Rodzinne korzenie Sinana, gitarzysty i kompozytora, są w Anatolii (Północnej Turcji). Zaproponował on nowatorskie przedstawienie tamtejszej kultury muzycznej na zasadzie kompletnego kontrastu.
W sali koncertowej zebrano orkiestrę (Dresdner Sinfoniker) udzielającą się w konwencji muzyki współczesnej, fragmentami improwizowanej. Towarzyszą jej wytrawni soliści z Turcji i Armenii na instrumentach charakterystycznych dla tamtych stron, a na dużym ekranie nad sceną pojawiają się co pewien czas sfilmowani artyści ludowi uprawiający zanikający folklor z obszaru Anatolii.
Artyści ludowi, zapewne w większości samoucy, prezentują wysoki poziom warsztatowy, a ich prezentacje nagrane na pastwisku, w taksówce, parku, czy barze są zawsze pełne pasji. Zmienności faktury towarzyszy ciągła zmiana nastrojów od romantycznego rozmarzenia po ekspansywną skoczność w nieparzystych rytmach.
W wieloczęściowej kompozycji muzyka współczesna została jakby wtopiona w etniczną i po kolejnych przesłuchaniach oba kontrastujące elementy wydają się sensownie integrować. Mimo to, projekt może być trudny w odbiorze dla zafascynowanych prostą muzyką etniczną, ale też trudno akceptowalny przez entuzjastów klasyki.
Cezary Gumiński
ECM / UNIVERSAL