MUSIC HALL
mmf-5.1 SE

Gramofony Music Halla powstają z "klocków", które Roy Hall może znaleźć w katalogu Pro-Jecta. Nie inaczej jest z modelem mmf-5.1 SE. Mamy tu silnik synchroniczny 16 V AC ze ściennym, małym zasilaczem, mamy ramię Pro-Ject 9 o długości 9 cali, z kardanowym zawieszeniem i aluminiową rurką, oraz subtalerz z tworzywa i talerz aluminiowy. Roy dodał do tego dwie rzeczy - podstawę oraz budowaną na jego zamówienie w Ortofonie wkładkę o nazwie Mojo.

Nasza ocena
Wykonanie
Konstrukcja wyglądająca konwencjonalnie, choć z odsprzęgniętym subchassis. Dobra wkładka.
Funkcjonalność
Niewygodna manualna zmiana prędkości obrotowej. W komplecie jest pokrywa chroniąca przed kurzem.
Brzmienie
Spójne, ciepłe, powiększające źródła pozorne. Uśrednia, ale i ożywia.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Music Hall MMF-5.1 SE - to gramofon z napędem paskowym, ramieniem typu "gimballed arm" i z odsprzęganym subchassis. Zacznijmy od tego ostatniego. Zamiast zwykłej płyty mdf, mamy tutaj dwie - cieńszą dolną, lakierowaną na czarno, i grubszą górną, oklejoną naturalnym fornirem.

Do dolnej płyty przykręcono silnik; do górnej - ramię oraz odwrócone łożysko talerza. Płyty są odsprzęgnięte od siebie kilkoma elastycznymi przekładkami z sorbotanu. Pozwala to w pewnej mierze odizolować silnik od reszty gramofonu.

Sam silnik zapakowano do większej obudowy niż on sam i dopiero tę obudowę przykręcono na sztywno. Na osi silnika umieszczono solidny trzpień o dwóch średnicach - dla dwóch prędkości obrotowych. Zmiana prędkości jest dokonywana manualnie, poprzez przełożenie płaskiego, gumowego paska. Łożysko jest samosmarujące i nie wymaga obsługi.

Talerz o średnicy 300 mm wykonano z aluminium. Nie jest zbyt ciężki. Na wierzch nakłada się cienką filcową matę. Trzeba na nią uważać, bo lubi się przykleić (chodzi oczywiście o jej naelektryzowanie) do ściąganej z gramofonu płyty. Drugi koniec trzpienia został nagwintowany - nakręcamy nań, od góry, krążek dociskowy z aluminium.

Całość stoi na trzech gumowych nóżkach - jednej z tyłu i dwóch z przodu - które można wykręcać poziomując w ten sposób gramofon. Pomaga w tym zintegrowana z górną płytą mała, okrągła poziomica. Ramię o długości 9" wykonano z aluminiowej rurki.

Aluminiowe są także obejmy tworzące zawieszenie. Ramię ma regulację VTA, ale tylko w pozycji "spoczynkowej". Antyskating wykonano za pomocą ciężarka i żyłki. Przeciwwaga porusza się po plastikowym trzpieniu zamocowanym nie na osi ramienia, a nieco poniżej.

 

Podstawa Music Halla ma dwa blaty odsprzęgnięte kulkami z sorbotanu.
Podstawa Music Halla ma dwa blaty odsprzęgnięte kulkami z sorbotanu.

Gramofon Music Hall MMF-5.1 SE ma wkładkę Ortofon/Music Hall Mojo. To model typu MM z diamentowym ostrzem "fineline" Nude FG 70 (Fritz Gyger r/R 5/70 μm) o rekomendowanym nacisku 1,5 g (a więc mniejszym niż zazwyczaj).

Wkładka została dobrana specjalnie do tego ramienia i jest wstępnie ustawiana w USA. Do tej pory była stosowana tylko w dwóch najdroższych gramofonach Roya Halla.

W komplecie jest też pokrywa przeciwkurzowa.

Odsłuch

Nie znalazłem w swojej kolekcji płyt takiej, która by mi się nie podobała, która - odtworzona na Music Hallu MMF-5.1 SE- zagrałaby jednoznacznie źle. I choć to zdanie więcej mówi o mnie, o moich preferencjach i upodobaniach, to jednak niesie też informację o samym gramofonie (a właściwie systemie gramofon plus wkładka).

Przez odpowiednie ukształtowanie barwy, przez złagodzenie ataku Roy Hall osiągnął chyba swój cel - obszerne, ciepłe, płynne brzmienie.

Źródła pozorne są duże, wypełnione, odtwarzacze cyfrowe za te pieniądze wydają się przy Music Hallu MMF-5.1 SE grać chudo i sucho. Kiedy ich słuchamy bez takiego porównania, wtedy nie ma wielkiego problemu, jakoś ten dźwięk przyswajamy, wystarczy jednak jeden utwór wysłuchany w tym samym czasie, żeby pokazać wyraźną różnicę.

Wokale z gramofonu Music Hall MMF-5.1 SE mają mocne dolne rejestry, które w takim materiale są najważniejszym wyznacznikiem "naturalności". Ale góra pasma jest wycofana. Blachy są stłumione, a na drugim skraju pasma mamy dużo substancji, lecz słabą definicję.

Ramię z aluminiową rurką i kardanowym zawieszeniem to konstrukcja Pro-Jecta.
Ramię z aluminiową rurką i kardanowym zawieszeniem to konstrukcja Pro-Jecta.

To dźwięk przygotowany konsekwentnie wedle pewnej - wcale nie bardzo egzotycznej - koncepcji, skrojony pod konkretne oczekiwania. Czy to Kraftwerk z cyfrowych masterów wydanych na 180-g winylu, czy genialny w swojej czystości głos Sinatry z absolutnie analogowych (mówię o całym torze) nagrań z lat 40. - wszystkie te płyty miały to COŚ, dzięki czemu chce się słuchać muzyki.

Obsługa Music Hall MMF-5.1 SE, podobnie jak większości Pro-Jectów, jest utrudniona z powodu ulokowania silnika i rodzaju krążka dociskowego. W tym modelu silnik znalazł się pod talerzem, przez co zmiana prędkości obrotowej jest uciążliwa. Jeśli macie w kolekcji trochę więcej płyt 45 rpm, to gorąco namawiam do zakupu zewnętrznego kontrolera obrotów.

Wojciech Pacuła

Parametry
MUSIC HALL mmf-5.1 SE
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33 1/3 i 45
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
MUSIC HALL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista kwiecień 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio maj 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio maj 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu