PS AUDIO
Stellar Strata

Amerykańska marka PS Audio znana jest głównie ze wspaniałych systemów zasilających, ale zajmuje się również projektowaniem przetworników C/A i wzmacniaczy. W tej ostatniej kategorii dominują konstrukcje dzielone, ale są też dwie integry, a Stellar Strata jest tą nowszą i lepszą.

Nasza ocena

Wykonanie
Wiele firmowych smaczków, oryginalna regulacja głośności, przetwornik C/A, niezależny wzmacniacz słuchawkowy. Zasilacz i końcówka mocy Bang & Olufsen.
Funkcjonalność
Wyśmienita z minusem. Wejścia analogowe i cyfrowe, zaawansowane funkcje strumieniowe pod dyktando aplikacji mobilnej. Bogate menu, funkcje praktyczne i audiofilskie rarytasy. Wyjście słuchawkowe, minus za brak przedwzmacniacza gramofonowego.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 120 W/8 Ω, 2 x 207 W/4 Ω), niskie zniekształcenia, charakterystyczne, ale nienasilone problemy układów impulsowych. Niski współczynnik tłumienia.
Brzmienie
Spójność, kultura, elegancja. Zaokrąglony bas, subtelna góra, ale może zagrać potężnie i swobodnie.
Artykuł pochodzi z Audio

PS Audio Stellar Strata - obudowa i złącza

Obudowa PS Audio Stellar Strata ma standardową szerokość, ale zaledwie 8 cm wysokości. Oprócz regulacji głośności (sterowanie mikroprocesorowe) widzimy tylko jeden przycisk; to jednocześnie wygodny przełącznik źródeł i nawigacja po menu ustawień.

Mimo szczupłości miejsca, na tylnej ściance zmieściło się zaskakująco dużo gniazd, pospołu analogowych i cyfrowych. W sekcji analogowej są trzy wejścia RCA i jedno XLR, przy czym ich konfiguracja wymaga dodatkowych wyjaśnień. Wejście numer 1 oznacza równocześnie gniazda RCA i XLR – nie można wykorzystywać ich jednocześnie, podłączamy źródło do jednego lub drugiego.

Z kolei wejście z indeksem 3 pracuje w dwóch trybach, jako zwykłe wejście liniowe lub tzw. wejście procesorowe, dla zewnętrznego przedwzmacniacza tryb aktywny wybieramy z menu. Gniazdo numer 2 pozostaje tylko "zwykłym" wejściem liniowym. Jest też wyjście z przedwzmacniacza.

W sekcji cyfrowej są dwa wejścia współosiowe (24/192), jedno optyczne (24/96) i najważniejsze - oczywiście USB-B, które przyjmie PCM 32 bit/384 kHz oraz DSD128. To niejedyna droga dla takich sygnałów, przyjmie je również wejście I2S.

Zaproponowano tu też dość długą listę pobocznych ustawień. Jest definiowanie nazw, indywidualnej czułości poszczególnych wejść, nawet odwracanie sygnału w fazie i wstępna regulacja wzmocnienia wyjścia słuchawkowego - to praktyczna funkcja ze względu na obecny rozrzut parametrów słuchawek.

Do wyboru są też trzy tryby filtrowania cyfrowego, znane z wielu odtwarzaczy, tutaj "przyklejone" do sekcji cyfrowej (ustawienia te nie mają więc wpływu na wejścia analogowe).

Czytaj również: Jak dzielimy wzmacniacze ze względu na technikę wzmacniania sygnałów?

Front jest nowoczesny i minimalistyczny, jeden przycisk i jedno pokrętło przeprowadzi nas nie tylko przez podstawowe, ale i bardziej zaawansowane ustawienia.
Front jest nowoczesny i minimalistyczny, jeden przycisk i jedno pokrętło przeprowadzi nas nie tylko przez podstawowe, ale i bardziej zaawansowane ustawienia.
Skromny wyświetlacz nie zapowiada takich atrakcji, ale Strata ma całkiem bogate menu, pełne zarówno pożytecznych funkcji, jak i ciekawostek.
Skromny wyświetlacz nie zapowiada takich atrakcji, ale Strata ma całkiem bogate menu, pełne zarówno pożytecznych funkcji, jak i ciekawostek.

Menu pozwala także regulować pracę wyświetlacza, ustawić parametry sieciowe, przewidziano nawet znany z komputerów tryb "pomocy zdalnej", w którym producent może połączyć się z naszym wzmacniaczem i dokonać przeglądu parametrów serwisowych.

W tej imponującej funkcjonalności można wytknąć jeden brak - PS Audio Stellar Strata nie ma przedwzmacniacza gramofonowego.

PS Audio Stellar Strata - funkcje sieciowe

O ile w niemal każdym amplitunerze AV funkcje sieciowe są już od lat czymś oczywistym, to producenci sprzętu stereo wciąż mocno reglamentują ten "towar". I co ciekawe, wysoka cena wcale automatycznie nie otwiera drzwi do strumienieniowania, czego potwierdzeniem jest ten test, gdzie Strata jest jedynym tak wyposażonym wzmacniaczem.

 Czytaj również: Jakie są i czym się charakteryzują klasy pracy wzmacniacza?

Dla wyjścia słuchawkowego przygotowano niezależny układ wzmacniający wraz z pożyteczną regulacją
Dla wyjścia słuchawkowego przygotowano niezależny układ wzmacniający wraz z pożyteczną regulacją.

Wzmacniacz PS Audio Stellar Strata podłączymy do Internetu albo do sieci domowej. Można to zrobić przewodowym LAN-em i bezprzewodowym Wi-Fi. Zdecydowanie polecane jest połączenie kablem, bowiem Strata obsługuje tylko podstawowy wariant Wi-Fi – na częstotliwości 2,4 GHz, względem 5 GHz oznacza to z reguły nie tylko niższe prędkości, ale także zakłócenia.

Podstawowym protokołem jest uniwersalny i popularny DLNA, który otwiera sporo możliwości, ale PS Audio podsuwa też wygodne i gotowe rozwiązania. Jednym z nich jest Spotify Connect, przeznaczony do obsługi tego popularnego serwisu sieciowego. Jeżeli interesuje nas wyższa jakość, to obecnie jedyną możliwością jest konkurencyjny serwis Tidal.

PS Audio proponuje aplikację mobilną PS Connect APP – to wejście dla dodatkowych usług sieciowych, w tym Tidala. Prawdopodobnie "kontroler" PS Connect jest czymś w rodzaju interfejsu pomiędzy usługami niedostępnymi we wzmacniaczu a wspieranym przez niego standardem DLNA, na który "tłumaczony" jest niemal dowolny sygnał. Złącze USB (USB-A) służy funkcjom serwisowym i aktualizacji oprogramowania. 

Czytaj również: Czym się różni wzmacniacz zintegrowany od wzmacniacza dzielonego?

Niska obudowa nie przeszkodziła osadzeniu dużego pakietu gniazd.
Niska obudowa nie przeszkodziła osadzeniu dużego pakietu gniazd.

PS Audio Stellar Strata - wnętrze

Producent informuje, że w stopniach wyjściowych pracują tranzystory typu MOSFET. Kojarzymy je z klasycznymi układami liniowymi i końcówkami mocy w klasie AB.

Tymczasem obudowa integry Stellar jest tak mała, że trudno pogodzić to z obiecywaną też wysoką mocą wyjściową (200 W przy 4 Ω), co wskazuje raczej na układ impulsowy.

I faktycznie, znajdujemy moduły marki Bang & Olufsen z serii IcePower, kompaktowe układy o symbolu 200AS2, mieszczące się na jednej płytce drukowanej o rozmiarach zaledwie 158 x 77 mm.

Końcówki przykręcono do dolnej ścianki wzmacniacza i jeśli gdziekolwiek, to właśnie tam PS Audio Stellar Strata będzie nagrzewała się najmocniej, chociaż rolę jednego, dużego radiatora pełni cała obudowa.

 Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Chociaż przewagę liczebną uzyskuje sekcja cyfrowa, to dział analogowy też jest rozbudowany. Szkoda tylko, że zabrakło wejścia gramofonowego.
Chociaż przewagę liczebną uzyskuje sekcja cyfrowa, to dział analogowy też jest rozbudowany. Szkoda tylko, że zabrakło wejścia gramofonowego.
Wśród wejść cyfrowych mamy standard i rarytas – złącze I2S, które (podobnie jak USB) przyjmuje sygnały PCM 32/384.
Wśród wejść cyfrowych mamy standard i rarytas – złącze I2S, które (podobnie jak USB) przyjmuje sygnały PCM 32/384.

Wzmacniacz słuchawkowy jest niezależnym od końcówek układem, który pobiera sygnał z przedwzmacniacza. Firmowa regulacja głośności Gain Cell nie tłumi sygnału w prosty sposób; posłużono się dwoma modułami (niezależnie dla kanału lewego i prawego), których zadaniem jest zaawansowana regulacja wzmocnienia napięciowego.

Wejścia obsługują scalone przełączniki oraz wzmacniacze operacyjne NE5532 (niedrogo, a dobrze). W sekcji cyfrowej mamy interfejsy wejściowe oparte na programowalnych kościach FPGA (ambitnie), połączone z dobrze znanym, choć nie najnowszym już układem ESS Sabre 9016.

Z sekcją cyfrową wiąże się też kolejny, niezależny stopień zasilający. Nietypowy jest również projekt platformy sieciowej, wszystko wskazuje na to, że jest to kolejne autorskie opracowanie PS Audio o nazwie PS Connect.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Obudowa jest w całości metalowa, poza obrys tylnej ścianki wyprowadzono plastikową "kapsułkę" z antenami Wi-Fi.
Obudowa jest w całości metalowa, poza obrys tylnej ścianki wyprowadzono plastikową "kapsułkę" z antenami Wi-Fi.

PS Audio Stellar Strata - odsłuch

Zarówno PS Audio Stellar Strata, jak i Peachtree Audio NOVA500 wykorzystują moduły mocy Bang & Olufsen i to z tej samej serii AS2, chociaż już same modele są nieco inne. Na brzmienie wpływa więcej elementów i układów, ale trudno powstrzymać się przed poszukiwaniem podobieństw.

Można uznać, że obydwa wzmacniacze należą do tej samej rodziny, lecz nie są bliźniakami. NOVA500 gra bardziej dynamicznie i bezpośrednio, a Strata zapewnia lepsze "otulenie" dźwiękiem. Co jest bliższe naturalności?

To, co będzie się nam bardziej podobać... Na wybór może też wpłynąć charakter kolumn. Ale jeżeli szukamy jeszcze więcej klimatu i dominacji średnich tonów, to i tak nie do pobicia będzie Roksan Blak. Kiedy po raz pierwszy posłuchałem Straty, na myśl przyszła mi zarówno klasa D, jak też mocny wzmacniacz lampowy.

 Czytaj również: Co to jest konstrukcja dual-mono, jakie są jej wady i zalety?

Płaska, niewielka obudowa, ale wysoka moc wyjściowa – znowu impulsowe końcówki mocy.
Płaska, niewielka obudowa, ale wysoka moc wyjściowa – znowu impulsowe końcówki mocy.
PS Audio przygotowało kilka własnych rozwiązań, jednym z nich jest układ regulacji wzmocnienia Gain Cell (ukryty pod niebieskimi obudowami).
PS Audio przygotowało kilka własnych rozwiązań, jednym z nich jest układ regulacji wzmocnienia Gain Cell (ukryty pod niebieskimi obudowami).

Dźwięk amerykańskiego malucha często jest bardzo subtelny, uprzejmy i relaksujący, a zawsze będzie płynny, nasycony i harmonijny. To niejedyny wzmacniacz w tym teście, który trzyma się daleko od ostrości i twardości, ale każdy znajduje sobie trochę inne miejsce. Dźwięk Straty jest najdelikatniejszy, najbardziej wytworny, koherentny i konsekwentny.

Nic nie wyskakuje ani nie chowa się, wszystko jest uporządkowane, wyrównane, opanowane. Strata nie będzie źródłem wielkich emocji, jest na to zbyt elegancka i kulturalna aby hałaśliwością nadrabiać jakiekolwiek ograniczenia. Może jednak zagrać głośno, obszernie, napełnić duże pomieszczenie gęstym, poważnym dźwiękiem... i wciąż jest spokojnie, bez krzykliwości i nerwowości.

PS Audio Stellar Strata, mimo że gwałtownie nie przywali i nie "zelektryzuje", potrafi utrzymać porządek w trudnych nagraniach. Z jednej strony zachęca to, aby podkręcić gałkę, z drugiej - nie zawsze daje spodziewany efekt.

Czytaj również: Dlaczego nie można podłączać kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?

Końcówki mocy dostarczyła firma Bang & Olufsen.
Końcówki mocy dostarczyła firma Bang & Olufsen.
Główna kość przetwornika A/C to scalak ESS Technology, ale wcześniej obróbką sygnału zajmuje się algorytm PS Audio, realizowany w programowalnych układach FPGA.
Główna kość przetwornika A/C to scalak ESS Technology, ale wcześniej obróbką sygnału zajmuje się algorytm PS Audio, realizowany w programowalnych układach FPGA.

Muzykę przekazuje rzetelnie i uprzejmie, ze wstrzemięźliwością i ostrożnością, zwłaszcza w dziedzinie detali, bez piorunujących uderzeń i twardego rytmu, ale nie żałuje basowej substancji w dobrym wydaniu.

Kołysze, czasami unosi na wysokiej fali, lecz wciąż czujemy się bezpiecznie, komfortowo, nie zaskakują nas gwałtowne zmiany, szarpnięcia, nie doświadczamy chropowatości i ostrości. Nawet "muzykalny" Marantz PM-12SE gra bardziej żywiołowo.

Dla większej uniwersalności Stracie przydałoby się trochę więcej spontaniczności, ale tak, jak jest, jest spójnie, harmonijnie, "organicznie". Wydaje się, że najmniejsza zmiana mogłaby popsuć tę dźwiękową konstrukcję jednocześnie solidną i koronkową, skomplikowaną i łatwą w odbiorze.

Czytaj również: Czy lepiej podłączyć monobloki (wzmacniacze mocy) krótkim kablem głośnikowym i długim interkonektem, czy na odwrót?

Pilot jest skromny, lecz funkcjonalny, obsługuje wyłącznie wzmacniacz, jednak tyle się tutaj dzieje...
Pilot jest skromny, lecz funkcjonalny, obsługuje wyłącznie wzmacniacz, jednak tyle się tutaj dzieje...

Znając wiele znakomitych wzmacniaczy w klasie D, można byłoby obstawiać w ciemno, że będzie moc, dynamika, kontury, basowe wygibasy. Ale tym razem jest trochę inaczej. Bas jest gęsty, nawet potężny, ale nie piorunujący i konturowy.

Prowadzenie rytmu uznamy za dobre, o ile nie będziemy oczekiwać jego wyeksponowania. To raczej basowy masaż (chociaż prowadzony pewną ręką) niż boksowanie. Nie rezygnując z rozmachu i swobody, Strata stara się przetłumaczyć i ten zakres na swój styl, dopasować do całej reszty.

Korzystając z wbudowanego przetwornika C/A pozostajemy w cieple i łagodności, co najwyraźniej jest zdeterminowane przez charakterystykę końcówki mocy.

Nie musimy się więc obawiać "ucyfryzowania" dźwięku, nie ma też sensu napinać się na znacznie lepszy DAC, bo przy takich "warunkach brzegowych" ze Straty i tak nie tryśnie snop iskier, a bas nie nabierze twardości. To wzmacniacz, który wie, jak chce grać, dla tych, którzy też wiedzą, czego chcą.

Specyfikacja techniczna

PS AUDIO Stellar Strata
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 120
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 207
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,43
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 75
Dynamika [dB] 95
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 29
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PS AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu