AUDIO ANALOGUE
Crescendo

Crescendo to nie tylko propozycja włoskiej marki, co już poprawia apetyt, ale też produkt “Made in Italy". Tym samym - jedyny "europejczyk" w tym teście; a nawet - jedyny "nie-chińczyk". Jeżeli dla kogoś jeszcze ma to znaczenie (czy powinno, dlaczego i w jakim stopniu - to inna sprawa), to bardzo proszę.

Nasza ocena
Wykonanie
Prosta i staranna konstrukcja, szerokie wykorzystanie układów scalonych - od przełączników źródeł, przez regulację wzmocnienia, aż po końcówki mocy.
Funkcjonalność
Wejścia wyłącznie analogowe, liniowe (bez phono), wyjście słuchawkowe.
Laboratorium
Skromna moc wyjściowa (2 x 53 W/8 Ω, 2 x 81 W/4 Ω), dobry odstęp od szumu (86 dB), wyraźna druga harmoniczna, pozostałe poniżej -90 dB.
Brzmienie
Naturalne, żywe, lekkie, swobodne, z szeroką sceną i gładką górą. Oszczędza grzmotów oraz iskier, prowadzi muzykę plastycznością i barwą.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Model ten, należąc do serii Armonia, otwiera ofertę wzmacniaczy Audio Analogue. Znajdziemy w niej również systemowy odtwarzacz CD Crescendo, droższy system odtwarzacz/wzmacniacz Fortissimo oraz jedyny przetwornik (z funkcjami przedwzmacniacza) Vivace. W droższej serii Anniversary jest już tylko flagowy wzmacniacz zintegrowany Maestro.

Wszystkie urządzenia Audio Analogue, w tym i Crescendo, powstały przy współpracy z marką AirTech, co jest wyraźnie eksponowane tak w materiałach firmowych, jak i na samym urządzeniu (logo). Właściciel obydwu marek jest ten sam - AirTech - specjalista od okablowania, więc interesy się zazębiają, i takie "wsparcie" (promocja) nie dziwi.

Audio Analogue Crescendo będzie się podobał zwolennikom minimalizmu, włoskie kompetencje w designie nie przejawiają się tutaj specjalnymi stylizacjami, ale właśnie czystością i proporcjami. Jednak jego opakowanie jest trochę przesadzone - wręcz ogromne, podwójne, z grubą otuliną wytłoczek, podczas gdy samo urządzenie jest zupełnie przeciętne (wielkością i masą).

Pokrętło jest elektronicznym sterownikiem dla układów regulacji wzmocnienia, a jednocześnie selektorem wejść – wciskając je, sekwencyjnie zmieniamy źródła.

Pokrętło jest elektronicznym sterownikiem dla układów regulacji wzmocnienia, a jednocześnie selektorem wejść - wciskając je, sekwencyjnie zmieniamy źródła.

Audio Analogue Crescendo - obudowa i wejścia

Obudowa jest w całości metalowa, aluminiowy panel przedni ma klasyczną, szczotkowaną fakturę.

Umieszczone w centrum duże pokrętło (nie tylko głośności) lekko i przyjemnie przeskakuje, nie mając jednak skrajnych punktów oporu, co wiąże się z zastosowanym układem regulacji. Służy zarówno do ustalania poziomu głośności, jak i zmiany źródeł - w tym celu należy je wcisnąć, przełączając wejścia sekwencyjnie.

Umieszczone po lewej stronie ponumerowane diody wskazują, że mamy do dyspozycji pięć wejść, ale jest też dodatkowe - szóste - opisane w odmienny sposób, jako "N", i skojarzone z sąsiadującym gniazdem mini-jack, które akceptuje sygnały z podręcznego źródła, np. smartfona (w formie analogowej). Wzmacniacz ma również wyjście słuchawkowe (duży jack - 6,3 mm).

Wyposażenie w wejścia i wyjścia jest skromne, nie ma złącz cyfrowych, analogowych też nie jest bez liku.

Wyposażenie w wejścia i wyjścia jest skromne, nie ma złącz cyfrowych, analogowych też nie jest bez liku.

Aby się zorientować, gdzie na skali głośności jesteśmy, zainstalowano linijkę złożoną z piętnastu diod. Układ jest sterowany mikroprocesorem i ma cztery tryby pracy (różne "tempo" wzmacniania), które wybieramy wedle uznania.

Niemal każdy z producentów urządzeń z tego testu postarał się w jakimś stopniu dopasować swój wzmacniacz do "cyfrowej rzeczywistości". Audio Analogue jest pod tym względem najbardziej, hm... wstrzemięźliwy, czy do tej sfery można zaliczyć opcję podłączenie smartfona analogowym kabelkiem do wejścia podręcznego?

Audio Analogue Crescendo działa wyłącznie na sygnałach analogowych i tutaj przepychu też nie ma. Cztery gniazda dla źródeł z sygnałami liniowymi pewnie wystarczą, piąte może zostać przełączone w tryb ByPass z pominięciem przedwzmacniacza (aby wprowadzić sygnał bezpośrednio do końcówek mocy). Nie ma wejścia dla gramofonu. Jest wyjście ze stałym poziomem (dla magnetofonu?).

Wnętrze

W konstrukcji wewnętrznej widać upodobanie do układów scalonych. W taki sposób zaprojektowano moduł przedwzmacniacza związany z selekcją wejść, jak też regulację wzmocnienia (poświęciłem jej oddzielny opis w ramce).

Wszystko zmieściło się na niewielkiej płytce drukowanej, końcówki mocy również złożono ze scalaków - w każdym kanale wystarczył pojedynczy układ Texas Instruments, z serii Overture LM3886, pozwalający osiągnąć moc ok. 50 W przy 8 Ω.

Takie oszczędne rozwiązania pozwoliły jednak na uzyskanie bardzo krótkiej ścieżki sygnałowej, a zaletą scalonych przełączników źródeł jest również absolutnie bezgłośna praca.

Chociaż kondensatory filtrujące w zasilaczu nie są potężne (2 x 4700 ηF), to widać duży, porządny transformator zasilający.

Zastosowanie układów scalonych nie wymaga wiele miejsca, wystarczyła więc niewielka płytka.

Zastosowanie układów scalonych nie wymaga wiele miejsca, wystarczyła więc niewielka płytka.

Odsłuch

Umiarkowana moc wyjściowa nie pozwala wzmacniaczowi Audio Analogue Crescendo występować w roli siłacza ani też zawodnika o piorunująco szybkim uderzeniu, jednak nie określa limitów, które byłyby wyraźnie odczuwalne w przeciętnych warunkach - mam na myśli "średnią" z poziomu głośności, rodzaju muzyki, wielkości pomieszczenia, a także efektywności kolumn.

Nie jest to wzmacniacz optymalny do wielkich salonów i nadający się na imprezy na sto osób, lecz w "normalnym" słuchaniu sprawdzi się bez zastrzeżeń, nie żałując również dynamiki i energii, nie chowając się z muzyką po kątach.

Jego największym atutem jest jednak naturalność i "organiczność" brzmienia. Ma w tym swój duży udział ładna, a momentami nawet piękna średnica, także skraje pasma, niczego tu nie brakuje i niczego nie jest za dużo, a przede wszystkim wszystko jest "zebrane", zharmonizowane, ułożone w spójny i bezpośredni przekaz, wyodrębnianie w opisie poszczególnych zakresów jest wyłącznie zabiegiem formalnym.

Diodowa linijka pełni rolę wskaźnika poziomu głośności, światło jest bardzo intensywne.

Diodowa linijka pełni rolę wskaźnika poziomu głośności, światło jest bardzo intensywne.

Audio Analogue Crescendo gra żywo i swobodnie, a jego bliski kontakt wynika nie z napastliwości, lecz właśnie uprzejmej naturalności, dzięki której dźwięk ten natychmiast przekonuje i dostarcza emocji; gdy jest ich mało, jesteśmy spokojni, że nie powinno ich być więcej.

Owszem, na tle innych wzmacniaczy środek pasma ma tutaj proporcjonalnie więcej do powiedzenia (do zagrania), ale raczej w sferze barwy niż technicznej informacji. Crescendo trochę wygładza, zaokrągla, ale w ten sposób wzmacnia plastyczność.

Czy to celowy zabieg, czy ograniczenie, efekt nie jest tutaj dominujący i nie sprowadza "muzykalności" do "monotonizacji". Zresztą barwy są raczej jasne, a dźwięk czytelny, Crescendo wcale nie gra "misiowato" i nie robi ulepka (skądinąd misie lubią miód, co znajduje potwierdzenie w niektórych urządzeniach audio, ale to nie ten przypadek).

Basu nie zabraknie, jest on trochę luźny, nie pracuje z determinacją, ale ładnie wypełnia przestrzeń między innymi dźwiękami. Większa zwartość przyniosłaby wyższą dynamikę i dokładność, ale chyba odebrała właściwą dla Crescendo lekkość i elegancję. Ten brak napięcia, a przy tym "chęć do grania", tworzy naprawdę przyjemne brzmienie na wiele okazji.

Crescendo ma wyjście słuchawkowe, a nawet wejście podręczne w analogowym standardzie mini-jack.

Crescendo ma wyjście słuchawkowe, a nawet wejście podręczne w analogowym standardzie mini-jack.

Dopasowanie

Najciekawszym fragmentem Crescendo jest system regulacji głośności. Opiera się na mikroprocesorze sterującym, ale sam sygnał jest utrzymywany w domenie analogowej; procesor przekazuje tylko stosowne komendy do układu LM1972 Texas Instruments, w którym tkwią niestandardowe możliwości - przeznaczone raczej na rynek profesjonalny, chociaż nie ma przeszkód, aby "uatrakcyjnić" nimi również działanie sprzętu Hi-Fi.

Cyfrowo sterowana kość jest dwukanałowa; bazowo oferuje regulację ze skokiem 0,5 dB w zakresie 0-47,5 dB oraz kroki 1 dB w zakresie od -48 dB do -78 dB. To wybór racjonalny, sygnał w początkowej fazie narasta dość szybko (co 1 dB), by później (gdy jest już dość głośno) przejść w tryb 0,5 dB.

Ciekawostka polega na możliwości niemal dowolnego kształtowania logarytmicznej krzywej tłumienia w zależności od potrzeb. Jedynym ograniczeniem są graniczne wartości 0 dB oraz -78 dB (ta ostatnia określa maksymalną wartość tłumienia). Jest również dostępny tryb pełnego wyciszenia Mute; z uwagi na uwarunkowania konstrukcyjne, teoretyczne tłumienie (wprowadzane przez ten układ) wynosi wówczas 104 dB (czyli baaardzo cicho).

Radosław Łabanowski

Parametry
AUDIO ANALOGUE Crescendo
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 53
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 81
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 2x 0,49
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 2x 86
Dynamika [dB] 102
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 65
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 3. Audio Analogue CRESCENDO - THD+N / moc.
Rys. 3. Audio Analogue CRESCENDO - THD+N / moc.
Laboratorium Audio Analogue CRESCENDO

Moc Crescendo jest na tle konkurentów skromna, choć biorąc pod uwagę konstrukcję stopni wyjściowych, trudno się temu dziwić (z układów scalonych i tak wyciśnięto sporo).

Przy 8 Ω Crescendo oddaje 61 W z jednego kanału i 2 x 53 W w stereo; przy 4 Ω wartości te wynoszą odpowiednio 95 W oraz 2 x 81 W. W zgodzie z obowiązującym trendem, urządzenie ma czułość nieco niższą od standardowej, do pełnego wysterowania potrzebny jest sygnał 0,49 V.

Odstęp od szumów jest bardzo przyzwoity – 86 dB, a dynamika, chociaż z uwagi na moc wyjściową nie szybuje, to i tak przekracza 100 dB. Pasmo przenoszenia (rys. 1) nie wykazuje żadnych problemów, przy 10 kHz spadek wynosi tylko 1 dB, a przy 100 kHz – 2 dB. Crescendo wyraża swój charakter eksponowaniem drugiej harmonicznej (rys. 2), sięgającej -72 dB. Pozostałe harmoniczne leżą już poniżej granicy -90 dB.

Nie przeszkadza to jednak w osiągnięciu dobrych przebiegów THD+N (rys. 3), poniżej 0,1 % jesteśmy niemal od początku zakresu pomiarowego, a charakterystyki mają korzystny, spłaszczony przebieg.

AUDIO ANALOGUE testy
Viso HP70
NAD
Viso HP70
Słuchawki

Viso HP70 to pierwsze słuchawki bezprzewodowe NAD-a, w sumie dopiero drugie w ofercie firmy, dodane do wprowadzonych 5 lat temu (i wciąż pozostających w sprzedaży) Viso HP50. NAD porusza się w tej dziedzinie ostrożnie, jednak można liczyć na to, że to, co zrobi, będzie bardzo dobre, skoro nie realizuje swoich projektów "na wyścigi".

Space One Wireless
KEF
Space One Wireless
Słuchawki

Najświeższe i najbardziej luksusowe propozycje słuchawkowe KEF-a zostały wyróżnione w specjalny sposób - znakiem Porsche Design Sound. Tak, to ten Porsche, którego studio projektowe daje wsparcie różnym "inicjatywom" - torebki, zegarki, smartfony... Pod szyldem PD KEF oferuje obecnie trzy modele: douszne Motion One, nauszne Space One i ich wersję bezprzewodową Space One Wireless.

H8i
B&O PLAY
H8i
Słuchawki

B&O Play ma w ofercie trzy modele nauszne i bezprzewodowe - H4, H8i i H9i. Najnowsze są te ostatnie, ale H8i, którymi się zajmujemy, też trafiły do sprzedaży niedawno. Pod pewnymi względami są nawet bardziej atrakcyjne od H9i, bowiem czas ich pracy na jednym ładowaniu sięga aż 45 godzin.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu