JBL
MA710

Wejście jest mocne, bowiem w serii MA ulokowano aż pięć modeli wzmacniaczy wielokanałowych. Pierwsze zaskoczenie na widok wielokanałowych wzmacniaczy JBL-a ustępuje, gdy chwilę się nad tym zjawiskiem zastanowimy.

Nasza ocena

Wykonanie
Świeży, nowoczesny styl. Do wyboru wariant biały i czarny. Impulsowe końcówki mocy, impulsowy zasilacz.
Funkcjonalność
Standardowy zestaw dekoderów surround. Znakomite możliwości w zakresie strumieniowania i komunikacji sieciowej. Aplikacja mobilna. Korekcja akustyki, ale kalibracja parametrów poszczególnych kanałów ręczna. Brak wyjścia słuchawkowego. Wejście gramofonowe (MM). Bezproblemowa obsługa różnych impedancji, bez konieczności ustawiania selektora typowego dla amplitunerów AV.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa przy 8 Ω, jeszcze wyższa przy 4 Ω. Typowe dla wzmacniacza impulsowego zjawiska na charakterystykach przenoszenia i niski odstęp od szumu. Niskie zniekształcenia.
Brzmienie
Gęste, klimatyczne, kinowe brzmienie. Muzyka spójna i esencjonalna. Soczysty bas, ciepła średnica, delikatna góra.
Artykuł pochodzi z Audio

JBL stał się potentatem sprzętu mobilnego, ale oferta wciąż rozwija się w wielu kierunkach, a w ciągu ostatnich lat duży nacisk położono na klasyczny, stacjonarny sprzęt Hi-Fi.

Wzmacniacze, odtwarzacze, gramofony… Teraz przyszła pora na sprzęt wielokanałowy, który ma swoich klientów, więc JBL na pewno swoje propozycje skutecznie wypromuje – jak wszystko do tej pory.

JBL MA710 znajduje się dokładnie pośrodku stawki, ponad tańszymi, 5-kanałowymi MA310 i MA510, a poniżej 7-kanałowego MA7100HP oraz referencyjnego 9-kanałowego MA9100HP. JBL określa te urządzenia jako wzmacniacze A/V (a nie amplitunery), bo nie mają one modułu radia FM ani DAB.

JBL MA710 - obudowa i obsługa

JBL MA710 to konstrukcja siedmiokanałowa, a więc racjonalna i dobrze pasująca do tego przedziału cenowego. Jednocześnie MA710 prezentuje się oryginalnie i odróżnia od sprzętu japońskiej konkurencji. Obudowa jest niska, przedni panel i większość umieszczonych na nim elementów zostały wykonane na wysoki połysk.

Dwa pokrętła to klasycznie regulacja głośności i wybór źródeł. Przyciski umieszczone pod wyświetlaczem dają dostęp do menu i trybów dźwiękowych. Punktowa matryca ma niebieski odcień i jest wystarczająco czytelna.

Nie ma nawet najskromniejszego panelu podręcznego, nie ma więc i wyjścia słuchawkowego. I chociaż trudno się z tego ucieszyć, to wciąż można mieć nadzieję, że słuchawki mogą dostać sygnał przez Bluetooth. Niestety – nie, Bluetooth jest tutaj tylko odbiornikiem sygnału.

 
MA710 jest dostępny w dwóch wersjach – czarnej i białej – zawsze z frontem na wysoki połysk i pomarańczowymi (firmowymi) akcentami.
Obsługa z przedniego panelu nie przynosi niespodzianek, dwa pokrętła uzupełniono przyciskami najważniejszych funkcji, które dają także dostęp do menu.

JBL MA710 - dekodery i złącza

Wyposażenie w dekodery surround to solidny standard, obejmujący systemy Dolby Atmos oraz DTS:X – w praktyce niczego więcej nie trzeba. W tej dziedzinie widać wyraźną stabilizację. Siedem par terminali głośnikowych pozwala na różne konfiguracje.

Wejść HDMI jest w sumie sześć (trzy obsługują sygnały 8K, pozostałe 4K), wyjście - jedno, oczywiście z kanałem zwrotnym eARC. Jest też wejście optyczne i współosiowe. Sekcja analogowa prezentuje się dość skromnie, ale dzisiaj powinna wystarczyć – z dwoma wejściami liniowymi i jednym gramofonowym (wkładki MM).

Wyjścia subwooferowe są dwa, jest też wyjście niskopoziomowe do zdalnej strefy. Tu ważna uwaga – jej obsługa odbywa się w firmowym systemie o nazwie "Party". Chodzi o to, że do zdalnej strefy są kierowane sygnały odtwarzane w strefie podstawowej, a jako że wyjście jest 2-kanałowe, to amplituner dokonuje stereofonicznego miksu w przypadku sygnałów wielokanałowych.

Współczesne wzmacniacze AV mają generalnie mniej gniazd przyłączeniowych, nacisk jest położony przede wszystkim na strefę HDMI.
Połowa z wejść HDMI przyjmuje sygnały wideo 8K, pozostałe – 4K.

JBL MA710 - funkcje sieciowe

Sekcja sieciowa jest obowiązkowa w każdym nowoczesnym amplitunerze (a więc i wzmacniaczu A/V), jest więc przewodowe wejście LAN, jak również komunikacja bezprzewodowa Wi-Fi.

Jedna z zewnętrznych anten odpowiada za połączenia Bluetooth (z kodowaniem aptX HD oraz aptX Adaptive, odpowiednim dla firmowego gramofonu Spinner B). Ostatnim ważnym elementem tylnego panelu jest gniazdo USB (odczyt z nośników pamięci).

We wzmacniaczach AV standardem są od dawna systemy automatycznej kalibracji i korekcji. W JBL MA710 znalazł się system Ez Set EQ. Nazwę tę pamiętamy ze sprzętu marki Harman Kardon. Aktualna wersja ma z tamtym rozwiązaniem już niewiele wspólnego.

Do działania potrzebuje aplikacji mobilnej, korzysta z mikrofonu wbudowanego w telefon (firma JBL generalnie rekomenduje urządzenia Apple, a w przypadku sprzętu Android zaleca dokupienie zewnętrznego mikrofonu). Najbardziej zaskakujące jest jednak to, że system Ez Set EQ w JBL MA710 ogranicza się do korekcji akustyki (koncentrując głównie na najniższych częstotliwościach).

Nie zajmuje się natomiast zasadniczą częścią procedury kalibracyjnej; poziomy, opóźnienia, częstotliwości filtrowania trzeba (i na szczęście można) ustawić "ręcznie". Druga aplikacja – JBL Premium AUDIO Setup App – służy do zdalnego sterowania.

Potencjał strumieniowy nie ustępuje najlepszym, przede wszystkim za sprawą systemów Spotify Connect oraz Tidal Connect. Do tego dochodzi Apple AirPlay 2 oraz Google Chromecast, a także strumieniowanie DLNA jak i kompatybilność z platformą Roon. Jest też "samsungowe" Smart- Things (odpowiada między innymi za automatykę domową). Odczytywane są pliki audio PCM 24/192.

MA710 ma wejście gramofonowe (dla wkładek MM), fi rmowy gramofon JBL-a (Spinner) "podłączymy" także przez Bluetooth.
JBL MA710 to jeden z niewielu wzmacniaczy A/V (w tej cenie), w którym zagościły układy impulsowe, co radykalnie zmienia obraz wnętrza.

JBL MA710 - układ elektroniczny

Relatywnie niewielkie (w porównaniu z konkurentami) gabaryty JBL MA710 wynikają przede wszystkim z zastosowania końcówek mocy w klasie D. Mimo że ich zalety nabierają znaczenia właśnie w amplitunerach wielokanałowych (mniejsze nagrzewanie, mniejsze problemy z impedancją obciążenia), są w takich urządzeniach wciąż rzadko stosowane. Impulsowy jest także zasilacz.

W tylnej części obudowy umieszczono moduł z obwodami cyfrowymi. Wygląda już dość typowo, z popularnymi interfejsami wejściowymi HDMI oraz dekoderem surround Cirrus Logic CS49844A (stosują go "wszyscy"). Przetworniki C/A to również Cirrus – CS42528, w niewielkiej kości mieszczący aż osiem konwerterów C/A i dwa A/C (24 bit/192 kHz).

JBL MA710 - odsłuch

Żywiołem JBL MA710 są tryby wielokanałowe. W kinie domowym JBL czuje się jak ryba wodzie, przywołując wrażenia z prawdziwych, "dużych" sal kinowych. Dzięki ogólnemu zrównoważeniu i pewnej specyfice pozwala na sesje długie, pełne emocji, a do tego komfortowe.

JBL MA710 nie żałuje najniższych częstotliwości. Wiele zależy od subwoofera, jednak MA710 też ma tutaj coś do powiedzenia i mogłem się o tym przekonać porównując końcowe rezultaty.

To jeden z nielicznych wzmacniaczy A/V z impulsowymi końcówkami mocy (oraz takim zasilaczem).
Sekcja cyfrowa wykorzystuje doskonale znane dekodery surround Cirrus Logic.

Dynamika i rozmach zapewniają efektowny spektakl i poczucie "sprawczości"; w pewnym napięciu czekamy na te chwile, kiedy niski bas się odezwie… I wtedy robi się gorąco. Z kolei brzmienie bez subwoofera, zarówno w trybie wielokanałowym, jak i dwukanałowym, jest obszerne i gęste.

Razem z gęstą, raczej łagodną, nisko ustawioną średnicą (to też element "kinowego" nastroju) i delikatną górą, muzyka popłynie gładko i uprzejmie, bez nerwowości i ostrości. Do dyspozycji jest jednak możliwość grania głośnego, wtedy cieszy nas swoboda, czystość, wypełnienie zdrowym dźwiękiem dużego pomieszczenia.

Przestrzeń jest duża, a zarazem zagospodarowana, pozorne źródła – kształtne, trójwymiarowe. JBL MA710 nie jedzie po bandzie i nie stara się udowodnić przy każdej okazji, że jest spokrewniony z estradowym sprzętem JBL-a.

Czasami brakowało mi trochę ofensywności i naturalizmu (w zakresie średnio- -wysokotonowym), za to nigdy nie złapałem MA710 na czymś gorszym – przesadzie i krzykliwości.

Ten dźwięk ma delikatną, uspokajającą "otoczkę", a mimo to nieźle różnicuje nagrania, nie wyrzucając żadnych za burtę. To szczególnie ważne w środowisku sieciowym, gdzie dzieją się dziwne rzeczy. Za to basu MA710 nie pożałuje w żadnej sytuacji, która przynajmniej to usprawiedliwia.

Układy przetworników cyfrowo-analogowych i analogowo-cyfrowych również dostarczył Cirrus Logic.
Pilot jest minimalistyczny, zawiera tylko najważniejsze funkcje, pozostałe są schowane w menu.

JBL MA710 - specyfikacja techniczna

• Końcówki mocy: 7
• Dekodery: Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/2
• Konwerter wideo: nie
• Skaler obrazu: nie
• Wejście wideo: 6 x HDMI
• Wyjście wideo: 1 x HDMI
• Wej./wyj. analogowe audio: 2 x RCA/–
• Wej. podręczne: nie
• USB: 1 x tył
• Wej. gramofonowe: tak
• Wyj. na subwoofer: 2 x
• Wej. wielokanałowe –
• Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: –
• Wej./wyj. cyfrowe: 1 x opt, 1 x coax /–
• Wyj. słuchawkowe: nie
• Zaciski głośnikowe: zakręcane
• Funkcje strumieniowe: Tidal Connect, Spotify Connect, Apple AirPlay 2
• Flac: 24/192
• DSD: nie
• Dodatkowe strefy: wyj. głośnikowe, 2 x RCA
• Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi

Specyfikacja techniczna

JBL MA710
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω 2K 117
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω 2K 184
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,27
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB 62
Dynamika [dB] 83
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 40
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium JBL MA710

JBL określa moc wyjściową w trybie stereofonicznym jako 2 x 110 W przy 8 Ω oraz 2 x 160 W przy 4 Ω. W naszych pomiarach uzyskaliśmy nieco więcej – odpowiednio 2 x 117 W i 2 x 184 W. Przy wysterowaniu pojedynczego kanału to nawet 120 W przy 8 Ω i 200 W przy 4 Ω.

Oczywiście wraz z podłączaniem kolejnych – maksymalna moc w każdym spada. Przy wysterowaniu pięciu – do 5 x 90 W przy 8 Ω i 5 x 119 W przy 4 Ω; siedmiu – odpowiednio 7 x 75 W i 7 x 62 W.

To i tak bardzo dobre rezultaty, ale trzeba zaznaczyć, że tym razem określone nie przy THD+N=1%, lecz w momencie zadziałania układów zabezpieczających, które automatycznie wyłączały urządzenie. Jednak nawet w tej sytuacji urządzenie nagrzewało się w umiarkowanym stopniu, wydaje się że konstruktor zbyt asekuracyjnie podszedł do tematu, ustawiając ”alarm” przy dość niskiej temperaturze (i na pewno niskich zniekształceniach).

W praktyce, gdy mamy do czynienia z sygnałami muzycznymi o charakterze dynamicznym, taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Warto przy tym podkreślić, że JBL MA710 nie ma selektora impedancji, wszechobecnego w amplitunerach wielokanałowych, a więc i związanych z nim niepewności oraz pułapek – to duża zaleta.

Specyfika układów impulsowych objawia się w wyższym niż zazwyczaj poziomie szumów (S/N=62 dB), co wpływa na umiarkowaną dynamikę (83 dB).

Typowe dla wielu konstrukcji impulsowych zjawiska widać też na charakterystykach częstotliwościowych (rys. 1). Interakcje fi ltrów wyjściowych z obciążeniami o różnej impedancji powodują niejednoznaczność charakterystyki w zakresie wysokotonowym. Dla 8 Ω powstaje szczyt (+1,8 dB) przy ok. 60 kHz, a w przypadku 4 Ω spadek -3 dB notujemy już przy 48 kHz; układ prawdopodobnie jest optymalizowany dla obciążenia 6 Ω.

Spektrum harmonicznych (rys. 2) wygląda już całkiem spokojnie. Wyraźnie widać jedynie drugą harmoniczną, sięgającą wciąż umiarkowanych -82 dB. Wyższe niż zazwyczaj THD+N na rys. 3. wynikają w dużym stopniu z szumu, a nie z harmonicznych.

JBL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu