MARANTZ
Cinema 60

Marantz otworzył serią Cinema nowy rozdział swoich amplitunerów A/V, stając się groźnym konkurentem nawet dla "zaprzyjaźnionego" Denona.

Testy porównawcze

Cinema 60
JBL
MA710
Cinema 60
YAMAHA
RX-A2A

Nasza ocena

Wykonanie
Seria Cinema nadal imponuje oryginalnym, efektownym wyglądem. Końcówki liniowe, duży radiator i zasilacz. W sekcji cyfrowej układy Cirrus Logic i Burr Brown.
Funkcjonalność
Rozbudowane możliwości przyłączeniowe. Rzadko spotykany pełen zestaw wyjść niskopoziomowych pozwala podłączyć zewnętrzne końcówki mocy. Dwa wyjścia HDMI. Wyjście słuchawkowe, wejście gramofonowe (MM). Sieć pod dyktando wciąż mocnego HEOS-a. Wygodny sterownik (także ten tradycyjny).
Laboratorium
Wysoka moc przy 8 Ω; również przy 4 Ω – pod warunkiem pozostawienia selektora w trybie 8-omowym. Dobry odstęp od szumu, szerokie pasmo, niskie zniekształcenia.
Brzmienie
Gładkie, płynne, dobrze nasycone w niższych rejestrach, lekkie w wyższych. Unika ostrości, łagodzi problemy gorszych nagrań. Piękna przestrzeń.
Artykuł pochodzi z Audio

Seria Cinema obejmuje pięć modeli amplitunerów wielokanałowych, zarówno niedrogich, jak i bardzo kosztownych. Marantz Cinema 60 jest drugim modelem od dołu. Uwaga! – im liczba w symbolu niższa, tym urządzenie (przewrotnie) znajduje się wyżej w hierarchii.

Każdy model Cinema jest amplitunerem (a więc ma tuner FM lub DAB), przy czym wyposażenie sekcji "radiowej" może być różne. Przypadek Cinema 60 jest szczególny, ponieważ (tylko) ten model występuje w dwóch odmianach. Podstawowa wersja (którą testujemy) ma tuner analogowy FM, ale kiedy dopłacimy 200 zł, dostaniemy jeszcze DAB (oznaczenie Cinema 60 DAB).

Marantz Cinema 60 - front

Zamiast dużego wyświetlacza, typowego dla amplitunerów, Marantz zainstalował mały, stylowy, nawiązujący do wyposażenia swoich dawnych (jak i obecnych) urządzeń stereofonicznych.

Do regulacji głośności i wyboru źródeł służą dwa konwencjonalne pokrętła, uzupełnione o dziewięć przycisków. To trochę dekoracja, ich niewielkie rozmiary oraz mikrooznaczenia nie zachęcają do korzystania, tym bardziej że funkcje te można obsłużyć zdalnym sterowaniem i podejrzeć na menu ekranowym.

Marantz Cinema 60 - złącza

Marantz Cinema 60 ma wyjście słuchawkowe (6,3 mm), wejście dla mikrofonu kalibracyjnego, a także złącze USB dla pendrajwów, które producenci amplitunerów (nie tylko Marantz) upodobali sobie w szczególny sposób, mimo że taka opcja odtwarzania nie jest już atrakcją. Nie jest nią również archaiczna forma USB-A.

Niewielki, okrągły, charakterystyczny dla Marantza wyświetlacz jest raczej tradycyjną dekoracją niż ważnym elementem funkcjonalnym.
Szereg przycisków umożliwia łatwy dostęp do wielu funkcji, jednak najlepiej sprawdzi się zdalne sterowanie i nawigacja po ekranowym menu.

Pula sześciu wejść HDMI została podzielona na dwie grupy. Pierwsze trzy wejścia (1–3) są ograniczone do standardu 4K; chcąc przesłać sygnały 8K, należy wykorzystać gniazda 4–6.

Wyjścia są dwa; pierwsze wyposażono w kanał zwrotny eARC, drugie możemy wykorzystać np. dla zdalnej strefy. Marantz Cinema 60 ma też układy skalujące do standardu 8K.

O wyjątkowości sekcji audio świadczy obecność wielokanałowego wyjścia w pełnej formule 7.2. Tego typu rozwiązania, niegdyś powszechne, są od jakiegoś czasu rzadkością.

Perspektywa podłączenia zewnętrznej, wielokanałowej końcówki mocy do amplitunera ma niewielkie szanse na realizację, chociaż podpowiadamy, że jest to wciąż doskonały sposób na poprawę jakości dźwięku. Jest też stereofoniczna para dla zdalnej strefy.

Niskopoziomowych wejść liniowych jest aż cztery, a do tego wejście gramofonowe dla wkładek MM. Całkiem nieźle jest też obsadzona sekcja cyfrowa (dwa wejścia optyczne i dwa współosiowe).

Siedem par terminali głośnikowych odpowiada siedmiu końcówkom mocy. Podstawowa piątka to najbardziej oczywista konfiguracja surround, natomiast dwa kolejne kanały możemy używać na różne sposoby. W powiązaniu z obfitością wyjść niskopoziomowych pozwala to na różnorodne konfiguracje.

Na "tylnym panelu są "wszystkie bardzo potrzebne i"mniej oczywiste złącza. Rarytasem jest kompletne, niskopoziomowe wyjście wielokanałowe.
Na "tylnym panelu są "wszystkie bardzo potrzebne i"mniej oczywiste złącza. Rarytasem jest kompletne, niskopoziomowe wyjście wielokanałowe.
Jedną z wyjątkowych cech Cinema 60 są aż dwa wyjścia HDMI – dla głównej i zdalnej strefy.

Marantz Cinema 60 - funkcje sieciowe i dekodery

W trybie fabrycznym amplituner obsługuje 8-omowe kolumny głośnikowe. Marantz zaleca zmianę ustawienia, jeśli do urządzenia będą podłączone zespoły 4-omowe. Ale czy rzeczywiście tak powinniśmy postąpić…. Po odpowiedź odsyłamy do Laboratorium. Dekodery surround Dolby Atmos i DTS:X spełnią wszystkie aktualne potrzeby.

Układ dwóch anten wraz z gniazdem LAN jest charakterystyczny dla systemu HEOS. HEOS trzyma pieczę nad większością sieciowych działań. To również kapitalna aplikacja mobilna, chociaż w zakresie strumieniowania wygryzły go systemy Spotify Connect czy Apple AirPlay 2.

Liczymy na to, że wygryzie go również Tidal Connect, który jest już w M1 oraz Stereo 70s. Na razie w Cinema 60 korzystanie z serwisu Tidal wiąże się z pośrednictwem aplikacji HEOS. Marantz Cinema 60 działa też z platformą Roon.

Marantz stosuje już układy impulsowe, ale seria Cinema pozostaje jeszcze z tradycyjnymi, liniowymi końcówkami mocy.
Charakterystyczna ekranowana płytka to centrum dowodzenia systemu HEOS.

Marantz Cinema 60 - układ elektroniczny

Niezależnie od tego, czy źródłem będą serwery (domowe lub zdalne), czy bezpośrednio nośniki pamięci, Marantz Cinema 60 odtwarza pliki PCM 24/192 kHz oraz DSD128. Bluetooth jest dwukierunkowy, ale ograniczony do podstawowego systemu kodowania – SBC.

Od dawna Denon, a więc i Marantz, pielęgnują własny system automatycznej kalibracji oraz korekcji akustyki MultEQ XT. Marantz sięga w wybranych modelach serii Cinema po jeszcze bardziej wyrafinowany układ Dirac Live, ale nie dotyczy to Cinema 60.

Główny procesor surround to Cirrus Logic CS49844 (taki sam, jak w JBL-u MA710). W sekcji przetworników C/A idzie własną drogą, wykorzystując stereofoniczne układy Burr Brown.

Cztery z nich to popularne układy PCM5102A (z obsługą 32 bit/384 kHz), kolejne dwa to ich nieco skromniejsi kuzyni PCM5100A. W sumie jest więc dwanaście niezależnych kanałów i… niemal tyle Cinema 60 potrzebuje.

Wyjścia 7.2 to już dziewięć kanałów, a do tego dochodzi zdalna, stereofoniczna strefa. Jest jeszcze dwukanałowy Burr Brown PCM1803A – przetwornik A/C (gdybyśmy sygnały z wejść analogowych chcieli poddać korektom). Duża płytka w centrum sekcji cyfrowej jest modułem sieciowym HEOS, a spory radiator chłodzi procesory obrazu.

Marantz do perfekcji opanował sztukę "wciskania" siedmiu końcówek mocy na jeden radiator (który w dodatku musi zmieścić się w poprzek obudowy). Tranzystory wyjściowe znajdują się w szczelinach pomiędzy płytką drukowaną, co uniemożliwia identyfikację elementów.

Sekcja C/A jest zespołem dwukanałowych scalaków firmy Burr Brown.
W obszarze dekoderów surround Marantz konsekwentnie wykorzystuje układ firmy Cirrus Logic.

Marantz Cinema 60 - odsłuch

Cinema 60 to Marantz, a Marantz… Nie chcę z góry przesądzać, utrwalać stereotypów, szufladkować. Jednak po przesłuchaniu Cinema 60 stwierdzam z pełną odpowiedzialnością – to prawdziwy Marantz. Nie high-endowy, nie wzorcowy, ale znany, autentyczny i przez tak wielu audiofilów doceniany. Nie za szaleństwa i popisy, ani nawet nie za bezwzględną neutralność i precyzję. Za proporcjonalność, kompozycję całości, płynność, dobrze wyważoną emocjonalność, co często ujmuje się w określeniu "muzykalność".

Z drugiej strony taka eufemistyczna pochwała niektórych ostrzega, że możemy mieć problemy z dynamiką i detalicznością… Jak spokojnie, to spokojnie.

Marantz Cinema 60 faktycznie raczej nie zrobi piorunującego pierwszego wrażenia. Na tle konkurentów brzmi "zwyczajnie"; JBL MA710 kreuje kinowy klimat, Yamaha jest bezkompromisowo wyrazista, a Marantz – jakby oswajał każde nagranie, zawsze panował nad sytuacją, zaprowadzał porządek. Czy to walory ważniejsze przy odtwarzaniu muzyki, czy w kinie domowym?

Pilot to wszechstronny i wygodny sterownik z rozbudowaną sekcją zdalnej strefy i podświetleniem.

To źle postawione pytanie. Rzecz w tym, czy włączamy sprzęt po to, aby skoczyła nam adrenalina, czy po to, aby odpocząć. Co gorsza, czasami chcemy jednego, a kiedy indziej drugiego. Ale odpowiedź chyba już padła.

Marantz Cinema 60 lepiej będzie służyć delektowaniu się dźwiękiem, muzyką, ścieżkami filmowymi niż głębokiemu zanurzeniu w decybelach i potężnym basie.

Wszystko w tym brzmieniu jest na swój sposób eleganckie, ostrożne, ale i przekonujące. Średnica nie zostaje wyolbrzymiona i postawiona na pierwszym planie, może być intymna, może być bardziej bezpośrednia, jest zarazem dobrze nasycona jak i otwarta w wyższym podzakresie.

Unikając twardości i szorstkości, Marantz Cinema 60 nie boi się błysnąć wysokimi tonami, dbając nie tyle o ich umiarkowanie, co wygładzenie. Panorama jest bardzo szeroka i całkiem głęboka, lokalizacje konkretne, pozorne źródła otoczone akustyką wyraźnie zmieniającą się wraz z nagraniami.

Marantz Cinema 60 - specyfikacja techniczna

• Końcówki mocy: 7
• Dekodery Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
• Konwerter wideo: nie
• Skaler obrazu: 8K
• Wejście wideo: 6 x HDMI
• Wyjście wideo: 2 x HDMI
• Wej./wyj. analogowe audio: 4 x RCA/–
• Wej. podręczne: USB
• USB: 1 x przód
• Wej. gramofonowe: tak
• Wyj. na subwoofer: 2 x
• Wej. wielokanałowe: –
• Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 7.2
• Wej./wyj. cyfrowe: 2 x opt, 2 x coax /–
• Wyj. słuchawkowe: tak
• Zaciski głośnikowe: zakręcane
• Funkcje strumieniowe: HEOS, Spotify Connect, Apple AirPlay 2
• Flac: 24/192
• DSD: x128
• Dodatkowe strefy: wyj. głośnikowe, 2 x RCA, HDMI
• Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi

Laboratorium
Laboratorium Marantz Cinema 60

Przy wysterowaniu jednego kanału moc wyjściowa wynosi równe 150 W; równoczesne podłączenie dwóch kanałów pozwala wyciągnąć 2 x 139 W, pięciu – 5 x 88 W, siedmiu – 7 x 54 W; to wszystko przy obciążeniu 8 Ω, ale w praktyce z takimi kolumnami spotykamy się rzadko, zwykle będą one 4-omowe, i co wtedy?

Marantz oficjalnie rekomenduje przełączenia amplitunera w tryb 4-omowy (aby dostać się do selektora impedancji, należy wywołać ”ukryte” menu, posługując się specjalną kombinacją przycisków).

Cinema 60 to nie pierwszy przypadek, gdy w takim ustawieniu moc radykalnie spada. Jest ona z premedytacją obniżana, aby z nawiązką wypełnić normy dotyczące utrzymania umiarkowanej temperatury urządzenia. Czy to przy jednej końcówce wysterowanej, czy to przy dwóch lub pięciu, moc w każdym kanale wynosi tylko 40 W! Trzy i pół raza mniej w trybie stereofonicznym niż przy obciążeniu (i w trybie) 8-omowym! Dramat.

Czy jednak jesteśmy na to skazani, posiadając kolumny 4-omowe? Wcale nie… Możemy zostawić amplituner w trybie 8-omowym. Czym to grozi? Że przy pracy w trybie wielokanałowym urządzenie będzie się wyłączać (co stało się podczas pomiarów przy obciążeniu siedmiu kanałów i mocy 31 W).

Nie spali się, nie uszkodzi kolumn, nie porazi nas. Za to w trybie stereofonicznym wyciągniemy tym sposobem, bez reakcji systemów zabezpieczających, 2 x 213 W! Ponad pięć razy więcej niż w trybie 8-omowym!

Pod względem czułości sekcji analogowej amplituner wpisuje się w coraz rzadziej spotykany już standard 200 mV. Charakterystyki częstotliwościowe (rys.1) prezentują się bardzo dobrze, przy 100 kHz spadek wynosi zaledwie -1 dB dla 8 Ω i -1,5 dB dla 4 Ω.

Na pochwały zasługuje też spektrum harmonicznych (rys. 2), najsilniejsza druga sięga tylko do -89 dB; trzecia pałęta się dopiero w okolicach -100 dB. Rys. 3. przedstawia charakterystyki dla 8- i 4-omowego obciążenia – w obydwu przypadkach przy 8-omowym trybie selektora (ustawienie wyjściowe).

Poziom zniekształceń jest wyższy w przypadku obciążenia 4-omowego, ale to normalne i nie powinno zniechęcać do podłączania kolumn 4-omowych.

MARANTZ testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu