Każde niepublikowane nagranie legendarnego Milesa Davisa nabiera szczególnej wartości, jest bowiem dowodem jego geniuszu nie tylko w roli trębacza, kompozytora czy lidera zespołów, ale i wizjonerskiego charakteru jego muzyki.
Nawet jeśli młodzi jazzmani, z którymi grał, lub tylko z uwagą go słuchali, nie szli dokładnie jego drogą, co było praktycznie niewykonalne, to czerpali natchnienie z jego idei kreowania nowych dźwięków, szukania dróg nieodkrytych, kroczenia nieprzetartym szlakiem.
Na siódmy album z serii "oficjalnych" bootlegów wytwórni Legacy zapoczątkowanej w 2011 r. składają się trzy płyty CD. Dwie z nich zawierają nagrania studyjne, a trzecia koncert z Montrealu, z 7 lipca 1983 r.
Po kilkuletniej przerwie Miles Davis dokonał w 1980 r. nagrań w Nowym Jorku. Efektem był album "The Man with the Horn" wydany w lipcu 1981 r., który zwiastował zmianę stylu trębacza w kierunku pop-jazz- -fusion. Dopiero następny, koncertowy "We Want Miles" pokazał lwi pazur improwizacji mistrza jazzowej sceny.
Na pierwszym koncercie Milesa Davisa w Polsce w październiku 1983 r. fani nosili żółte znaczki z takim właśnie napisem. Tak bardzo pragnęliśmy posłuchać największego z jazzmanów na żywo. Miles Davis przyleciał do nas z programem nowego albumu "Star People", choć zagrał też utwory z mającej się wkrótce ukazać płyty "Decoy".
Najważniejszym atutem wydanego właśnie albumu są niepublikowane wcześniej nagrania z sesji: "Star People", "Decoy" i "You’re Under Arrest", zamieszczone na krążkach CD1 i CD2. Trzeci dysk zawiera koncert z Montrealu, którego program był podobny do tego, jaki usłyszeliśmy w Sali Kongresowej.
Pierwsze pięć utworów było dokładnie w tej samej kolejności. Wspólna kompozycja Milesa i gitarzysty Johna Scofielda "That’s What Happened" dała tytuł temu bootlegowi. W Montrealu trębaczowi towarzyszyli: gitarzysta John Scofield, saksofonista Bill Evans, basista Darryl Jones, perkusista Al Foster i grający na instrumentach perkusyjnych Mino Cinelu.
Ciekawostką CD1 jest duet grającego na syntezatorze Milesa z puzonistą J.J. Johnsonem w dwóch wersjach nastrojowego tematu "Minor Ninths". Ten, jak i następny "Celestial Blues", nie weszły na płytę "Star People". Po prostu nie pasowały do niego, a dziś pokazują, jak kapitalnie Davis potrafił zmiksować klasyczny jazz z fusion, co słychać w trzech częściach kompozycji.
CD2 zawiera "odrzuty" z sesji "You’re Under Arrest" i kapitalną wersję utworu "Katia". Realizatorom udało się uchwycić charakter jam session z udziałem legendy jazzu, radość i ulotnego ducha jego spotkania z uczniami. Nawet dziś słucha się tej muzyki z przyjemnością.
Marek Dusza
LEGACY/SONY MUSIC