AUDIO ANALOGUE
Fortissimo

Maestro, Paganini, Puccini, Rossini... Z niektórymi włoskimi mistrzami spotkaliśmy się na łamach "Audio" wiele lat temu. Tak nazwane urządzenia były produktami niewielkiej fi rmy Audio Analogue. Niedawno premierę miały trzy serie urządzeń tej marki - Crescendo, Audio Analogue Fortissimo i Vivace. W pierwszych dwóch jest kontynuowana tradycja - zestaw odtwarzacz plus wzmacniacz. Nowe modele można rozpoznać po logo AirTech, umieszczonym w górnej części przedniej ścianki; to sygnał kooperacji z fi rmą o takiej nazwie, specjalizującej się w okablowaniu.

Nasza ocena

Wykonanie
Niewielki, ale bardzo solidny i starannie zaprojektowany. Mocne końcówki, krótka ścieżka sygnału.
Funkcjonalność
Szeroka paleta wejść i wyjść, przedwzmacniacz gramofonowy MM/MC, wejścia cyfrowe, USB ograniczono do 16 bit/48 kHz, pozostałe 24 bit/108 kHz.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 100 W/8 ohm, 2 x 188 W/4 ohm), umiarkowane szumy, korzystne spektrum harmonicznych.
Brzmienie
Żywe, plastyczne, naturalne, jasne i radosne, ale bez wyostrzeń i natarczywości - bardzo przyjazne i angażujące.
Artykuł pochodzi z Audio

Fortissimo nie zaskakuje formą obudowy, ale ma wiele wyjątkowych rozwiązań funkcjonalnych. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda normalnie i kojarzy się z audiofilskim minimalizmem.

Obudowa ma typowe kształty, rozmiary i proporcje. Wzmacniacz jest dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych przedniej ścianki - czarnej i srebrnej - a reszta obudowy jest zawsze czarna.

W nowej wersji Audio Analogue Fortissimo wzmocniono szkielet skrzynki będący dużym kątownikiem (dolna i tylna ścianka), do którego przykręcono gruby front.

Na środku umieszczono pokrętło głośności, a po jego obydwu stronach rzędy niewielkich otworów przepuszczających światło z intensywnie świecących diod.

Kewa "linijka" sygnalizuje wybrane wejście, a prawa - poziom wzmocnienia; za regulację odpowiada dość nietypowy układ, opisany w ramce obok. Są jeszcze dwa elementy.

Pierwszy to wyjście słuchawkowe w standardzie 6,3 mm, drugim jest wejście analogowe przeznaczone do sprzętu przenośnego 3,5 mm, wkomponowane w rząd diodek sygnalizujących wybrane źródła.

Czytaj również: Na czym polega bi-amping i jakie są jego warianty?

Odprowadzanie ciepła z mocnych końcówek, umieszczonych w małej obudowie, wymagało wykonania wielu szczelin wentylacyjnych.

Odprowadzanie ciepła z mocnych końcówek, umieszczonych w małej obudowie, wymagało wykonania wielu szczelin wentylacyjnych.

Wyjścia głośnikowe są pojedynczne, ulokowane w pobliżu górnej krawędzi, co ułatwi podłączanie. Możemy podłączyć aż pięć liniowych źródeł analogowych - cztery w standardzie RCA i jedno XLR.

Jest także wyjście z przedwzmacniacza, które może pełnić dwie role: wyjścia dla rejestratora lub zewnętrznej końcówki mocy (poziom jest wówczas regulowany).

Znajdziemy tu również wejście gramofonowe, zarówno dla wkładek MM, jak i MC. Są też wejścia cyfrowe - współosiowe, optyczne i USB, a ponadto cyfrowe wyjście (współosiowe). Audio Analogue Fortissimo jest więc absolutnie kompletny!

Czytaj również: Co to znaczy trudne obciążenie? Co to jest wzmacniacz wydajny prądowo? Co to znaczy, że wzmacniacz 'nie napędzi' kolumn?

Wskaźnikiem dla regulatora głośności jest linijka diodowa; możemy zmieniać intensywność podświetlenia i wybrać jeden z czterech trybów pracy układu.

Wskaźnikiem dla regulatora głośności jest linijka diodowa; możemy zmieniać intensywność podświetlenia i wybrać jeden z czterech trybów pracy układu.

Audio Analogue Fortissimo - wnętrze

Układy wewnątrz skupiono na jednej dużej płytce drukowanej i dwóch mniejszych. Nietypowy jest podział końcówek mocy pomiędzy cztery niezależne radiatory, na każdym z nich ulokowano trzy tranzystory ON Semiconductor z gamy Thermal Trak ze zintegrowaną kompensacją temperaturową.

Zasilanie opiera się na potężnym transformatorze toroidalnym bez podziału na kanały, ale z wyodrębnieniem sekcji przedwzmacniacza i końcówek mocy.

Konstruktor jest zwolennikiem osiągania odpowiedniej pojemności filtrującej (tutaj 27 200 µF na obydwie końcówki mocy) za pomocą połączenia większej liczby niewielkich kondensatorów. Sekcję przedwzmacniacza gramofonowego zrealizowano z wykorzystaniem scalonych wzmacniaczy operacyjnych, które widać także za wejściami XLR.

Czytaj również: Co to jest konstrukcja dual-mono i jakie są jej zalety?

Duży transformator toroidalny jest podstawą wydajnego zasilacza, który zapewnia wysoką moc przy 4 omach.

Duży transformator toroidalny jest podstawą wydajnego zasilacza, który zapewnia wysoką moc przy 4 omach.

Regulację głośności powierzono scalakowi Burr Brown PGA2320 - to układ dwukanałowy przygotowany na sterowanie cyfrowe i uzupełniony zintegrowanym stopniem wzmacniającym, który pozwala nie tylko na tłumienie sygnału, bowiem regulacja może się tutaj odbywać w zakresie +31,5 do -95,5 dB, w krokach co 0,5 dB.

Układy przetwornika C/A wlutowano na główną płytkę drukowaną. Burr Brown PCM1781 akceptuje sygnały 24 bit/192 kHz, ale wejścia współosiowe i optyczne mogą przyjąć dane o częstotliwości 108 kHz, a parametry dla USB ograniczono do 16 bitów i 48 kHz - tam pracuje PCM2902C.

Odsłuch

Na brzmieniu Audio Analogue Fortissimo można zbić kapitał, pod warunkiem, że trafi na podatny grunt. To jednak wcale nie będzie trudne, bowiem takie granie przynosi wielu audiofilom, i nie tylko audiofilom, samą przyjemność i pełne ukontentowanie.

W brzmieniu Audio Analogue Fortissimo dostrzegam włoskie nastroje, choć może to autosugestia. Tak czy inaczej, dużo tu jest radości, a mało agresji, dużo swobody, mało napięcia, bogactwo barwy dominuje nad ostrością rysunku, kontrastowość ustępuje pastelowości, jest jednak duży naturalizm i łatwość przekazania emocji, różnicowania i odkrywania muzycznych klimatów.

Czytaj również: Jakie są podstawowe typy tranzystorów, ich charakterystyka i zastosowanie?

Na każdym z czterech radiatorów zainstalowano trzy układy typu Thermal Trak z wbudowaną kompensacją temperaturową.
Na każdym z czterech radiatorów zainstalowano trzy układy typu Thermal Trak z wbudowaną kompensacją temperaturową.

Trochę romantycznie, ale raczej nienostalgicznie, lekko, ale z nasyceniem, zwinnie, lecz bez pośpiechu. Plastyczność jest domeną nie tylko średnich tonów, wokali i instrumentów akustycznych, przewija się przez całość, jednocześnie ożywia i łagodzi.

Spójnie, trochę słodko, jednak bez nudy i jednostajności, z detalem błyszczącym, lecz niewyostrzonym, z dobrym porządkiem na scenie, nawet dokładnie, chociaż bez narzucania technicznej precyzji; naturalność jest budowana na bazie harmonii, proporcji i bogatych barw.

Audio Analogue Fortissimo potrafi zagrać dynamicznie, lecz nie będzie pokazywał "pazurów", wciskał nas w fotel i zapierał tchu w piersiach. Jego brzmienie nie musi nas usypiać, ale jest skrojone tak, aby w jak najmniejszym stopniu irytowało; wprowadza jakiś składnik tonizujący do każdego nagrania, nie odbierając mu energetyczności, ale usuwając nerwowość.

Można więc potwierdzić, że zgodnie z nazwą firmy jest to brzmienie analogowe, poza wspomnianymi już cechami wyróżnia się dobrą trójwymiarowością, głębią sceny i soczystością każdego dźwięku.

Tutaj możemy odczuć zarówno delikatność, jak i siłę, obraz nigdy nie jest płaski (przy dobrych nagraniach), również przy wysokich poziomach głośności nie zdradza objawów kompresji, czuć odpowiedni zapas mocy. Bas dobrze trzyma się rytmu, nie jest spektakularnie potężny, ale potrafi się odnaleźć w każdej sytuacji i w najniższych rejestrach.

Czytaj również: Czy 50-watowym wzmacniaczem można uszkodzić 200-watowe kolumny?

Wzmacniacz ma aż dwa przetworniki C/A (obydwa Burr Brown), jeden jest kombajnem (interfejs USB, DAC i ADC) PCM2902C o rozdzielczości 16 bitów, drugi - PCM1781 - obsługuje sygnały do 24/192, ale same wejścia (optyczne i współosiowe) ograniczą częstotliwość do 108 kHz.
Wzmacniacz ma aż dwa przetworniki C/A (obydwa Burr Brown), jeden jest kombajnem (interfejs USB, DAC i ADC) PCM2902C o rozdzielczości 16 bitów, drugi - PCM1781 - obsługuje sygnały do 24/192, ale same wejścia (optyczne i współosiowe) ograniczą częstotliwość do 108 kHz.

Siła głosu

Audio Analogue stosuje jedną z najlepszych metod regulacji wzmocnienia - sterowane cyfrowo drabinki rezystorowe. Rozwiązanie jest wyjątkowo zaawansowane, bowiem obejmuje cztery tryby pracy układu. Różnią się one dość diametralnie charakterystyką tłumienia, w zależności od wybranego położenia pokrętła głośności.

Wzmocnienie może narastać szybciej lub wolniej w wybranych podzakresach, przesuwając tym samym obszary, w których układ działa zgrubnie, i te, w których jest bardziej precyzyjny.

Pierwszy tryb zapewnia wysoką precyzję i rozdzielczość w zakresie potencjalnie najczęściej wykorzystywanej mocy wyjściowej, drugi - skalę logarytmiczną (cały zakres regulacji podzielony jest na 79 jednodecybelowych kroków), trzeci tryb z szybkim wzmocnieniem na początku, nieco wolniejszym (większa precyzja) w środkowej strefie i bardzo delikatnym w górnych zakresach, czwarty z wysoką rozdzielczością (wolnym narastaniem sygnału) w początkowej fazie.

Takie opcje pozwalają dobrać działanie choćby do różnych efektywności kolumn, a także preferencji użytkownika.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

AUDIO ANALOGUE Fortissimo
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 100
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 188
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,8
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 84
Dynamika [dB] 104
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 78
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Audio Analogue Fortissimo

Ten niewielki wzmacniacz uplasował się w czołówce pod względem mocy wyjściowej. Dla 8 omów wynosi ona 102 W, a dla 4 omów niemal dwukrotnie więcej, bo 196 W. Dwa kanały sterowane jednocześnie mogą dostarczyć, zależnie od impedancji, 2 x 100 W lub 2 x 188 W.

Czułość nie jest wysoka (0,8 V), jednak wystarczająca dla źródeł liniowych, więc nie powinna dziwić konieczność ustawienia regulacji na wyższym poziomie, chociaż Fortissimo ma kilka trybów dla skali głośności, można więc zmienić intensywność wskazań.

Odstęp od szumu jest przyzwoity (84 dB), dynamika osiąga 104 dB. Charakterystyka przenoszenia (rys.1) nie ma spadku przy 10 Hz, na drugim skraju, przy 100 kHz, wynosi on -2 dB dla 8 omów oraz -3 dB dla 4 omów. Zniekształcenia parzyste wiodą prym w spektrum z rys. 2. Najsilniejsza druga ma poziom -77 dB, czwarta -87 dB, poniżej -90 dB leżą jeszcze szósta i ósma. Tej granicy nie przekracza żadna z nieparzystych.

Audio Analogue można pochwalić za niewielkie zmiany zniekształceń THD+N i utrzymywanie tego parametru na niskich poziomach właściwie w całym zakresie mocy wyjściowej (rys. 3).

AUDIO ANALOGUE testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu