Debiutując albumem "Live in Luxembourg" (2008) trio pianisty Macieja Tubisa zyskało uznanie cenionego krytyka Stuarta Nicholsona, który podkreślił indywidualny styl lidera. Następnie Maciej Tubis zasłynął oryginalnymi interpretacjami kompozycji Krzysztofa Komedy zarówno ze swoim triem, jak i solo.
Już na płycie "Komeda: Reflections" (2022) połączył brzmienie fortepianu z syntezatorem, grając niektóre partie na obu instrumentach równocześnie, co docenimy słuchając pianisty na żywo.
Na swoim drugim albumie solowym "Into the Night", który ukazał się jesienią 2024 r., Maciej Tubis w jeszcze szerzej wykorzystał elektronikę, choć tym razem sięgnął po analogowy syntezator. Co ciekawe, sam dokonał nagrań swoich nowych kompozycji, a mastering powierzył Magdalenie Piotrowskiej.
Muzyka Macieja Tubisa silnie działa na wyobraźnię, a kolejne utwory otwierają przed nami nowe światy dźwięków. Pianista ciekawie połączył minimalizm w stylu Philipa Glassa z jazzowymi akordami. Po syntezatorowej orgii kolorów w utworze "Merry Dancers" otrzymujemy chłodny prysznic akustycznych, fortepianowych akordów w "Stillness in Mind".
Budowanie dramaturgii na zasadzie kontrastów jest niewątpliwą atrakcją tego albumu "Into the Night". Oniryczny nastrój utworu "All Your Fears, All Your Hopes" wprawi nas w głęboką zadumę.
Marek Dusza
Maciej Tubis