29 marca zmarł wielki kompozytor, dyrygent i pedagog, Krzysztof Penderecki. Z tym większą estymą i zadumą słucham ósmego w serii "Concertos" albumu wytwórni DUX z jego dziełami, dyrygowanymi przez samego Maestro Pendereckiego.
Na płytę "Concertos Vol. 8" trafiły koncerty: Concerto per fi sharmonia ed orchestra (2012) oraz Concerto per flauto (sassofono) ed orchestra da camera (1992, zrewidowany w 1995 r). Pierwszy w wersji na akordeon w opracowaniu Macieja Frąckiewicza z 2018 r. Drugi w wersji na saksofon sopranowy w opracowaniu Bartłomieja Dusia z 2017 r. Obaj wykonali partie solowe w tych koncertach.
Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa dyrygowali Krzysztof Penderecki i Maciej Tworek, a nagrań dokonano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w dniach 11–18 grudnia 2019 r. Są to więc jedne z ostatnich, jeśli nie ostatnie nagrania pod batutą kompozytora, a więc bezcenne.
Wspólną cechą dzieł koncertowych Krzysztofa Pendereckiego jest łatwość transkrypcji partii solowych na inny instrument, niż był określony przez kompozytora. Koncert na fisharmonię jest tak naprawdę Koncertem podwójnym na altówkę i wiolonczelę, napisanym z okazji 200-lecia słynnej Musikverein w Wiedniu. Natomiast Koncert na flet i orkiestrę kameralną był dedykowany wybitnemu fleciście Jeanowi-Pierre'owi Rampalowi.
Grzegorz Dusza
DUX