Aventage to nie tylko bardziej rozwinięta funkcjonalność, ale też bardziej zaawansowane układy elektroniczne, odpowiedzialne za jakość dźwięku, i solidniejsza konstrukcja mechaniczna zapożyczona ze sprzętu stereofonicznego. Yamaha RX-A2A opiera się na konfiguracji 7.2.
Yamaha RX-A2A - obudowa
Obudowa jest efektownie wysoka, przedni panel podzielony na trzy strefy, z których dwie wykończono na wysoki połysk, a jedną (najniższą) pozostawiono matową. Znakomite wrażenie, przynajmniej estetyczne, robi duży, nowoczesny wyświetlacz LCD. W praktyce obsługa amplitunera A/V spoczywa na menu ekranowym lub telefonie.
Pod wyświetlaczem umieszczono sensory dotykowe. Yamaha nie rezygnuje ze sprawdzonych "chwytów", czyli systemu szybkich, programowalnych przycisków Scene, jest też wielofunkcyjne pokrętło oraz dostęp do menu z wybranymi ustawieniami.
Panel podręczny zawiera wyjście słuchawkowe, złącze USB (odtwarzanie pendrajwów) oraz wejście dla mikrofonu kalibracyjnego (jest w zestawie).
Yamaha RX-A2A jest amplitunerem 7.2 z siedmioma końcówkami mocy, ale wyjść głośnikowych jest aż dziewięć, aby otworzyć dodatkowe warianty konfiguracyjne. Część wynika z ogólnie znanych praktyk, a część jest związana ze specyfiką Yamahy. Uzupełnia ona popularne standardy surround o własne pomysły Cinema DSP – kolumny efektowe Presence.
Głośniki efektowe mogą również działać bezprzewodowo (co jest jedną z zalet systemu Music-Cast); pod warunkiem, że będą to odpowiednie modele Yamahy. A gdy do tego wszystkiego dodamy jeszcze bi-amping kolumn głównych… Na szczęście jest przejrzysta instrukcja.
W ustawieniu fabrycznym impedancja (wszystkich) kolumn powinna wynosić 8 Ω. Po uruchomieniu odpowiedniego trybu możemy jednak (oficjalnie) podłączyć z przodu kolumny 4-omowe, a pozostałe 6-omowe. W Laboratorium sprawdzamy, jak urządzenie zachowuje się w różnych ustawieniach.
Yamaha RX-A2A - złącza
Amplituner ma aż siedem wejść HDMI. Trzy obsłużą sygnały 8K (podobnie jak jedno wyjście z kanałem zwrotnym eARC), a pozostałe 4K. Już od jakiegoś czasu większość amplitunerów AV ogranicza się w sferze wideo do standardu HDMI, bo takie są współczesne źródła. Innymi prawami rządzi się (na razie) strefa audio.
Amplituner ma trzy analogowe wejścia liniowe i jedno gramofonowe (wkładki MM). Są też wyjścia – dwa subwooferowe, stereofoniczne dla zdalnej strefy, a także kanałów przednich (lewego i prawego), aby można było w tych najważniejszych kanałach podłączyć zewnętrzną końcówkę mocy. Wyposażenie uzupełniają cyfrowe wejścia optyczne i współosiowe.
Yamaha RX-A2A - funkcje sieciowe i dekodery
Sieciowemu LAN towarzyszy moduł Wi-Fi oraz Bluetooth (z kodowaniem SBC oraz AAC). O automatyczną kalibrację zadba system YPAO (wraz z dołączonym mikrofonem).
Dekodery surround to Dolby Atmos, DTS:X oraz systemy wirtualne. Są też efekty DSP ze specjalnej firmowej puli (Cinema DSP). Wprawdzie amplitunery wielokanałowe nie są już tak wyjątkowe pod względem możliwości strumieniowania jak niegdyś (bo nastąpił wysyp niedrogich odtwarzaczy strumieniowych), ale nadal zostawiają większość wzmacniaczy stereofonicznych daleko z tyłu i tym kuszą również tych, dla których kino domowe wcale nie jest sprawą najważniejszą.
Yamaha zawdzięcza to swojej platformie MusicCast. Odpowiada nie tylko za strumieniowanie, ale i obsługę (zdalne sterowanie). W Yamaha RX-A2A MusicCast zajmuje się także obsługą serwisu Tidal. Wprawdzie mówi się o możliwości "przeniesienia" do Tidala Connect, ale Yamaha nie podała żadnych szczegółów.
Niewykluczone, że wcześniej doczekamy się wsparcia dla plików FLAC 24 bit/192 kHz – w ramach Tidala (w tej chwili obsługiwane są materiały PCM 16 bit/44,1 kHz). Natomiast nie ma żadnych zawirowań w obrębie serwisu Spotify, który od dawna jest wspierany przez dodatek Spotify Connect. RX-A2A przyjmuje także sygnały z platformy Apple AirPlay 2 oraz Roon.
Pliki podamy bezpośrednio (nośniki USB) lub prześlemy z sieci np. lokalnych serwerów NAS – mogą one mieć parametry sięgające PCM 32 bit/384 kHz oraz DSD256.
Yamaha RX-A2A - wnętrze
W konstrukcji wewnętrznej mamy raczej ewolucję niż rewolucję. Yamaha trzyma się liniowych końcówek mocy oraz zasilacza. Radiator ulokowano w poprzek obudowy i znalazło się na nim siedem końcówek. Tranzystory wyjściowe to jedna para 2SA1695/2SC4468 fi rmy Sanken na kanał. Spotkamy je także w sprzęcie stereofonicznym Yamahy.
Solidny zasilacz (z transformatorem rdzeniowym) zapowiada sporą moc. Płytka z elektroniką cyfrową znajduje się w tylnej części. Najważniejszymi układami są tutaj oryginalne dekodery surround Cinema DSP (Texas Instruments) oraz przetworniki cyfrowo-analogowe Burr Brown PCM5102A (32 bit/384 kHz). Obok znajduje się jeszcze Burr Brown PCM5101A – prawdopodobnie dla zdalnej strefy.
Yamaha RX-A2A - odsłuch
Dominujący tryb pracy każdego amplitunera A/V to kwestia otwarta. Niektórzy kupują sprzęt wielokanałowy "na wszelki wypadek", inni z większym przekonaniem, że często będzie służył w kinie domowym, ale mało kto lekceważy jego możliwości muzyczne – już wszyscy zdają sobie sprawę, że to wciąż najlepsza rozrywka...
Yamaha RX-A2A nie szuka kompromisów, nie wycofuje się z mocnych akcji, nie poddaje presji, że wzmacniacz do słuchania muzyki powinien brzmieć dystyngowanie i ostrożnie, bo efekciarstwo to domena kina.
Bez względu na tryb, stereofoniczny czy wielokanałowy, Yamaha RX-A2A natychmiast ujawnia swój charakter i zasoby. Dynamika i detaliczność pozostawiają rywali w tyle.
Komunikatywność ma nieco inny profil; RX-A2A nie przymila się, nie przytula, lecz dzięki selektywności i przejrzystości pozwala łatwo czytać każde nagranie. Słychać więcej, chociaż czasami wygodniej byłoby słyszeć trochę mniej… jednak w dużym przekroju materiałów okazuje się, że Yamaha niczego nie wyostrza i nie przejaskrawia. Dzięki temu niektóre nagrania wręcz zaskakują – przez kontrast – spokojem i ciepłem.
Możemy znaleźć inne klimaty, lepiej odpowiadające naszej wrażliwości, ale tak dużą pulę obiektywnych zalet, składających się na dźwięk bardzo wszechstronny, trudno będzie zgarnąć gdzie indziej.
Yamaha RX-A2A - specyfikacja techniczna
• Końcówki mocy: 7
• Dekodery: Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
• Konwerter wideo: nie
• Skaler obrazu: 4K
• Wejście wideo: 7 x HDMI
• Wyjście wideo: 1 x HDMI
• Wej./wyj. analogowe audio: 3 x RCA/–
• Wej. podręczne: USB
• USB: 1 x przód
• Wej. gramofonowe: tak
• Wyj. na subwoofer: 2 x
• Wej. wielokanałowe: –
• Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 2 x RCA
• Wej./wyj. cyfrowe: 1 x opt, 1 x coax /–
• Wyj. słuchawkowe: tak
• Zaciski głośnikowe: zakręcane
• Funkcje strumieniowe: MusicCast, Spotify Connect, Apple AirPlay 2 Flac 32/384
• DSD: x256
• Dodatkowe strefy: wyj. głośnikowe, 2 x RCA
• Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi