YAMAHA
MCR-550

Inkarnacji PianoCraftów nie sposób zliczyć, łatwo jednak wskazać ich zalety i zasługi, jakie wniosły do globalnej rodziny minisystemów. To właśnie produkty Yamahy sprawiły, że miłośnicy dobrego brzmienia przychylniej spojrzeli na zestawy kojarzące się wcześniej niemal wyłącznie z tandetą. Dziesięć lat temu Yamaha nadała wieżyczkom nową jakość i świeżość, wyznaczając drogę, jaką chcą dzisiaj podążać inni producenci.

Nasza ocena
Wykonanie
CD-amplituner w stylu "dużych" komponentów Yamahy, wysokiej jakości sekcja cyfrowa, znane monitorki po małym liftingu.
Laboratorium
Wbudowana stacja dokująca dla iPoda/iPhone`a, port USB, odczyt plików MP3 i WMA, do wyboru kilka wersji kolorystycznych kolumn i elektroniki.
Brzmienie
Otwarte, wyraziste, dynamiczne, oparte na mocnym basie, dysponujące klarowną średnicą. Ładna stereofonia.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Choć zasada ta dotyczy generalnie sprzętu Hi-Fi, to w minisystemach nabiera szczególnej wagi. Prawda jest taka, że PianoCrafty od zawsze głośnikami stoją. Producent projektuje przeróżne wersje systemów, eksperymentując na całego z elektroniką, podczas gdy zespoły głośnikowe, nie licząc drobiazgów, pozostają od samego początku niemal niezmiennie znakomite, a dzięki nim PianoCrafty wciąż brzmią świetnie.

Głośniki systemów PianoCraft były opisywane i komplementowane tyle razy, że kolejny klasyczny opis mijałby się z celem, zwłaszcza że niedawno poznałem zupełnie nową zaletę tej konstrukcji, o której chętnie opowiem.

Jednemu z moich znajomych, który jakiś czas temu kupił za moją namową minisystem Yamahy, zdarzyło się zrzucić kolumnę z całkiem wysokiej podstawki. Jedyną pamiątką po tym zdarzeniu jest spory krater w dębowym parkiecie, a na obudowie monitorów niemal nie ma śladu.

Producent deklaruje zastosowanie w obecnej generacji głośników (z systemu MCR-550) dodatkowych wzmocnień obudów, układ głośników jest dwudrożny z 13-cm nisko-średniotonowym (membrana polipropylenowa) i 25-mm kopułką.

Przednie ścianki są teraz wykończone w czarnym macie, nowością (obecną od niedawna także w innych systemach PianoCraft) są maskownice o ósemkowym kształcie, przytrzymane magnesami.

Elektronika ma formułę CD-amplitunera, którego styl nawiązuje do wzorców stworzonych przy okazji projektowania wzmacniaczy i odtwarzaczy serii S. Front urządzenia jest metalowy, podobnie jak pokrętła, co nie jest regułą nawet w kosztujących znacznie więcej pełnowymiarowych wzmacniaczach czy odtwarzaczach.

Yamaha zastosowała znaną z serii S cienką tackę mechanizmu, jego działanie jest pewne i ciche. Na froncie znalazło się zaledwie kilka małych przycisków, gniazdo słuchawkowe oraz czytelny wyświetlacz.

Chociaż bez płyt CD wciąż trudno wyobrazić sobie tego typu zestaw, to Yamaha stawia również na inne źródła. Na górnej ściance zamontowano panel ze stacją dokującą dla iPodów oraz złączem USB.

Naklejka tuż obok mówi o cyfrowym transferze danych z iPoda, które przed konwersją poddawane są obróbce w układach (Music Enhancer), mającym przywrócić skompresowanym plikom pierwotny dynamiczny blask. Port USB z nośników pamięci odczytuje pliki MP3 oraz WMA.

Przetworniki cyfrowo-analogowe pełnią tutaj ważną rolę, dlatego cieszy obecność dobrych kości Burr-Browna. Sekcja wzmacniacza wyposażona jest w dwie końcówki o mocy 32 W każda.

Oprócz zespołów głośnikowych, do miniwieży Yamaha MCR-550 możemy podłączyć subwoofer aktywny i dwa źródła liniowe (jedno RCA, drugie mini-jack). Warto podkreślić wysoką jakość wszystkich gniazd (złocone RCA, grube głośnikowe).

Wiatraczek na tylnej ściance ożywa sporadycznie. Yamaha daje wybór czarnej i srebrnej elektroniki, kolumny mogą pojawić się w „piano blacku”, brązie oraz coraz modniejszej błyszczącej bieli.

Odsłuch

Yamaha MCR-550 kompleksów nie ma, brzmienie prezentuje ekspresyjny, niezawoalowany charakter. Obszarem dużej aktywności jest góra pasma, która nie cofa się i nie gubi w trudnych zadaniach, jest selektywna i wyrazista, chwilami trochę przesadza, balansuje na krawędzi, nie dając jednak rządzić metalicznym elementom.

Średnica jest najbardziej naturalna i wcale nie daje się zepchnąć na drugi plan, wokale są czytelne i plastyczne. Również dzięki takiemu podejściu do zakresu średniotonowego budowana jest stabilna, uporządkowana scena stereofoniczna.

Nie ma ona wielkiej skali i rozmachu, ale dokładność pozycjonowania przypomina naprawdę dobre Hi-Fi. Bas… najlepszy w tej grupie - niższy, bardziej obszerny, jednocześnie z zachowaniem dobrej dynamiki. Pomysł wykorzystania wyjścia subwooferowego szybko ustąpił miejsca zadowoleniu z brzmienia samych monitorów MCR-a.

Radek Łabanowski

Parametry
YAMAHA MCR-550
Produkowany Tak
Przedwzmacniacz gramofonowy Tak
Moc8 [W] 0
Moc4 [W] 0
Wyjście słuchawkowe Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Wzmacniacz zintegrowany Luxman L-509X
Video test Wzmacniacz zintegrowany Luxman L-509X
Luxman L-509X - najdroższy w ofercie firmy wzmacniacz zintegrowany -...
6:07
YAMAHA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Estrada i Studio maj 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio maj 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu