PIONEER
VSX-922

Trudno ukrywać, że to faworyt tego testu - nagroda EISA ustawia go na doskonałej pozycji startowej. Ale... Uwierzycie lub nie, poniższy tekst powstał w czerwcu, jeszcze zanim nagrody EISA zostały przyznane. Model VSX-922 plasuje się w podstawowej linii dość wysoko, droższy będzie już tylko VSX-1122, a tańsze - aż cztery inne konstrukcje. W sumie sześć - niezły wybór!

Nasza ocena
Wykonanie
Wzorniczo bez zmian, wewnątrz komplet tranzystorowych końcówek mocy, spory zasilacz, nowoczesne układy cyfrowe do obsługi mediów strumieniowych.
Brzmienie
Bezpośrednie, energetyczne, z wyraźnym rysunkiem i rytmicznym, niewzbudzonym basem.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Producent postawił wszystko na sieciową kartę, montując moduły LAN do każdego modelu, oprócz dwóch najtańszych amplitunerów. Nie wszystkie jednak potrafią to wykorzystać w tak kompleksowy sposób jak Pioneer VSX-922. Wejście podręczne podporządkowano całkowicie iPodom (i innym "aj" od Apple), montując tandem USB - kompozyt; za pomocą tej kombinacji i dołączonego do zestawu specjalnego przewodu można wyciągnąć z Apple absolutnie wszystko.

Dźwięk oraz komendy sterujące przesyłane są portem USB, obraz - już w formie analogowej - płynie kompozytem. Oczywiście USB może także służyć do podłączenia pendrive`a lub karty pamięci, a z niej Pioneer odczyta nawet "flaki" wysokiej rozdzielczości (24 bit/192 kHz).

Grajki Apple wcale nie muszą być jednak przywiązane kablem do USB, gdyż amplituner rozumie również AirPlay. Na tym jednak nie koniec owocowego szaleństwa. Producent przygotował dwie ciekawe aplikacje - jedna jest kontrolerem przekształcającym iPhone`a (albo iPada czy iPoda w wersji Touch) w wygodny, dotykowy pilot zdalnego sterowania, a druga, dedykowana tabletowi Apple, otwiera środowisko konfiguracyjne.

Wreszcie ktoś wpadł na ten pomysł, bo wędrowanie klasycznym pilotem po najładniejszym nawet menu ekranowym nie jest wcale przyjemne, tablet otwiera zupełnie nową jakość w zakresie ergonomii i przejrzystości ustawień. Aplikacja AVNavigator jest dostępna także dla zwykłego komputera PC.

Pioneer VSX-922 ma siedem końcówek mocy, lecz z tyłu widzimy dziewięć par zacisków głośnikowych (wszystkie zakręcane). Dodatkową parę można wykorzystać, budując system strefowy, zasilając przednie kolumny w bi-ampingu lub eksperymentując z dodatkowymi kanałami efektowymi Dolby ProLogic IIz.

Wyposażenie w gniazda HDMI jest świetne - aż sześć wejść i jedno wyjście. W dystrybucji sygnałów pomoże skaler obrazu oraz konwerter wizyjny. Cztery analogowe wejścia RCA mają towarzystwo cyfrowych - jednego optycznego i jednego elektrycznego. Dla zdalnej strefy, oprócz zacisków głośnikowych, przewidziano także wyjście niskopoziomowe i parkę gniazd wyzwalaczy.

Odsłuch

Siła brzmienia amplitunera Pioneer VSX-922 nie wynika przede wszystkim z jego spójności, a raczej z czystości, dynamiki oraz zadziorności. To z kolei wydaje się płynąć z zakresu średniowysokotonowego, prezentowanego odważnie i bez nazbyt ostrożnego cyzelowania każdego dźwięku. Energia i pewna dawka metaliczności ustawiają jednoznacznie cały profi l, co wcale nie oznacza, że jest on daleki od naturalności. Instrumenty akustyczne są bliskie, lekko chropowate, z własną "osobowością" harmoniczną, niewygładzone. Podobnie jest z wokalem, który potrafi zachrypieć i wysunąć się zdecydowanie do przodu.

To, co w muzyce objawia się otwartością, w kinie domowym przeradza się chwilami wręcz w wybuchowość. Dzięki temu akcja jest stale bardzo bliska, a pozorne źródła namacalne. Dialogi - plastyczne i selektywne, chociaż pozostałe dźwięki nie tworzą tylko uzupełniającego tła, są wyraźne i zlokalizowane. Podobna swoboda jest kontynuowana w zakresie wysokich tonów, mocne akcenty są tutaj na porządku dziennym.

Za tą wyjątkową ekspresją bas kryje się o tyle, że dobrze trzyma rytm, jednak nie epatuje ani niskimi zejściami, ani nie nakręca dynamiki agresywnymi uderzeniami. Również przy słuchaniu muzyki przyda się subwoofer, a wraz z nim brzmienie może osiągnąć poważną skalę i nagłośnić duże pomieszczenia.

Potężna sieć

Połączenie sieciowe jest w amplitunerach pomysłem stosunkowo młodym, jednak błyskawiczny rozwój muzyki strumieniowej spowodował, że producenci A/V uznali ten nurt nie tylko za godny zainteresowania, ale wręcz ważniejszy od mnożenia kanałów i innych systemów związanych z przetwarzaniem dźwięku. Odtwarzacze strumieniowe rosną jak grzyby po deszczu, ale w stosunkowo niedrogim amplitunerze Pioneer VSX-922 można mieć wszystko w ogóle bez dodatkowego źródła, bo sam potrafi realizować jego funkcje.

Radzi sobie z tym zadaniem wyjątkowo dobrze. Gniazdo sieci LAN stanowi tylko interfejs łączący amplituner ze światem zewnętrznym, a dopiero zadaniem dodatkowej elektroniki jest zapewnienie dostępu do poszczególnych usług. Paletę możliwości Pioneera VSX-922 otwiera tuner dla radia internetowego, a protokół DLNA daje urządzeniu przepustkę do strumieniowej ekstraklasy.

Możemy więc odtwarzać muzykę zarówno z dysków twardych komputerów w domowej sieci, jak też coraz popularniejszych serwerów NAS. Oczywiście samo DLNA na niewiele się zdaje bez obwodów dekodujących. Pioneer znów ma się czym pochwalić, gdyż oprócz podstawowych MP3, WMA i AAC obsługuje także format Flac i to w wersji 24 bity/192 kHz.

Radek Łabanowski

Parametry
PIONEER VSX-922
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 9
Moc8 [W] 2K 134
Moc4 [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI, kompoz.
Skaler 1080 p
Dekodery surround DD-TrueHD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DTS Neo:6,DPLIIx,DPLII,DPLIIz
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Pioneer VSX-922

Wysoka moc każdej z końcówek (134 W) utrzymuje się na dobrym poziomie w stereo (2 x 122 W), pokazując oczekiwany, ale niedramatyczny spadek w trybie wielokanałowym (do 5 x 60 W).

Czułość wejściowa jest minimalnie niższa (0,32 V) od standardowej, ale wobec najbardziej prawdopodobnego podłączenia HDMI nie ma to dużego znaczenia. Poziom szumów jest umiarkowany (jak na amplituner wielokanałowy) - 85 dB, co wraz z wysoką mocą wyjściową procentuje dynamiką na poziomie 106 dB.

Pasmo przenoszenia (rys.1) chwali się bardzo dobrym zasięgiem, przy 100 kHz spadek nie przekracza -3 dB.

W spektrum zniekształceń (rys. 2) najważniejszą rolę grają trzecia i piąta harmoniczna, których poziomy to odpowiednio -84 dB i -87 dB. Drugą widać jeszcze przy -88 dB.

Z wykresu na rys. 3. widać wyraźnie, że zniekształcenia THD+N są niższe od 0,1 % już dla mocy przekraczającej nieznacznie 1 W.

PIONEER testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu