Efekt motyla" określa małe wydarzenie, jak choćby trzepot skrzydeł owada, które powoduje nieoczekiwane skutki w innym miejscu na Ziemi. Czy jazzowa improwizacja, w której jeden dźwięk implikuje kolejne, wydobywane z innych instrumentów, to muzyczny "efekt motyla", odpowiadają: szwedzki flecista, saksofonista, klarnecista Magnus Lindgren i amerykański pianista John Beasley (także kompozytor, aranżer i lider MONK’estra).
Interakcja w duecie jest tu oczywista, bowiem muzycy spotkali się 31 maja 2023 r. w ACT Art Collection Gallery w Berlinie, by nagrać pięć wspólnych kompozycji, które w znacznej części są rezultatem współpracy kompozytorskiej i improwizacyjnej, sześć utworów autorskich: Beasleya (4) i Lindgrena (2) oraz przeboju The Beatles "Come Together".
Lindgren jest uważany za czołowego w Europie wirtuoza fletu, ale jego gra na saksofonie tenorowym i klarnecie znakomicie wzbogaciła brzmienie albumu. Beasley jest znakomitym pianistą, choć większą sławę zyskał w roli aranżera.
To spotkanie w intymnej atmosferze daje nam możliwość śledzenia procesu komponowania na żywo, wzajemnego inspirowania się, reakcji na pomysły kompana, a nade wszystko wzajemnej troski, by instrumenty zabrzmiały wyjątkowo pięknie w akustyce galerii, co znakomicie uchwycił realizator.
Marek Dusza
ACT Music/GiGi