W centrum Londynu stoi wyjątkowa świątynia z XII wieku zbudowana przez sławny zakon Templariuszy, strażników skarbca koronnego. Kościół znany jako Temple Church słynie ze znakomitej akustyki i kolistego kształtu części nawowej o średnicy 17 m.
Odbywają się tu regularne koncerty muzyki organowej i chóralnej. Tu kręcono sceny filmu "Kod Da Vinci" i tu swoje nagranie zrealizowali: jeden z najlepszych brytyjskich organistów Roger Sayer i jazzowy saksofonista Mark Lockheart, znany m.in. z zespołu Polar Bear i nagrań dla Edition Records.
Pomysłodawcą sesji i wykorzystania naturalnej akustyki kościoła był John Ashton Thomas, który zaaranżował bądź skomponował repertuar albumu. Intrygujące jest połączenie starych utworów sakralnych z nowymi kompozycjami Thomasa. Jak mówi Lockheart: "Przestrzeń i akustyka odgrywają ogromną rolę w nastroju i charakterze "Salvator Mundi".
Dla mnie jest to niebiańska, podnosząca na duchu muzyka. Połączenie wolności improwizacji z perspektywy jazzu jest naprawdę ekscytujące". Mam skojarzenia ze słynnym albumem ECM-u "Officium" Jana Garbarka i The Hilliard Ensemble, tyle że muzyka brytyjskiego duetu jest bardziej przyjazna dla uszu przeciętnego słuchacza. Saksofon Lockhearta wręcz śpiewa z akompaniamentem organów, a ponadczasowe melodie płyną wprost do serc słuchaczy.
Marek Dusza
Edition Records/Multikulti