Projekt Grzegorza Rogali, w skrócie PGR, to formacja puzonisty, który w czasie stypendium na Berklee College of Music w Bostonie poznał saksofonistkę z Izraela Sagit Zilberman. Efektem ich współpracy są albumy: "Enthuzjazzm" (2011) i najnowszy o wdzięcznym tytule "Poezjazz".
Grzegorz Rogala ukończył Jazz Institut Berlin, z zespołem Kattorna nagrał świetny album "Straying To The Moon" i zdobył nagrody na festiwalach Nadzieje Warszawy oraz Berlin Jazz & Blues Award. Saksofonistka Sagit Zilberman zdobyła Sadao Watanabe Award, a źródłem jej inspiracji są mistrzowie saksofonu: Joe Lovano, Greg Osby i Anat Cohen. Stoi na czele formacji Afro-Jew. Z Grzegorzem Rogalą połączyło ją zamiłowanie do tradycyjnych melodii.
Album "Poezjazz" rozpoczyna nastrojowa kompozycja Rogali "The New Life-Appearance" z łatwo wpadającym w ucho żydowskim motywem. Melodię gra najpierw Sagit Zilberman, a Grzegorz Rogala tworzy rytmiczny akompaniament razem z Wojciechem Pulcynem na kontrabasie i Krzysztofem Szmańdą na perkusji. Następnie Rogala przejmuje solówkę, by w finale zagrać z Zilberman unisono.
Tytułowa poezja w utworach "Srebrne błota" i "Wiosna" jest dziełem Bruno Schulza, a łagodne partie wokalne wykonała Małgorzata Hutek. "Srebrne błota" z nastrojowymi solówkami Zilberman, Rogali i pianisty Witolda Janiaka są potencjalnym przebojem. Balladę "Song of Songs’ Love" ("Pieśń nad pieśniami") zaśpiewała po hebrajsku Barbara Rogala. Ciekawie zaaranżowany jest polirytmiczny utwór "Scattered". Album zamyka żwawa polska melodia ludowa "Czerwone jagody".
marek Dusza
SOLITON