KUBA STANKIEWICZ

The Music of Victor Young

The Music of Victor Young

Wykonanie

Nagranie

Tritone Studio, Los Angeles 3 i 4 czerwca 2014 r. Właśnie tu trzech muzyków rozłożyło nuty kompozycji Victora Younga i odkryło dla nas ich piękno. To wynikające z wpadających w ucho lub lepiej powiedzieć: chwytających za serce melodii, jak i to ukryte, które jakimś cudem wydobyli.

Jeśli popatrzeć na nazwiska, to jednak cudu nie było. To doborowe towarzystwo jazzmanów. Przy fortepianie zasiadł Kuba Stankiewicz, wybitny polski pianista, który rok temu zachwycił solowymi interpretacjami filmowych tematów Wojciecha Kilara, a wcześniej interpretował Chopina. Nagrał też znakomity album "Spaces" ze swoim triem i saksofonistą Maciejem Sikałą.

Kuba Stankiewicz zaprosił do studia mieszkającego w Los Angeles kontrabasistę Darka Oleszkiewicza, którym rozumie się bez słów, bo współpracują ze sobą od młodych lat. Oleszkiewicz, uczeń Charliego Hadena i jego protegowany, zasłynął nagraniami i koncertami z Bradem Mehldauem, jest wziętym sidemanem i edukatorem.

Na 50. festiwalu Jazz nad Odrą Stankiewicz i Oleszkiewicz dali fantastyczny koncert w duecie grając w większości program z tego albumu. W L.A. dołączył do niech doskonały perkusista Peter Erskine, niegdyś członek grup Weather Report, Steely Dan i Steps Ahead, a później członek zespołów Diany Krall i Kate Bush. Kto sądzi, że Erskine najlepiej sprawdza się w zespołach fusion, zweryfikuje poglądy słuchając tego albumu. Uprzedzę wrażenia - gra niezwykle subtelnie i nastrojowo.

Tytułowy Victor Young to jeden z najwybitniejszych amerykańskich kompozytorów XX wieku. Zasłynął muzyką filmową, a jego piosenki stały się lubianymi standardami. Odkrywając jego utwory Kuba Stankiewicz przypomniał sobie, jak grając w kwartecie Janusza Muniaka temat "Beautiful Love", usłyszał od lidera uwagę: "...stareńki, ten utwór brzmi jak polska albo rosyjska melodia ludowa. Jak oni tam w Ameryce mogli coś takiego napisać?".

Kiedy Stankiewicz zaczął śledzić koleje życia Victora Younga, okazało się, że chociaż urodził się w 1899 lub 1900 r. w Chicago, to uczył się w Warszawie. Jego rodzice, polscy Żydzi, pochodzili z Mławy i wyemigrowali do USA w XIX w. Kiedy zmarła matka Abe, bo tak miał na imię, został wysłany wraz z siostrą Helen do dziadków, do Warszawy.

Album "The Music of Victor Young" zawiera reprodukcje dokumentów, m.in. dyplomu Warszawskiego Konserwatorium podpisanego przez dyrektora Stanisława Barcewicza i nauczyciela kompozycji Romana Statkowskiego, ucznia Piotra Czajkowskiego. Właśnie ze Statkowskim łączy Victora Younga podobieństwo stylu kompozycji.

Abe Young był utalentowanym skrzypkiem. Grał nawet dla cara Mikołaja w St. Petersburgu, gdzie zastała go rewolucja i musiał uciekać przed bolszewikami do Warszawy, potem pojechał do Paryża i w 1920 r. wrócił do rodzinnego Chicago. Od połowy lat 30. mieszkał w Hollywood pisząc muzykę do filmów m.in.: "Przypływ", "Jeździec znikąd", "Johnny Guitar", "Komu bije dzwon", "Podróże Guliwera" i "W 80 dni dookoła świata". Za ten ostatni otrzymał nagrodę Oscara, do której był nominowany 22 razy. Niestety, zmarł kilka miesięcy przed ceremonią.

Większość standardów Victora Younga to piosenki z wystawianych na Broadwayu musicali i filmów. Album otwiera "Love Letters" - chwytliwa, pogodna melodia o słowiańskim charakterze, jak podkreśla sam Kuba Stankiewicz. Ballada "Summer Love" jest rozciągnięta w czasie i tkana nutami fortepianu, kontrabasu oraz muskanej szczoteczkami perkusji niczym delikatna pajęczyna. To mistrzowska interpretacja, która plasuje trio Kuby Stankiewicza na szczycie jazzowych formacji w skali światowej. Temat "Everything I Do" ma spacerowy rytm i radosny charakter.

Pomiędzy kompozycjami Younga znalazło się Preludium Romana Statkowskiego. Zapewne Kuba Stankiewicz chciał pokazać, jak silny był wpływ polskiego nauczyciela na ucznia, bo styl mieli podobny. Jeden z najsłynniejszych standardów Younga "Stella by Starlight" spopularyzował Miles Davis. Świetną solówkę gra tu Darek Oleszkiewicz.

Temat "Johnny Guitar" kojarzy się z muzyką Krzysztofa Komedy, który świadomie (bądź nie) nawiązał do przewodniego motywu w swojej kołysance "Sleep Safe and Warm". Mniej znana kompozycja "Alone At Last" rozpoczyna się od akordów kontrabasu, a jej chwytliwy temat zasługuje na szerszą popularyzację. Album zamyka kolęda "It’s Christmas Time Again", którą Young zaaranżował dla wokalistki Peggy Lee i towarzyszącej jej orkiestry. To doskonałe wprowadzenie w świąteczny nastrój.

Nie policzę, ile już razy słuchałem "The Music of Victor Young". Po 50 minutach mam ochotę ponownie wcisnąć przycisk Play i zagłębić się w tak bliski nam świat urzekających pięknem melodii, mistrzowskie interpretacje i naturalne brzmienie instrumentów.

Marek Dusza
WARNER CLASSICS

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu