznie wysokie (choć nie rekordowe).

Wkładka Audio-Technica VM510CB wymaga typowego dla takiej konstrukcji obciążenia (47 k/100-200 pF), co powoduje, że wraz z wysokim napięciem wyjściowym wkładka ta będzie dobrze współpracować z każdym przedwzmacniaczem. Rekomendowana siła nacisku igły wynosi 2 G (dopuszczalny zakres 1,8-2,2 G).

Czytaj również:

Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?

Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Zintegrowana osłonka igły to bardzo praktyczne (i bezpieczne) rozwiązanie.

Zintegrowana osłonka igły to bardzo praktyczne (i bezpieczne) rozwiązanie.

Odsłuch

Audio-Technica VM510CB gra ekspresyjnie i wyraziście, nie jest wymagana cierpliwość ani przenikliwość, aby usłyszeć jej zdecydowany charakter. Jak każda wkładka, wymaga kilku(nastu) godzin "układania się" - nie chodzi tu o żadne wygrzewanie kryształków miedzi, ale o kwestie czysto mechaniczne, wynikające z właściwości układu zawieszenia. Zresztą Audio-Technica nie przestrzega jakoś specjalnie przed niebezpieczeństwem kontaktu ze "świeżą" VM510CB.

Dźwięk jest od razu dynamiczny i emocjonalny, bardzo dobitny w zakresie średnich tonów, otwarty na górze pasma. Wysokie tony - jak na analog - błyszczą wyjątkowo, ale nie sieją ostrością i nie wieją metalicznym chłodem; gwarantują kreowanie przestrzeni i "powietrza". Dominujący pozostaje raczej środek pasma, niemający przy tym "przydymionego" klimatu, bezpośredni i momentami nawet twardy, dbający o artykulację.

Wkładka Audio-Technica VM510CB nie dodaje od siebie stereotypowej analogowości, bas jest krótki, konturowy. Wkładka, która ożywi energetycznością i świeżością, a nie ciepłem i plastycznością.

Newton na cenzurowanym?

Test wkładek gramofonowych wymaga komentarza co do sposobu, w jaki producenci przedstawiają jeden z kluczowych parametrów niezbędnych do prawidłowej kalibracji wkładki, a mianowicie siłę nacisku igły (tzw. tracking force). Niemal każda firma (i to nie tylko wśród tych, których produkty w tym materiale przedstawiamy) posługuje się oznaczeniem "g" lub "grams". Gram to jednak jednostka masy (podstawowa w układzie CGS, choć częściej mówimy o kilogramie w układzie SI), a nie siły.

W większości urządzeń do kalibracji gramofonów, a więc wag, a także w oznaczeniach mechanizmów gramofonów służących do regulacji siły nacisku, także spotkamy jednostkę "g". Aby użytkownik nie osłupiał na widok niutonów, zdecydowano się na takie ujednolicenie i formalną niepoprawność, wywołującą być może u nauczycieli fizyki zrozumiały niesmak. Siła czy masa - ważne, że gramy się zgadzają...

Wreszcie spotkamy materiały, w których producent jednym tchem dopisuje do gramów odpowiednik w niutonach. I takie uproszczenie można zaakceptować. Zakładając, że słuchamy gramofonu na Ziemi (w warunkach ziemskiej grawitacji), na masę 0,1 kg będzie działała siła 0,9806 N. W przybliżeniu (znów w ślad za producentami wkładek) można przyjąć, że 0,1 kg oznacza siłę 1 N. Łatwiej wtedy przeliczać gramy na niutony (np. 2 g to 20 mN).

Trafiają się - już coraz rzadziej - przyrządy kalibracyjne wyłącznie z taką jednostką. Goldring zamiast określenia "tracking force" stosuje "playing weight", co formalnie też niczego nie poprawia, bo "weight" (ciężar) wciąż powinien być wyrażany w jednostkach siły, a nie masy ("mass"). Z kolei Grado (na swojej stronie www) tuż za "tracking force" podaje "1,5" bez żadnych jednostek, każdy i tak się domyśli, o co chodzi...

Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
AUDIO-TECHNICA testy
Oyster
SUMIKO
Oyster
Wkładki gramofonowe

Firma Sumiko jest częścią Fine Sounds Group, która szanując autonomię poszczególnych marek, koordynuje ich działania. To, że Sumiko jest obecnie producentem zarówno wkładek (od bardzo dawna), jak i subwooferów (od kilku lat) jest dość oryginalne. W dzisiejszych czasach z pomocą kooperantów można stać się producentem dowolnego sprzętu audio niemal z dnia na dzień. Co innego jednak osiągnąć renomę, której w zakresie wkładek nie można Sumiko odmówić.

Bias 2
REGA
Bias 2
Wkładki gramofonowe

Podobnie jak Audio-Technika, Rega jest producentem gramofonów. Co więcej, mimo że w ofercie ma także inne typy urządzeń Hi-Fi, to jednak analog jest główną specjalnością firmy. Proponując gramofon z "własną” wkładką, Rega ma psychologiczną przewagę nad konkurentami, nawet tymi większymi, którzy jednak wkładek nie potrafią sami przygotować.

Prestige Blue 2
GRADO
Prestige Blue 2
Wkładki gramofonowe

Dotychczas firma Grado występowała w naszych testach jako specjalista od słuchawek, ale Amerykanie mają również sporą ofertę wkładek gramofonowych. Testowana Blue 2 należy do serii najniższej, chociaż noszącej dumną nazwę Prestige. Jej historia jest nie tylko ciekawa, co nawet zdumiewająca.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu