PHILIPS
HTS8140

Najnowszym krzykiem mody w obszarze zintegrowanych systemów kina domowego jest "sound bar". Trudno o zgrabne tłumaczenie tego określenia. Dźwiękowy baton, wał, sztaba, laga... Ważniejsza jest jednak zasada działania - w jednej obudowie, zwykle bardzo smukłej, zaprojektowanej bowiem z myślą o umieszczeniu urządzenia bezpośrednio pod telewizorem, lokuje się komplet głośników (za wyjątkiem wyodrębnionego subwoofera) i odtwarzacz. Wystarczy podejść, włożyć płytę, usiąść i zapomnieć o kłopotliwych w instalowaniu systemach 5.1. Czy trzeba też przy tym zapomnieć o dźwięku przestrzennym i w ogóle o dobrym dźwięku? Najczęściej tak...

Nasza ocena
Wykonanie
Nowoczesny, elegancki, europejski styl Philipsa. Wzmacniacze wyprowadzone do obudowy subwoofera pozwoliły na wyszczuplenie jednostki centralnej.
Laboratorium
Przyjemna obsługa, wcześniej łatwa instalacja, choć subwoofer podłączamy kabelkiem. Wejścia cyfrowe i analogowe dla przenośnych urządzeń multimedialnych.
Brzmienie
Dobra porcja dźwięku przestrzennego. Miękki, lekki, swobodny, komfortowy dźwięk.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Projektor dźwiękowy jest tylko jedną z części składowych całego zestawu, który Philips bez skrępowania zalicza do jednego grona wraz z wieloma klasycznymi systemami kina domowego 5.1. Bardzo słusznie zresztą, gdyż ogromne pudło z HTS8140 zawiera dosłownie wszystko, by kino uruchomić. Testowany model nie jest debiutem Philipsa w materii grających (i to dookólnie) "belek", a kolejną generacją tego typu systemów. Głównym elementem jest mierząca ponad metr długości i stosunkowo niska jednostka centralna, w której umieszczono odtwarzacz i komplet głośników.

W centrum znajduje się duża płytka pleksi, nad którą znajduje się wyświetlacz oraz przyciski. Najciekawszym elementem, choć już nie niespodzianką, gdyż znamy to z poprzedniej generacji systemów Philipsa, jest mechanizm odsuwający cały panel i odsłaniający dostęp do zamontowanego pionowo czytnika płyt.

Obsługiwane są wszystkie popularne standardy, oczywiście z DVD-Video na czele, ale również z nośnikami pochodzącymi z nagrywarek czy plików DivX. Głośniki znalazły się po prawej i lewej stronie pod metalowymi maskownicami. Philips stworzył dwa zróżnicowane konstrukcyjnie podsystemy - pierwszy dla sekcji "przedniej", drugi dla "tylnej" - oczywiście wszystko w jednej obudowie, która fizycznie znajdzie swoje miejsce przed nami.

"Front" posługuje się układem dwudrożnym (sześcioipółcentymetrowy średniotonowy + jednocalowa kopułka), rolę surroundów powierzono natomiast łącznie czterem (po dwa na stronę) przetwornikom sześcioipółcentymetrowym. Wszystkie znajdują się obok siebie, ale są tak ustawione, aby wraz z pomocą procesora DSP generować efekty przestrzenne. Philips nazwał swoją technologię Ambisound i stosuje ją nie tylko w sound barach, ale również w innym sprzęcie.

W komplecie jest także subwoofer, a w jego obudowie wzmacniacze i procesory, podłączenie jest jednak zupełnie proste i sprowadza się do wpięcia dwóch małych wtyczek.

Najważniejsze wyjście obrazu to oczywiście HDMI, choć można też skorzystać z komponentu czy Scarta. Jedno z wejść liniowych znajduje się z tyłu, pozostałe dwa przeniesiono do subwoofera, gdzie mamy także złącza cyfrowe. Jest wejście USB i port stacji dokującej dla iPoda.

Brzmienie opiera się na poluzowanym, choć nie natrętnym basie. Dźwięk jest przez to zmiękczony, jednocześnie swobodny i nawet dość jasny, jednocześnie nie wyostrzony, bowiem góra pasma jest ciekawa i nietypowa - słychać ją wyraźnie, na pierwszym planie, a pozostaje w tonacji pastelowej. Rozdzielczość jest wskutek tego umiarkowana, ogólne wrażenie jest jednak dobre - ani ciężkości ani agresywności, największe zagrożenia dla komfortu słuchacza są zażegnane.

Wirtualne oszustwo dobrze się udaje, wielu znajomych odwiedzających mnie podczas testu odwracało głowy do tyłu, nie mogąc uwierzyć, że to tylko... belka.

Radosław Łabanowski

Parametry
PHILIPS HTS8140
Produkowany Tak
Skład systemu ADVD, SW, PROJ
Dekodery surround DD, DTS, DPLII
Obsługiwane formaty DVD-V, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD, MP3, DIVX
Wyjścia wideo HDMI/kompon.
Wyjściowa rozdzielczość 1080p
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PHILIPS testy
Rubicon LCR + Sub P-10 DSS
DALI
Rubicon LCR + Sub P-10 DSS
Zestawy kina domowego

Firma Dali również przygotowała na rok 2014 całą nową serię zespołów głośnikowych. Jej nazwa też jest zupełnie nowa - Rubicon. Linia tych produktów nie powiększa jednak oferty Dali - i tak już bardzo bogatej, liczącej chyba z dziesięć serii - lecz wchodzi na miejsce serii Mentor. Czas szybko leci... Dopiero co poznawaliśmy Mentory, ale wystarczy sprawdzić, że od ich pierwszego testu na łamach "Audio" Dali RUBICON minęło 7 lat... Faktycznie, przyszła pora na zmiany.

BDS 480
HARMAN/KARDON
BDS 480
Zestawy kina domowego

Poprzednik przedstawianego modelu, czyli BDS 477, stał u mnie od zeszłorocznych wakacji i nie doczekał się testu. "Panie Nowak, czemu do ciężkiej cholery przez tyle czasu ten test nie został napisany?" - nawet jeżeli takie pytanie głośno nie padło, to wisiało w powietrzu. Odpowiadam: Przez kilka miesięcy nie udało się znaleźć dla BDS 477 rywala - systemu o podobnych funkcjach, jakości i cenie. Tak doczekaliśmy chwili, gdy BDS 477 został wycofany, a na jego miejsce wszedł BDS 480.

V300
KEF
V300
Zestawy kina domowego

KEF niemal co roku zgarnia za coś nagrodę EISA. Głośniki Serii T, które znajdują się w testowanym systemie, również taką otrzymały, i to już dwa lata temu. Nowością jest pojawienie się tych konstrukcji w osobnej podkategorii określanej przez firmę jako "dźwięk telewizyjny" - nie kinowy, a właśnie telewizyjny. W serii V znajdziemy: system płaskich głośników ze wzmacniaczem, czyli właśnie testowany system V300, oraz soundbary V720W i V700.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu