DYNAUDIO
Music 3

Dynaudio należy do grona kilku(nastu) najsłynniejszych firm głośnikowych naszych czasów. Takie marki mają pozycję, możliwości, reputację, ale i ograniczenia - muszą szczególnie dbać o swoje dobre imię, zwłaszcza że audiofilska łaska na pstrym koniu jeździ. Wejście na rynek urządzeń popularnych, takich jak głośniki bezprzewodowe, wcale nie jest łatwe - konkurenci są tutaj zupełnie inni i bardzo mocni, więc wykroić sobie kawałek tortu dość trudno, a jednocześnie można narazić się na niezadowolenie "wyznawców", którzy chcieliby kojarzyć zacną markę tylko z bezkompromisowym podejściem do jakości brzmienia.

Nasza ocena
Wykonanie
Nowoczesna forma w kilku wariantach wykończenia, klasyczna (bardzo dobra) technika głośnikowa Dynaudio. Konfiguracja 2.1 (stereo) z trzema przetwornikami i trzema wzmacniaczami.
Funkcjonalność
Dwuzakresowe Wi-Fi, Bluetooth, AirPlay, DLNA, radio internetowe. Wsparcie dla Spotify i Tidal, firmowy system multiroom. Zasilanie akumulatorowe. Firmowe, automatyczne systemy kalibracji i korekcji brzmienia RoomAdapt i NoiseAdapt.
Brzmienie
Równowaga, spójność i czystość, a do tego może zagrać głośno bez zadyszki. Delikatne wzmocnienie wysokich tonów doda "oddechu".
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

O ile konstrukcje z komunikacją bezprzewodową (seria Neo) pojawiły się w ofercie Dynaudio już ładnych parę lat temu (a układy aktywne dawno temu, jako że firma działa też w sektorze profesjonalnym), to głośniki Bluetooth są czymś świeżym. Niektórzy konkurenci weszli w to wcześniej (np. B&W, JBL), inni jeszcze nie, więc Dynaudio nie jest tutaj ani liderem, ani maruderem.

Seria Music jest od strony funkcjonalnej typową rodziną głośników bezprzewodowych; znajdziemy w niej cztery modele, różniące się wielkością i wyposażeniem - Music 1, Music 3, Music 5 oraz Music 7 (od najmniejszego do największego). Testowany Dynaudio Music 3 jest więc modelem drugim "od dołu", ale kształtem przypomina większych braci.

Dynaudio Music 3 - obudowa i przetworniki

Obudowę tworzy sześciokątna rama, na której rozpięto wypukłą maskownicę przedniej i tylnej ścianki (wypukłość wynika z wewnętrznego użebrowania). Dostępne są cztery wersje kolorystyczne. Kształt ściśle wiąże się z układem akustycznym. Boczne obszary maskownicy wraz z umieszczonymi tuż za nią przetwornikami są skierowane lekko na zewnątrz.

Music 3 ma wejście analogowe oraz USB; to ostatnie wyłącznie dla sprzętu Apple (nie można odtwarzać plików audio z pendrajwa).

Music 3 ma wejście analogowe oraz USB; to ostatnie wyłącznie dla sprzętu Apple (nie można odtwarzać plików audio z pendrajwa).

Po każdej stronie umieszczono przetworniki jednocalowe, podczas gdy pośrodku zainstalowano 5-calowy głośnik. Producent określa tę konfigurację jako 2.1, a do zasilania każdego przetwornika służy wzmacniacz o mocy 40 W.

Średnica skrajnych głośników kojarzy się ze średnicą kopułek wysokotonowych, zatem można podejrzewać, że nie pracują one jako średnio-wysokotonowe (szerokopasmowe), a 5-calowy jako niskotonowy, lecz ten ostatni jest średnio-wysokotonowym. Być może częstotliwość podziału jest niższa niż "zwyczajowo" w układach dwudrożnych, jednak stereofonia jest ograniczona do wysokich tonów.

Dynaudio Music 3 - sterowanie i właściwości sieciowe

Z boku ramki znajduje się włącznik sieciowy, cała reszta (sześć przycisków) została ulokowana na szczycie ramki, zapewniając bardzo wygodny dostęp. Możemy sterować głośnością (aktualny poziom wskazuje linijka diodowa), odtwarzaniem oraz zmieniać źródła.

Dynaudio Music 3 ma dwuzakresowy (2,4 oraz 5 GHz) moduł Wi-Fi, Bluetooth (kodowanie SBC i aptX), wejście USB (dla sprzętu Apple), a także wejście analogowe. W sferze sieciowej dostajemy wszystko, co ważne - AirPlay, DLNA, tuner radia internetowego. Odtworzymy pliki z serwerów NAS w kluczowych formatach WAV, AAC, FLAC, WMA, ALAC z parametrami 24 bit/96 kHz. Jest również wsparcie dla dwóch głównych serwisów streamingowych, Spotify Connect oraz Tidal.

Do sterowania służą klasyczne przyciski, więc można łatwo zmienić np. głośność, nie rozglądając się za smartfonem.

Do sterowania służą klasyczne przyciski, więc można łatwo zmienić np. głośność, nie rozglądając się za smartfonem.

System Dynaudio przewiduje rozbudowę strefową (kilka głośników odtwarza to samo lub stanowi niezależne źródła) w ramach wspólnej rodziny Music. Możemy również połączyć dwa modele Dynaudio Music 3 w parkę stereo, a każdy z nich zabrać ze sobą, korzystając z zalet, jakie daje wbudowany akumulator (do 8 godzin na jednym ładowaniu). Osłupiałem, widząc w zestawie mały, "zwykły" sterownik; odkładając na bok smartfon, można sobie przypomnieć, jakie to szybkie i wygodne.

Odsłuch

Dynaudio chwali się, że nawet w tak "przenośnym" i z założenia popularnym produkcie, jak głośnik bezprzewodowy, stosuje najlepsze firmowe rozwiązania. Oczekiwałem więc brzmienia przypominającego działanie kolumn tej marki. Wszystko się zgadza, nawet układy korygujące (mające w praktyce "uatrakcyjnić" dźwięk) działają z wyjątkową kulturą.

Dynaudio jest tutaj sobą, mimo że sam typ produktu będzie trochę podważał reputację audiofilskiego specjalisty - właśnie dlatego firma zachowuje daleko idącą ostrożność i najwyższą staranność. Dynaudio Music 3 nie daje się złapać właściwie na żadnym błędzie. Gra równo, spójnie, harmonijnie, z dobrą dynamiką, ale bez "przepięć", rytmiczność przechodzi w płynność, plastyczność nie jest papką. Omni 50+ gra bardzo przyjemnie, Music 3 dodaje do tego lepszą przejrzystość, chociaż jego dźwięk nie jest już tak "przylepny".

Na początku z powątpiewaniem, chociaż i ciekawością, patrzyłem na sekcję wyboru trybów korekcji - Music, Movie, Voice... nie ma tu pozycji neutralnej. Każdy tryb bazuje jednak na dobrej równowadze tonalnej. Z wyczuciem działają także układy "sztucznej inteligencji". Nie trzeba się wzbraniać przed eksperymentami, czasami warto delikatnie podnieść poziom wysokich tonów.

Krzywizny przedniej ścianki nie wynikają wyłącznie ze względów estetycznych; wewnątrz umieszczono pod optymalnym kątem przetworniki średnio-wysokotonowe.

Krzywizny przedniej ścianki nie wynikają wyłącznie ze względów estetycznych; wewnątrz umieszczono pod optymalnym kątem przetworniki średnio-wysokotonowe.

- Bluetooth: tak
- Sieć Wi-Fi
- Formaty plików: FLAC, AIFF, AAC, MP3, ALAC, OGG, WAV
- Parametry plików: 24/96
- Podłączenia: 3,5-mm analogowe, USB (dla sprzętu Apple)
- Czas pracy na wewn. baterii: 8 godz.
- Wymiary (szer. x wys. x głęb.): 405 x 220 x 174 mm
- Masa: 3,7 kg

DYNAUDIO testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu