PRO-JECT
2 XPERIENCE Basic+

Model 2 Xperience Basic+ ma w swoich "genach" dwa inne gramofony - 2 Xperience, w którym zastosowano podstawę z przezroczystego akrylu oraz Essential, z którego zaczerpnięto talerz i ramię.

Testy porównawcze
2 XPERIENCE Basic+
MUSIC HALL
mmf-5.1 SE
Nasza ocena
Wykonanie
Bardzo ładny. Proste ramię i bardzo dobry interkonekt. W komplecie wysokiej klasy wkładka MC.
Funkcjonalność
Manualna zmiana prędkości obrotowej, ale łatwa do wykonania. Dość trudne ustawienie ramienia.
Brzmienie
Wyrównane, poukładane, dokładne. Dobra platforma rozwojowa, pokaże brzmienie wkładki czy preampu.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Pro-Ject 2 Xperience Basic+  to gramofon z nieodsprzęganą podstawą, napędem paskowym i silnikiem synchronicznym, a także z ramieniem typu "unipivot", tj. z pojedynczym punktem podparcia.

Podstawa jest akrylowa, półprzezroczysta. Silnik, umieszczony w solidnej, aluminiowej obudowie, wstawiamy w otwór wycięty w podstawie - te dwa elementy nie stykają się w żadnym miejscu. Do podstawy przymocowano trzy aluminiowe stożki. Podobnie jak w przypadku wszystkich nieodsprzęganych gramofonów, ważne jest, na czym stoi. Główne łożysko przykręcono do podstawy.

Talerz gramofonu Pro-Ject 2 Xperience Basic+ wykonano z płyty MDF i polakierowano na czarno. Na wierzch kładzie się cienką matę z prasowanego fi lcu. Silnik synchroniczny został podłączony do zewnętrznego zasilacza ściennego 16 V AC. Na jego osi zamocowano płaski talerzyk o dwóch średnicach. Moment obrotowy jest przenoszony za pośrednictwem gumowego paska o okrągłym przekroju (bezszwowego).

Pro-Ject od samego początku, od ramienia produkowanego jeszcze dla Thorensa, specjalizował się w konstrukcjach z zawieszeniem "gimballed arm" (kardanowym).

W przypadku ramion typu "unipivot" problemem jest stale zmieniający się azymut wkładki. Dla stabilizacji ruchu w osi stosuje się różne sztuczki, takie jak dodatkowe przeciwwagi, tłumienie olejowe i inne. Są jednak fi rmy (np. VPI), w których się uważa, że tylko ramiona tego typu są w stanie poruszać się szybko, śledząc rowek.

Ramię Pro-Ject 2 Xperience Basic+ zastosowane w 2 Xperience Basic+ jest krótsze niż zazwyczaj - jego długość efektywna to 218,5 mm, a więc 8,6". Zostało wykonane z aluminiowej rurki, ciężkiego, mosiężnego elementu spoczywającego na hartowanym, stalowym trzpieniu i plastikowej rurki, po której przesuwamy przeciwwagę. Tę wykonano z mosiądzu i nawiercono niecentrycznie, obniżając jej punkt ciężkości do poziomu igły. Jej precyzyjne ustawienie jest przez tę niecentryczność bardzo trudne.

Rurka jest gładka i nie da się idealnie prosto dokręcić wkrętu mocującego w danym miejscu - przeciwwaga niemal zawsze jest lekko przechylona w którąś stronę. W normalnym ramieniu nie miałoby to przykrych konsekwencji, ale tutaj powoduje zmianę azymutu.

Trzeba się mocno napocić, żeby znaleźć jakiś "złoty środek". Antyskating wykonano za pomocą żyłki i ciężarka.

Co ciekawe, z gramofonem dostajemy nie byle jaki kabel, lecz bardzo porządny interkonekt Connect-It RCA-CC z miedzi OFC i warstwy przewodzącego węgla, produkowany specjalnie dla Pro-Jecta.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+ jest dostarczany z zamocowaną i wstępnie wyregulowaną wkładką MC Ortofon MC 25 E o niskim poziomie wyjściowym (0,5 mV). Obudowę wkładki wykonano bardzo solidnie - to frezowane aluminium. Gramofon nie ma pokrywy przeciwkurzowej.

Odsłuch

W brzmieniu Pro-Ject 2 Xperience Basic+ wszystko jest poukładane niemal doskonale, proporcjonalnie, profesjonalnie. Bez wyraźnych niedociągnięć, nawet w skali absolutnej, bardzo bliskie tego, co można wycisnąć z analogu pod względem równowagi i dokładności. Nie jest to brzmienie czarujące, nie porywa od razu, trzeba chwili, aby "wejść" w dane nagranie, ale też od początku niczym nie zniechęca do słuchania.

Mamy sporo góry, wyższego środka, nie ma mowy o zawoalowaniu. Brzmienia głosów były doskonale różnicowane, barwa nie była uśredniana i wypełnienie nie przeważało nad definicją. To zresztą cecha charakterystyczna większości gramofonów Heinza Lichteneggera, zarówno w seriach RPM, jak i tańszych.

Nad zrównoważeniem nie ma się więc co rozwodzić, bo ostateczny efekt będzie zależeć o wiele bardziej od innych elementów systemu, zwłaszcza głośników. Mimo to, coś zaproponuję - jeżeli chcemy poczuć atmosferę analogu, unikajmy rozjaśnienia, które może stamtąd popłynąć. Pro-Ject nie będzie temu przeciwdziałał.

Jedną z cech, które mogą stanowić o przewadze tej - ostatecznie prostej - konstrukcji nad innymi, nawet bardziej zaawansowanymi, jest jej duża "przezroczystość" na osprzęt. Inne gramofony Pro-Jecta, Music Halla, Regi itp. wydają się często "zamknięte" i wymiana wkładki, docisku, zasilania itp. prowadzi wprawdzie do zmiany pewnych aspektów dźwięku, ale niekoniecznie do jego generalnej poprawy.

Pro-Ject 2 Xperience Basic+ przesłuchałem z wieloma wkładkami, także bardzo drogimi, i wszystkim dawał pole do popisu. Dźwięk był po prostu lepszy, ale nie dowolny - nigdy tak specyficzny, jak z Music Halla. Tam wybrano sugestywność, gęstość, namacalność itp., poświęcając rozdzielczość i neutralność. Tutaj - zupełnie inaczej.

Wojciech Pacuła

Parametry
PRO-JECT 2 XPERIENCE Basic+
Produkowany Tak
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 0
Prędkość obrotowa 33 1/3 i 45
Typ wkładki MM
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PRO-JECT testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio marzec 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu