YAMAHA
RX-A2A

Yamaha dzieli amplitunerową ofertę na dwie nieformalne części – modele "podstawowe" (tylko dwa) i bardziej zaawansowane (cztery) Aventage. Należy do niej RX-A2A – najtańsza propozycja tej serii.

Nasza ocena

Wykonanie
Imponujący wygląd z potężną facjatą i dużym wyświetlaczem. Zaawansowana elektronika i mechanika, zgodnie z założeniami Aventage. Liniowe końcówki mocy oraz zasilacz. Porządna sekcja cyfrowa.
Funkcjonalność
Fantastyczne umiejętności strumieniowe (odczyt plików PCM 32/384 i DSD256) nie tylko dzięki platformie MusicCast (Spotify Connect i Apple AirPlay 2, choć bez Tidala Connect). Bogate ustawienia, własne tryby CinemaDSP. Wyjście słuchawkowe, wejście gramofonowe (MM). Dwie aplikacje mobilne.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa w każdej konfi guracji. Szerokie pasmo, umiarkowane zniekształcenia, niski szum.
Brzmienie
Dynamiczne, detaliczne, neutralne. Bez docieplania i retuszowania. W takim stylu wszechstronne – do kina i do muzyki.
Artykuł pochodzi z Audio

Aventage to nie tylko bardziej rozwinięta funkcjonalność, ale też bardziej zaawansowane układy elektroniczne, odpowiedzialne za jakość dźwięku, i solidniejsza konstrukcja mechaniczna zapożyczona ze sprzętu stereofonicznego. Yamaha RX-A2A opiera się na konfiguracji 7.2.

Yamaha RX-A2A - obudowa

Obudowa jest efektownie wysoka, przedni panel podzielony na trzy strefy, z których dwie wykończono na wysoki połysk, a jedną (najniższą) pozostawiono matową. Znakomite wrażenie, przynajmniej estetyczne, robi duży, nowoczesny wyświetlacz LCD. W praktyce obsługa amplitunera A/V spoczywa na menu ekranowym lub telefonie.

Pod wyświetlaczem umieszczono sensory dotykowe. Yamaha nie rezygnuje ze sprawdzonych "chwytów", czyli systemu szybkich, programowalnych przycisków Scene, jest też wielofunkcyjne pokrętło oraz dostęp do menu z wybranymi ustawieniami.

Panel podręczny zawiera wyjście słuchawkowe, złącze USB (odtwarzanie pendrajwów) oraz wejście dla mikrofonu kalibracyjnego (jest w zestawie).

Yamaha RX-A2A jest amplitunerem 7.2 z siedmioma końcówkami mocy, ale wyjść głośnikowych jest aż dziewięć, aby otworzyć dodatkowe warianty konfiguracyjne. Część wynika z ogólnie znanych praktyk, a część jest związana ze specyfiką Yamahy. Uzupełnia ona popularne standardy surround o własne pomysły Cinema DSP – kolumny efektowe Presence.

Głośniki efektowe mogą również działać bezprzewodowo (co jest jedną z zalet systemu Music-Cast); pod warunkiem, że będą to odpowiednie modele Yamahy. A gdy do tego wszystkiego dodamy jeszcze bi-amping kolumn głównych… Na szczęście jest przejrzysta instrukcja.

 
Duży wyświetlacz LCD na tle płaskiej tafli frontu prezentuje się bardzo efektownie.
 
RX-A2A ma jeszcze, oprócz wyjścia słuchawkowego i wejścia mikrofonu do kalibracji, gniazdo USB (dla nośników pamięci).

W ustawieniu fabrycznym impedancja (wszystkich) kolumn powinna wynosić 8 Ω. Po uruchomieniu odpowiedniego trybu możemy jednak (oficjalnie) podłączyć z przodu kolumny 4-omowe, a pozostałe 6-omowe. W Laboratorium sprawdzamy, jak urządzenie zachowuje się w różnych ustawieniach.

Yamaha RX-A2A - złącza

Amplituner ma aż siedem wejść HDMI. Trzy obsłużą sygnały 8K (podobnie jak jedno wyjście z kanałem zwrotnym eARC), a pozostałe 4K. Już od jakiegoś czasu większość amplitunerów AV ogranicza się w sferze wideo do standardu HDMI, bo takie są współczesne źródła. Innymi prawami rządzi się (na razie) strefa audio.

Amplituner ma trzy analogowe wejścia liniowe i jedno gramofonowe (wkładki MM). Są też wyjścia – dwa subwooferowe, stereofoniczne dla zdalnej strefy, a także kanałów przednich (lewego i prawego), aby można było w tych najważniejszych kanałach podłączyć zewnętrzną końcówkę mocy. Wyposażenie uzupełniają cyfrowe wejścia optyczne i współosiowe. 

RX-A2A ma wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego amplitunera AV.
Jest siedem końcówek mocy, ale terminali głośnikowych aż dziewięć, co zwiększa elastyczność konfiguracji.

Yamaha RX-A2A - funkcje sieciowe i dekodery

Sieciowemu LAN towarzyszy moduł Wi-Fi oraz Bluetooth (z kodowaniem SBC oraz AAC). O automatyczną kalibrację zadba system YPAO (wraz z dołączonym mikrofonem).

Dekodery surround to Dolby Atmos, DTS:X oraz systemy wirtualne. Są też efekty DSP ze specjalnej firmowej puli (Cinema DSP). Wprawdzie amplitunery wielokanałowe nie są już tak wyjątkowe pod względem możliwości strumieniowania jak niegdyś (bo nastąpił wysyp niedrogich odtwarzaczy strumieniowych), ale nadal zostawiają większość wzmacniaczy stereofonicznych daleko z tyłu i tym kuszą również tych, dla których kino domowe wcale nie jest sprawą najważniejszą.

Yamaha zawdzięcza to swojej platformie MusicCast. Odpowiada nie tylko za strumieniowanie, ale i obsługę (zdalne sterowanie). W Yamaha RX-A2A MusicCast zajmuje się także obsługą serwisu Tidal. Wprawdzie mówi się o możliwości "przeniesienia" do Tidala Connect, ale Yamaha nie podała żadnych szczegółów.

Niewykluczone, że wcześniej doczekamy się wsparcia dla plików FLAC 24 bit/192 kHz – w ramach Tidala (w tej chwili obsługiwane są materiały PCM 16 bit/44,1 kHz). Natomiast nie ma żadnych zawirowań w obrębie serwisu Spotify, który od dawna jest wspierany przez dodatek Spotify Connect. RX-A2A przyjmuje także sygnały z platformy Apple AirPlay 2 oraz Roon.

Pliki podamy bezpośrednio (nośniki USB) lub prześlemy z sieci np. lokalnych serwerów NAS – mogą one mieć parametry sięgające PCM 32 bit/384 kHz oraz DSD256.

Yamaha RX-A2A - wnętrze

W konstrukcji wewnętrznej mamy raczej ewolucję niż rewolucję. Yamaha trzyma się liniowych końcówek mocy oraz zasilacza. Radiator ulokowano w poprzek obudowy i znalazło się na nim siedem końcówek. Tranzystory wyjściowe to jedna para 2SA1695/2SC4468 fi rmy Sanken na kanał. Spotkamy je także w sprzęcie stereofonicznym Yamahy.

Trzy wejścia HDMI pracują w standardzie 8K, wyjście (jedno) przyjmuje także sygnały audio z telewizora.
Konstrukcje serii Aventage wyróżniają się zarówno zaawansowaną elektroniką, jak i solidniejszą mechaniką.

Solidny zasilacz (z transformatorem rdzeniowym) zapowiada sporą moc. Płytka z elektroniką cyfrową znajduje się w tylnej części. Najważniejszymi układami są tutaj oryginalne dekodery surround Cinema DSP (Texas Instruments) oraz przetworniki cyfrowo-analogowe Burr Brown PCM5102A (32 bit/384 kHz). Obok znajduje się jeszcze Burr Brown PCM5101A – prawdopodobnie dla zdalnej strefy.

Yamaha RX-A2A - odsłuch

Dominujący tryb pracy każdego amplitunera A/V to kwestia otwarta. Niektórzy kupują sprzęt wielokanałowy "na wszelki wypadek", inni z większym przekonaniem, że często będzie służył w kinie domowym, ale mało kto lekceważy jego możliwości muzyczne – już wszyscy zdają sobie sprawę, że to wciąż najlepsza rozrywka...

Yamaha RX-A2A nie szuka kompromisów, nie wycofuje się z mocnych akcji, nie poddaje presji, że wzmacniacz do słuchania muzyki powinien brzmieć dystyngowanie i ostrożnie, bo efekciarstwo to domena kina.

W końcówkach mocy zainstalowano tranzystory firmy Sanken, po jednej parze na kanał.
Sekcja konwerterów C/A składa się w przetworników stereofonicznych fi rmy Burr Brown.
RX-A2A jest asertywny i wykorzystuje cały swój potencjał w każdej sytuacji. To zrównoważony, dojrzały, ale też mocny, dobitny, ekspresyjny dźwięk. Dobrze ugruntowany na dole pasma, ale nieskrępowany w zakresie wysokich tonów, jaśniejszy niż z JBL-a i Marantza.

Bez względu na tryb, stereofoniczny czy wielokanałowy, Yamaha RX-A2A natychmiast ujawnia swój charakter i zasoby. Dynamika i detaliczność pozostawiają rywali w tyle.

Komunikatywność ma nieco inny profil; RX-A2A nie przymila się, nie przytula, lecz dzięki selektywności i przejrzystości pozwala łatwo czytać każde nagranie. Słychać więcej, chociaż czasami wygodniej byłoby słyszeć trochę mniej… jednak w dużym przekroju materiałów okazuje się, że Yamaha niczego nie wyostrza i nie przejaskrawia. Dzięki temu niektóre nagrania wręcz zaskakują – przez kontrast – spokojem i ciepłem.

Yamaha stosuje procesory DSP, które oprócz "regularnych" standardów surround obsługują także firmowe tryby Cinema DSP.
Do obsługi służą (wyjątkowo rozbudowany) pilot oraz nawet dwie aplikacje mobilne (jedna do wstępnej konfiguracji, a druga do codziennej pracy z urządzeniem).
Różnicowanie jest wybitne. Bas - sprężysty, aktywny, zręczny. Nie podgrzewa średnicy, chociaż łączy się z nią płynnie. Wybujała dynamika prowokuje do głośnego słuchania i kąpieli nie tylko w decybelach, ale w dźwięku swobodnym, bogatym i klarownym. Takiego rozmachu, a jednocześnie dyscypliny nie uświadczymy z większości wzmacniaczy… stereofonicznych w tym zakresie ceny.

Możemy znaleźć inne klimaty, lepiej odpowiadające naszej wrażliwości, ale tak dużą pulę obiektywnych zalet, składających się na dźwięk bardzo wszechstronny, trudno będzie zgarnąć gdzie indziej.

Yamaha RX-A2A - specyfikacja techniczna

• Końcówki mocy: 7
• Dekodery: Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
• Konwerter wideo: nie
• Skaler obrazu: 4K
• Wejście wideo: 7 x HDMI
• Wyjście wideo: 1 x HDMI
• Wej./wyj. analogowe audio: 3 x RCA/–
• Wej. podręczne: USB
• USB: 1 x przód
• Wej. gramofonowe: tak
• Wyj. na subwoofer: 2 x
• Wej. wielokanałowe: –
• Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 2 x RCA
• Wej./wyj. cyfrowe: 1 x opt, 1 x coax /–
• Wyj. słuchawkowe: tak
• Zaciski głośnikowe: zakręcane
• Funkcje strumieniowe: MusicCast, Spotify Connect, Apple AirPlay 2 Flac 32/384
• DSD: x256
• Dodatkowe strefy: wyj. głośnikowe, 2 x RCA
• Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi

Laboratorium
Laboratorium Yamaha RX-A2A

Deklarowana przez Yamahę moc wyjściowa wynosi 125 W przy 8 Ω oraz 150 W przy 4 Ω (przy wysterowaniu jednego kanału). Zaczynamy od ustawienia wyjściowego, formalnie przeznaczonego tylko dla obciążeń 8-omowych.

Włączamy też tryb Pure Direct. W jednym kanale otrzymujemy aż 152 W, przy dwóch 2 x 132 W, dalej 5 x 73 W i 7 x 63 W. Jednak najprawdopodobniej nasze kolumny nie będą 8-omowe, lecz 4-omowe… Wtedy wypadałoby zmienić tryb selektora impedancji w amplitunerze, niestety Yamaha trochę komplikuje sytuację, dając do dyspozycji nie tryb 4-, ale 6-omowy. Wypróbujmy go ze standardowymi obciążeniami 4-omowymi.

Moc w jednym kanale spada nieznacznie, do 144 W, przy dwóch wynosi 2 x 130 W, dalej 5 x 64 W i 7 x 60 W. W sumie wyniki są podobne jak przy obciążeniu 8-omowym w trybie 8-omowym. Yamaha dobrze zoptymalizowała układ, nie redukując mocy w trybie niskiej impedancji tak drastycznie jak Marantz.

Podłączyliśmy jeszcze 4 Ω przy selektorze w pozycji 8 Ω. Moc wzrosła do 213 W przy jednym kanale wysterowanym, 2 x 185 W przy dwóch, dalej 5 x 80 W i 7 x 48 W (tylko wtedy włączyły się zabezpieczenia). RX-A2A dobrze sobie radzi z niskimi impedancjami; możemy pozostawić selektor w wyjściowym trybie 8 Ω i "zapomnieć".

Ciekawostką jest również wyjątkowo niska czułość – zaledwie 1,6 V – co jednak dotyczy tylko wejść analogowych (liniowych). Dzięki niej odstęp od szumu jest bardzo wysoki (93 dB), co jednak również będzie procentować tylko przy podawaniu sygnału analogowego.

Dynamika osiągnęła 115 dB. Charakterystyki częstotliwościowe (rys. 1) wyglądają znakomicie, spadki przy 100 kHz wynoszą zaledwie -1,2 dB dla 8 Ω oraz -1,6 dB dla 4 Ω.

W spektrum harmonicznych (rys. 2) przeważają nieparzyste, widać je aż do dziewiętnastej włącznie, ale pułap -90 dB przekracza jedynie trzecia (-80 dB). Dzięki niskiemu poziomowi szumu, korzystnie prezentują się także THD+N w funkcji mocy (rys. 3).

YAMAHA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu