ANDREW HILL

Point of Departure

Point of Departure

Wykonanie

Nagranie

Mimo że upłynęło ponad pół wieku od nagrania "Point of Departure", nadal jego muzyczną esencję można zakwalifikować do jazzu progresywnego, co oznacza, że mamy do czynienia z dziełem wizjonera.

Andrew Hill był wysoko ceniony w kręgach muzyków, lecz w małym stopniu przekładało się to na popularność wśród fanów jazzu. Niniejszy album uchodzi za najwybitniejsze osiągnięcie tego pianisty, kompozytora i aranżera.

Choć Hill może się wydawać orędownikiem koncepcji free jazzowych, to jego muzyka rozgrywała się w ramach rozluźnionych nieparzystych i zmiennych podziałów rytmicznych oraz w sferze struktur modalnych.

Do realizacji pomysłów na tej wybitnej płycie Hill znalazł znakomitych kompanów, jak: trębacz Kenny Dorham, saksofonista-flecista-basklarnecista Eric Dolphy, saksofonista Joe Henderson, kontrabasista Richard Davis i perkusista Antony Williams.

Szczególnie wartościowe są napisane przez Hilla utwory niosące w sobie dużą dozę abstrakcji przypominającej Theloniousa Monka. To skojarzenie zostało szczególnie podkreślone podczas solówek fortepianowych Hilla zbudowanych z nut zarówno istotnych, jak i tych wnoszących pewien ferment estetyczny. Ambicją kompanów Hilla było, aby swymi wypowiedziami dorównać liderowi.

Cezary Gumiński
BLUE NOTE/UNIVERSAL

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu