Monitor z najlepszym
firmowym tweeterem czy
w ogóle monitor w tym
zakresie ceny, to u Focala
nic nowego - francuska
firma nie boi się
drogich, ekskluzywnych
produktów i model
1008 Be wcale nie jest
najlepszą konstrukcją
podstawkową, a jedynie
jej namiastką…
Pojedyncza para zacisków
głośnikowych - Focal nie zachęca
do bi-wiringu swoich najlepszych i… najtańszych
produktów, podwójne zaciski znajdziemy
jednak w modelach średniobudżetowej
serii Chorus V. Otwór bas-refleksu
- w kształcie szczeliny - znajduje się
z tyłu, przy dolnej krawędzi.
Szklana płyta na górnej ściance
jest początkowo zabezpieczona
folią, na której zaprezentowano
najważniejsze konstrukcyjne i estetyczne
atuty drugiej generacji
serii Electra 1000 Be. Poziomy
obrys obudowy jest bliski ideału - front wypukły, a przejście
między nim a bocznymi panelami
płynne.
Kolejna duża metalowa
płyta już tylko dla
ozdoby - ale ekskluzywne
produkty mają do tego
prawo, zwłaszcza gdy
mogą pochwalić się europejskim
pochodzeniem,
które jest coraz większą
rzadkością.
Dwudrożna zwrotnica
1008 Be jest dość skomplikowana,
zdecydowanego
filtrowania wymaga zarówno
głośnik nisko-średniotonowy, ze
względu na zachowanie się jego
sztywnej membrany, jak i głośnik
wysokotonowy, ze względu na
niską częstotliwość podziału.
Efektem tego jest bardzo dobra
stabilność charakterystyk
w płaszczyźnie pionowej.
Głośnik wysokotonowy
został oprawiony w masywną,
efektowną płytę aluminiową,
ale jeszcze ważniejsza dla jego
parametrów jest duża komora
wytłumiająca, która pozwoliła osiągnąć
niską częstotliwość
rezonansową.
Berylowa kopułka wysokotonowa jest wklęsła - to rozwiązanie
przyjęto w Focalu o wiele
wcześniej niż sam beryl. Charakterystyczne
dla tweeterów Focala jest też płaskie
zawieszenie. W najnowszej wersji kopułka
zwiększyła średnicę z 25 do 27 mm.
Delikatna osłona kopułki nie zmienia poważnie
charakterystyki przetwarzania, jednak dla "krytycznych"
odsłuchów warto ją zdejmować.
Warto też pamiętać, aby ją potem
założyć - berylowy tweeter trochę kosztuje.
Indywidualna maskownica głośnika niskośredniotonowego
jest od wewnątrz wyprofilowana
i wciśnięta w zagłębienie frontu
obudowy; można ją zdjąć za pomocą małego
języczka z tkaniny.
Otwór bas-refleks
można wytłumić wkładką gąbki, wraz z którą
charakterystyka niskich częstotliwości będzie
opadać wcześniej, choć łagodniej. Bas będzie
w większości nagrań subiektywnie słabszy,
ale dokładniejszy. To jednak opcja awaryjna,
polecana w sytuacji, gdy przy bas-refleksie
pracującym jest go po prostu "za dużo", co
może się zdarzyć przy ustawieniu monitorów
bezpośrednio przy ścianie.
Kosz odlewany, ale jeszcze niewyprofilowany "aerodynamicznie",
bez wentylacji pod dolnym
zawieszeniem. Od spodu membrana nie
jest pokryta gładką warstwą szklaną, widać
porowatą powierzchnię
wewnętrznej pianki.
Front obudowy w osi
symetrii osiąga aż
5 cm grubości. Również
boczne ścianki są solidne
i inteligentnie wyprofilowane,
podczas gdy
na płaską górną ściankę
położono taflę szkła. Do
tego masywny panel wysokotonowego - cała obudowa
robi wrażenie dzięki
zastosowaniu poważnych
materiałów, designowi
i wykonaniu detali.