DEFINITIVE TECHNOLOGY
Studio Slim

Imponujące instalacje A/V i postawne zespoły głośnikowe są tak bardzo amerykańskie, jak i sama marka Definitive Technology. Ale firma od niedawna walczy z większą determinacją również o inne rynki, zwłaszcza europejski. A tutaj najważniejsze są soundbary. Defi nitive nie zajmuje się jednak tańszymi modelami, zostawiając je "sojuszniczej" marce Polk Audio, i tymczasem proponuje tylko jeden.

Nasza ocena

Wykonanie
Zestaw soundbara z subwooferem. Szczupła belka, ozdobiona aluminiowym panelem. Wskaźnik diodowy zamiast wyświetlacza, Konwencjonalna koncepcja akustyczna 3.1, ale z niekonwencjonalnymi, owalnymi przetwornikami.
Funkcjonalność
Bardzo prosta obsługa, bez konieczności wstępnej konfiguracji. Pilot z dedykowanymi przyciskami dla większości funkcji. Tylko dwa wejścia cyfrowe (HDMI i optyczne), podstawowe dekodery Dolby Digital i DTS. Bluetooth, Wi-Fi, Google Chromecast z asystentem głosowym.
Brzmienie
Dużo wrażeń. Żywe, jasne, otwarte i energetyczne. Dźwięczna, ekspresyjna góra pasma, dużo detalu, trochę ostrości, wszystko do wytrzymania i dla przyjemności. Zwarty, dynamiczny bas, klarowna, nieagresywna średnica. Wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi trybami pracy, ale zawsze bardzo mocny pierwszy plan.
Artykuł pochodzi z Audio

Pudło, w które pakowany jest cały zestaw (Studio Slim to soundbar w komplecie z subwooferem), wygląda niezwykle - długa belka wraz z przytulonym do niej subwooferem utworzyły formę fotela z niskim siedziskiem i wysokim oparciem.

Zgodnie z nazwą Slim, sam soundbar Definitive Technology Studio Slim jest wyjątkowo szczupły, ma zaledwie 4,5 cm wysokości, a producent zapewnia, że niezależnie od sposobu montażu, uda się uniknąć zasłonięcia soundbarem dolnego fragmentu telewizora i tym samym zablokowania sygnałów zdalnego sterowania.

Górna ścianka jest aluminiowa, front pokrywa tekstylna maskownica. Studio Slim trzyma się najczęściej stosowanej w soundbarach (z ew. subwooferami) konfiguracji 3.1. 

Czytaj również testy zespołów głośnikowych Definitive Technology

W smukłej obudowie każdy litr objętości jest cenny, zasilacz jest zewnętrzny.
W smukłej obudowie każdy litr objętości jest cenny, zasilacz jest zewnętrzny.

Definitive Technology Studio Slim - przetworniki

W samej belce jest siedem przetworników (każdy ze swoim wzmacniaczem), ich układ i rodzaje nie są już typowe ze względu na szczupłość przedniej ścianki. Nisko-średniotonowe są wydłużone, o wymiarach 2,5 cm x 7,6 cm, w kanałach lewym i prawym pracuje po jednym takim przetworniku z dodatkiem 25-mm kopułki wysokotonowej, natomiast kanał centralny został uprzywilejowany - ma do dyspozycji dwa takie nisko-średniotonowe, i między nimi posadzono wysokotonowy.

Formuła 3.1 wpisuje się w najbardziej rozpowszechnione tryby surround, tym razem bez Dolby Atmos, a "jedynie" z podstawową dwójką dekoderów w standardach Dolby Digital oraz DTS. 

Definitive Technology Studio Slim - sterowanie

Na górnej powierzchni belki znajduje się pięć przycisków sterujących podstawowymi funkcjami, przede wszystkim głośnością i przełączaniem źródeł. Do bardziej zaawansowanych ustawień należy użyć pilota, ale nie będzie ich wiele - konstrukcję i obsługę uproszczono, nie wprowadzając menu i typowej konfiguracji.

Pilot dołączony do soundbara Definitive Technology Studio Slim, oprócz regulacji głośności i wyboru źródeł, pozwala na ustalenie dwóch najważniejszych parametrów: poziomu niskich częstotliwości oraz kanału centralnego. W dolnej części sterownika przygotowano jeszcze trzy tryby: Music, Movie, Night. Definitive Technology nazywa je trybami "equalizacyjnymi" (EQ Modes).

Tryb filmowy rozszerza scenę, eksponuje dialogi i efekty, zwiększa też udział niskich częstotliwości. Tryb muzyczny odwołuje się z kolei do audiofilskich zasad (przekaz czysty, zrównoważony, proporcjonalny bas, bez dodatkowych efektów), eliminując niepotrzebne procesory. Tryb nocny to jeszcze delikatniejszy bas i kompresja dynamiki. 

Układ 3.1 nie może być przestrzenną rewelacją, ale z pomocą procesorów DSP rozszerzenie sceny przed słuchaczem może się udać.

Do minimalistycznej koncepcji pasuje diodowy wskaźnik (zamiast typowego wyświetlacza), sekwencje i kolory diod określają nie tylko poziom głośności, ale i wybrane tryby oraz wejścia. Z tyłu obudowy są jedynie dwa wejścia, HDMI (z obsługą ARC) oraz cyfrowe optyczne. Studio Slim podłączamy do telewizora i na tym kończą się kablowe instalacje.

Czytaj również: Co to jest i jak działa dźwięk wirtualny w systemach kina domowego?

Subwoofer to "kostka" z 20-cm przetwornikiem i układem bas-refleks (otwór na dolnej ściance). Bezprzewodowa komunikacja z jednostką centralną nawiązywana jest automatycznie po podłączeniu zasilania.
Subwoofer to "kostka" z 20-cm przetwornikiem i układem bas-refleks (otwór na dolnej ściance). Bezprzewodowa komunikacja z jednostką centralną nawiązywana jest automatycznie po podłączeniu zasilania.

Cała reszta pojawia się wyłącznie w sferze bezprzewodowej. Jest BT oraz sieć Wi-Fi. Definitive Technology Studio Slim jest wyposażony w platformę Google Home i system Google Chromecast, które gwarantują dostęp do wszystkich sieciowych atrakcji, a chodzi już nie tylko o serwisy internetowe typu Spotify i strumieniowanie muzyki, ale także o asystenta głosowego - Google Assistant.

Odsłuch

Definitive Technology Studio Slim jest szczupły i dyskretny, ale dźwiękowo odważny, chwilami wręcz brawurowy, wyrazisty i charyzmatyczny. Patrząc na warunki fizyczne, tak mocnego brzmienia moglibyśmy się spodziewać raczej po Cantonie, ale w tradycji Definitive są kinowe zobowiązania i emocje.

Pożegnajmy się uprzejmym ciepłem i subtelnością. Teraz będzie się działo. To dźwięk wybuchowy, a może raczej... wystrzałowy, bezkompromisowy w uderzeniu, bezpośrednim kontakcie, kontrastowości i otwartości. Dźwięki są swobodnie oderwane od filigranowej skrzyneczki, jakby pochodziły z innej, bardziej rozbudowanej, niewidzialnej instalacji.

Nie pasują do aparycji urządzenia ani obszernością, ani wyrazistością - co jest dodatkową atrakcją. Dźwięki Studio Slim przecinają i penetrują przestrzeń, można tu usłyszeć i ostrość, i metaliczność, wszystko razem jest spójne i konsekwentne, wsparte też dostateczną energią niskich (chociaż nie najniższych) częstotliwości.

Ale rządzą wysokie tony, i to rządzą bez skrupułów, chwilami nieostrożnie i cały czas ze wspaniałym rozmachem, który świetnie służy filmom akcji. Niezależnie od trybu pracy jest dużo emocji, blasku, informacji, od tego nie uciekniemy inaczej niż w trybie... wyłączenia urządzenia.

Subwoofer nie spowalnia akcji, gra zwinnie i konturowo, jest też "doklejony" do całości. Zabraknie najniższych, przeciągłych pomruków i bulgotu, ale "tąpnięcia" mają już swoją wagę.

Tryby dźwiękowe są wyraźnie zróżnicowane. Tryb nocny drastycznie kompresuje dynamikę i wycina najniższe częstotliwości, skupiając się na dźwiękach z kanału centralnego - w wielu wypadkach nie trzeba nawet redukować poziomu głośności, stanie się to automatycznie.

Czytaj również: Czy każdy amplituner jest urządzeniem do kina domowego?

Nowoczesny, płaski pilot obsłuży niemal wszystkie funkcje.
Nowoczesny, płaski pilot obsłuży niemal wszystkie funkcje.

Zgodnie ze wskazówkami producenta, tryb muzyczny powinien poprawić równowagę i uspokoić, w tym także trochę przyciemnić brzmienie - i tak też się dzieje. Ustawienie filmowe jest najodważniejsze i powyższy opis można odnosić wprost do niego.

Chociaż mamy wpływ na intensywność kanału centralnego, to już w fabrycznym ustawieniu (wciąż w trybie Movie) jest on wyraźnie wypychany do przodu, a przy tym klarowny i wyraźnie artykułowany. Efekty surround rozszerzają scenę, ale bez cudownego wejścia w tylną sferę. Tam nawet Definitive Technology Studio Slim (podobnie jak inne soundbary) nie sięga, w zamian zmniejszając dystans do słuchacza.

- Konfiguracja: 3.1
- Subwoofer w zestawie: tak
- Wejścia/wyjścia: HDMI 1/1
- Wejścia cyfrowe: optyczne
- Wejścia analogowe: -
- Dekodery surround: Dolby Atmos / DTS
- Asystent głosowy: Google Assistant
- Pilot: tak
- Aplikacja sterująca: tak
- Komunikacja: Wi-Fi, BT

Niedyskretny urok minimalizmu

Producenci soundbarów starają się upraszczać obsługę (co w kontekście funkcji sieciowych nie jest łatwe i nie zawsze daje zadowalające rezultaty), ale nie mają wspólnej polityki w zakresie wstępnej konfiguracji.

Większość proponuje kalibrację manualną, starając się jednak nie zamęczać użytkownika nadmiarem opcji. W zdecydowanej mniejszości (w soundbarach) są układy automatyzujące ten proces, tak przecież powszechne - i to już od dawna - w amplitunerach A/V

Przeciwnicy takich rozwiązań wskazują z kolei na większe koszty, konieczność ustawiania mikrofonu i konieczną wiedzę w tym zakresie, a dla wielu użytkowników są to kwestie niejasne; soundbary trafiają przecież do znacznie większej grupy niż amplitunery, są z założenia sprzętem popularnym, który niczym nie powinien nikogo przestraszyć.

Definitive Technology idzie jeszcze inną, najmniej skomplikowaną, ale paradoksalnie najbardziej oryginalną, brawurową ścieżką. W Studio Slim nie ma więc ani mikrofonu, ani żadnych, nawet najbardziej podstawowych, manualnych trybów konfiguracyjnych. Nie ma tutaj menu i procedur "rozruchowych".

Podążając za instrukcją obsługi mamy do wykonania dosłownie kilka czynności. Podłączamy zasilanie, źródło sygnału (w przypadku transmisji bezprzewodowej i to jest zbędne) i... słuchamy. Ostatecznie można sobie wyregulować poziom niskich częstotliwości i kanału centralnego.

DEFINITIVE TECHNOLOGY testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu