Gramofony Regi z założenia mają nieskomplikowaną budowę. To konstrukcje nieodsprzęgane, lekkie, z napędem paskowym i ramieniem typu "gimballed". Rega RP6 wygląda podobnie jak pierwszy produkt tej firmy, model Planet. Jak głosi legenda, powtarzana przez firmę na jej stronie internetowej, Roy Gandy swój pierwszy gramofon zaprojektował w jedną noc na stole kuchennym.
Jednak prostota jest tutaj trochę zwodnicza. Zacznijmy od podstawy. Na pierwszy rzut oka to zwykła "deska", tj. płaska płyta wykonana z mdf-u, ewentualnie sklejki. W nowej serii, zapoczątkowanej przez otwierający obecnie cennik model RP1, zastosowano kilka tricków, które zmieniły reguły gry - to wciąż jest "prostota", ale teraz "wyrafinowana".
Na cienką płytę mdf naniesiono żywicę fenolową. Stosowana przez Regę od dawna, tutaj jest wyraźnie grubsza. Nowością jest technika nazwana Double Brace Technology (DB Technology) - to coś w rodzaju usztywnień, łączących ze sobą dwa elementy - kolumnę ramienia oraz łożysko talerza - które w gramofonie powinny być względem siebie w założonej, stałej odległości.
Jeden łączy te dwa elementy od góry, a drugi od spodu; górny element usztywniający jest wykonany w formie sandwicza: z dwóch stron aluminium, a pośrodku żywica fenolowa; element ten jest lekki, ma wycięte duże otwory, ale jest bardzo sztywny.
Element dolny jest wykonany z pełnego materiału (wygląda na żywicę fenolową). Koncepcja jest taka, aby lekka podstawa nie pozwała na kumulowanie się energii (oddawanej później do ramienia i do wkładki), a stabilność (względem siebie) ramienia i talerza zapewnia "inteligentne" usztywnienie, a nie masywna platforma.
Rega RP6 - silnik, ramię i wkładka
Dużo uwagi poświęcono też silnikowi. Od lat brytyjska firma stosuje silniki synchroniczne, dwufazowe. To ciekawy sposób na wygaszanie drgań, dokonywany na drodze elektronicznej.
W serii RP zmieniono układ silnik-talerz, zbliżając ich osie, dzięki czemu gumowy pasek, który przenosi moment obrotowy, jest króciutki, a przez to sprzęgnięcie tych dwóch elementów jest lepsze. Wadą takiego rozwiązania jest słabsza izolacja, zarówno za sprawą sztywniejszego paska, jak i fizycznej bliskości silnika oraz łożyska.
Rega RP6 została wyposażona w niewielkie, zgrabne pudełeczko, w którym umieszczono układ synchronizujący, pozwalający też na elektroniczną zmianę prędkości obrotowej. Do dyspozycji mamy dwa położenia: 33 1/3 oraz 45 rpm. O pierwszym informuje zielone, a o drugim czerwone podświetlenie loga "Rega".
Czytaj również:
Jakie urządzenia są potrzebne do kalibaracji gramofonu?
Czytaj również: Jakie wyróżniamy kształty ramion gramofonowych?
Czytaj również: Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?
Osobnym przyciskiem uruchamiamy silnik. Zasilacz nazywa się TT-PSU, jego obudowa jest również wykorzystywana w przedwzmacniaczu gramofonowym tej firmy.Podstawą jest układ z generatorem kwarcowym, generującym precyzyjną sinusoidę 24 V AC.
Sterownik jest podłączony do zewnętrznego, niewielkiego zasilacza ściennego. Pasek z drugiej strony otacza sub-talerz ze sztywnego plastiku, na który nałożono coś w rodzaju "kołpaku" z aluminium. Plastikowa jest też krótka oś centrująca płytę. Talerz właściwy wykonano ze szkła.
Ramię RB303 to jeden element, odlewany w całości wraz z główką (to łatwe) i obudową łożysk (to trudne). To oczywiście następca najpopularniejszego ramienia świata - RB300. Nowy model montowany jest do podstawy za pomocą trzech śrub, jednak wciąż nie mamy możliwości zmiany VTA.
Wprowadzenie technik 3D CAD & CAM pozwoliło na zaprojektowanie rurki ramienia w rozmiarach zbliżonych do wcześniejszych, ale o znacznie cieńszych ściankach i jednocześnie większej sztywności. Ciężką, polerowaną przeciwwagą z tyłu ramienia ustawiamy tylko równowagę. Właściwy nacisk regulujemy zaś pokrętłem umieszczonym z boku ramienia.
Wkładka Exact w charakterystycznym, żółtym kolorze, z igłą o szlifie Vital, jest najdroższym modelem MM Regi. Cechą szczególną wszystkich wkładek Regi jest możliwość przykręcenia ich do ramion tej firmy nie dwoma, a trzema śrubami. Nie trzeba więc regulować overhangu, bo ten jest ustalony z góry.
Odsłuch
Rega RP6 z wkładką Exact wpasuje się w bardzo konkretne potrzeby. Mamy bowiem do czynienia z brzmieniem, w którym delikatnie wycofano skraje pasma, a w zamian uzyskano efekt wyjątkowo gęstej, plastycznej średnicy.
Nie przesądzam, że to działanie celowe. Jednak bilans jest korzystny i dodatkowo wpisuje się w pewien styl, który dla wielu jest kwintesencją analogowej jakości.
Czasami próby dojścia do takiego rezultatu kończą się na niczym - basu nie ma, góry nie ma, a środek wcale nie staje się piękny. Wszystkiego jest mało, chociaż brak skrajów pasma dokucza najbardziej. Tutaj jest inaczej - kosztem ich cofnięcia, pojawia się pełna, bogata średnica, co słychać w każdym nagraniu.
Całe brzmienie osiąga harmonię, w której wszystkiego jest właśnie tyle, ile być powinno - chociaż nie dokładnie tyle, aby nazwać brzmienie wyrównanym oraz neutralnym.
Ostatecznie jednak nie staje się ono uboższe, ale "bogate inaczej". Aby połączyć neutralność z taką plastycznością średnicy, trzeba wydać na gramofon znacznie więcej.
Czytaj również:
Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?
Czytaj również: Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?
Czytaj również: Jakie rodzaje napędów występują w gramofonach?
Z drugiej strony, nie da się ukryć - to nie jest brzmienie absolutnie uniwersalne i podobnie dopasowane do każdego rodzaju muzyki. Rega RP6 jest idealna dla niewielkich składów jazzowych.
Wes Montgomery z 200-gramowego japońskiego tłoczenia płyty "Smokin` at the Half Note" brzmiał ciepło, instrumenty były duże - tak chyba chcemy to słyszeć. Rega nie jest czempionem w dynamice i rozdzielczości, mimo to gra żywo, angażująco, nie usypia. A czasami wręcz hipnotyzuje. Ale nie porwie nas rytmem.
Rega RP6 daje nastrój, odpoczynek, lecz nie wieje nudą. Gra przede wszystkim środkiem pasma, ale jakim! Wielu rzeczy w niej brakuje, gdy przyłożyć szkiełko i oko, lecz z dystansu nie brakuje niemal niczego - słychać bowiem jej własną harmonię, która tworzy spójną całość. Trzaski z góry pasma właściwie znikają, co jeszcze ułatwia zbliżenie do wykonawców.
SETUP/UPGRADE
Z gramofonem Regi mamy najmniej roboty - wkładka jest zainstalowana i wyważona, wystarczy nałożyć talerz i matę, podpiąć zasilacz i można kręcić.
Dużą zmianę w brzmieniu spowoduje wymiana wkładki Exact na wkładkę MC Apheta (też Rega). Jej cena wydaje się jednak w przypadku RP 6 zbyt wysoka. Praktyczniej będzie więc szukać w ofercie Ortofona, w serii 2M lub Quintet.
Jeśli jesteście fanami Beatlesów, to waszej uwadze nie uszła na pewno reedycja monofonicznych wersji ich płyt, przygotowana w analogowym torze; specjalnie z tej okazji, we współpracy z EMI, firma Ortofon przygotowała monofoniczną wkładkę 2M Mono Special Edition.
Wojciech Pacuła