ARCAM
AVR550

AVR550 należy do trzech nowych amplitunerów AV Arcama. Jak na firmę europejską, a szczególnie brytyjską, oferta urządzeń AV jest bardzo rozległa, chociaż Arcam zawdzięcza swą sławę przede wszystkim stereofonicznym wzmacniaczom. Ale... kosztując 14 000 zł, AVR550 jest najtańszym z trzech nowych modeli, więc nie chodzi tu o konkurencję dla japońskiej niskobudżetówki.

Testy porównawcze

AVR550
ANTHEM
MRX-720

Nasza ocena

Wykonanie
Ciężka, solidna konstrukcja; minimalistyczne, a jednocześnie wyrafinowane wzornictwo. Tradycyjne końcówki mocy (w klasie A/B), nowoczesny układ dekoderów surround, rozbudowana sekcja przetworników DAC.
Funkcjonalność
Aplikacja sterująca tylko dla urządzeń Apple z iOS. Sieć LAN, bez WLAN i BT. Jest HDMI dla II strefy i tuner DAB+. Bardzo zaawansowane, choć dość trudne w obsłudze oprogramowanie do kalibracji i korekcji akustyki. Brakuje wyjścia audio.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (chociaż tylko dla 8 omów) – 2 x 122 W/5 x 97 W, niskie zniekształcenia
Brzmienie
Swobodne, ofensywne w formacie wielokanałowym, z błyszczącą górą i "totalnym" basem, w stereo równo, spokojnie i dokładnie, ale wciąż z wyjątkową przestrzennością.
Artykuł pochodzi z Audio

Odsłuch

Odpalenie w kinie domowym natychmiast pokazało Arcama jako maszynę z wielką ochotą do grania. Odważnie, szeroko, ofensywnie - widać (a raczej słychać), że potencjał końcówek mocy wykorzystano nie tylko do stworzenia rezerwy dynamicznej, ale też do ożywiania każdego fragmentu, dosycania go i ubarwiania, do rozwinięcia brzmienia w sposób efektowny, a momentami imponujący. Arcam AVR550 z łatwością i rozmachem wypełnia pomieszczenie, z czym nie miał też problemów Anthem, który jednak grał w sposób bardziej skupiony i zdyscyplinowany.

Arcam nie żałuje dźwięku, nie pilnuje porządku tak rygorystycznie, tworzy w zamian wielki spektakl. Jednak, podobnie jak wcześniej, do osiągnięcia najlepszych efektów potrzebna jest kalibracja systemu. Pokój odsłuchowy ze zwykłego domowego pomieszczenia stał się sceną, na której można było zanurzyć się w koncertowych wydarzeniach.

Arcam doskonale radził sobie z przekazaniem akustyki wielkich sal. Oprócz potęgi, były też drobne niuanse. A małe zespoły z niewielkich sal były dla niego łatwizną. Efekty przestrzenne zbudowano na bardzo dobrym połączeniu wszystkich elementów, czego zresztą należało się spodziewać, ale Arcam AVR550 wyjątkowo płynnie prowadził uwagę słuchacza od wydarzeń przed nim do efektów z boku i z tyłu.

Dynamika miała charakter monumentalny. Arcam potrafi się rozpędzić i zagrzmieć, a przy tym wytwarzać napięcie. Wydawało się, że na ułamek sekundy przed uderzeniem można było rozpoznać ten moment - że dźwięk zaraz wgniecie słuchacza w fotel. Za każdym razem impet był niesłychany, ale jakby sygnalizowany, jakby słychać było, że Arcam "nabiera powietrza".

Display jest niewielki, zielony i bardzo jasny – charakterystyczny dla Arcama. Nie ma najmniejszych kłopotów z odczytem informacji.

Display jest niewielki, zielony i bardzo jasny - charakterystyczny dla Arcama. Nie ma najmniejszych kłopotów z odczytem informacji.

Średnie częstotliwości brzmiały jednak nieco w stylu brytyjskim: pełne, ukształtowane, bliskie, ale bez brutalnej dominacji, zgrzytów czy nadmiernego blasku. Sama góra poczynała sobie już odważniej, była otwarta i detaliczna, ale raczej słodka niż ostra.

Bas był sprężysty, nie z gatunku twardych i konturowych, trochę zaokrąglony, lecz wciąż muskularny i wszechstronny. Lekkie rozjaśnienie na górze pasma, w połączeniu z plastycznością środka, silnym basem i galopującą dynamiką momentami mogło zapierać dech w piersiach.

W stereo składniki te dały już jednak rezultat nieco inny - było spokojniej, czasami dystyngowanie, czasami subtelnie, chociaż zawsze z dobrą podstawą basową i nasyceniem, dźwięk nigdy nie był osłabiony i wyszczuplony. W ogólnym wrażeniu zrównoważenie wygrywa ze swobodą, ale to tylko przesunięcie akcentów, dynamika i detaliczność nie ucierpiały, zostały tylko wkomponowane w bardziej "audiofilski" profil.

Niskie tony stały się trochę twardsze i krótsze, co przecież nie spowolniło akcji, ale ją zdyscyplinowało. Atak nie był tak potężny i zamaszysty, lecz błyskawiczny - jakby w wydaniu wielokanałowym Arcam bił sierpowe, a w dwukanałowym - ciosy proste.

Przestrzenność była wręcz genialna pod względem plastyczności i różnicowania planów. Muzyka miała nasycenie i oddech, uwodziła naturalnością i płynnością. Muzycy zostali znakomicie ustawieni.

Wyjście słuchawkowe oraz gniazdo analogowe audio do przenośnego urządzenia wykonano na gniazdach mini-jack.

Wyjście słuchawkowe oraz gniazdo analogowe audio do przenośnego urządzenia wykonano na gniazdach mini-jack.

Końcówki mocy: 7
Dekodery: Dolby Atmos, Dolby Surround, Dolby True HD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital 5.1, DTS:X Ready, DTS HD Master Audio, DTS, DTS 6.1 Matrix, DTS 6.1 Discrete
Konwerter wideo: –
Skaler obrazu: –
Wejścia wideo: 7 x HDMI
Wyjścia wideo: 2 x HDMI
Wej./wyj. analogowe audio: 6 x RCA/–
Wej./wyj. cyfrowe audio: 4 x koaks, 2 x opt./–
Wej. podręczne: 1 x audio mini-jack
USB: tak
Wej. gramofonowe: –
Wyj. na subwoofer: 2 x
Wej. wielokanałowe: –
Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: 11.2
Wyj. słuchawkowe: tak (mini-jack)
iPOD/iPhone/iPad: –
Funkcje strumieniowe: –
Flac: tak
DSD: –
Dodatkowe strefy/obsługa: 1/1 x HDMI, 1 x wyj. głośnikowe, 2 x RCA audio
Komunikacja: LAN
Gniazda systemowe: 1 x RS232, 2 x trigger 12V, 2 x wejście IR, 1 x Arcam 6V

DIRAC

System kalibracji Dirac jest jednym z najbardziej zaawansowanych, jakie można spotkać w domowych systemach audio. Jednak wiąże się to z dość skomplikowaną obsługą.

W komplecie jest mikrofon, który podłącza się do specjalnej przejściówki, a tę z kolei – do wejścia USB w komputerze. Później należy ściągnąć i zainstalować oprogramowanie Dirac Live, dostępne dla komputerów PC (Windows) i Apple (Mac OSX). W danych fi rmy Dirac jest napisane, że kalibracja zajmuje zaledwie 15 minut. W rzeczywistości należy na to poświęcić znacznie więcej czasu.

Pomimo pomocniczych uwag, które na każdej karcie kalibracji podpowiadają użytkownikowi, jak ma postępować, operacje nie są proste ani intuicyjne. Już sama konfi - guracja mikrofonu wymaga namysłu, podobnie jak ustalanie poziomów kanałów. Te operacje należy wykonać, zanim nastąpi pomiar. Trzeba wybrać rodzaj miejsca odsłuchowego (sofa, fotel lub audytorium) i dopiero wówczas następuje pomiar dla dziewięciu punktów odsłuchowych.

Grafika pokazuje, w jaki sposób należy lokować mikrofon w kolejnych punktach. Przedostatnim krokiem jest wybór fi ltrów, które, na koniec ustawienia przepisują się (poprzez sieć komputerową) do amplitunera. Instrukcja obsługi kalibracji programem Dirac Live ma aż 42 strony. Wydaje się, że optymalne wykonanie wszystkich ustawień bez jej przestudiowania nie jest możliwe. W dodatku wspomniany dokument nie jest dostarczany wraz z amplitunerem.

W jednym z testów AVR850 w brytyjskiej prasie branżowej autor sugeruje, że w zasadzie Arcam liczy na to (i my też powinniśmy), że set-up będzie wykonywany przez przedstawiciela dealera. Wówczas nie tylko wszystkie ustawienia w ramach Dirac Live zostaną wykonane kompetentnie, ale zostanie wykorzystany także lepszy mikrofon niż ten, który jest dostarczany w zestawie. Tego się trzymajmy...

Grzegorz Rogóż

Specyfikacja techniczna

ARCAM AVR550
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 122
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K -
Wejścia / wyjścia video HDMI
Skaler -
Dekodery surround Dolby Atmos, Dolby Surround, Dolby True HD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital 5.1, DTS:X Ready, DTS HD Master Audio, DTS, DTS 6.1 Matrix, DTS 6.1 Discrete
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys.2 .Arcam AVR550 - zniekształcenia harmoniczne.
Rys.2 .Arcam AVR550 - zniekształcenia harmoniczne.
Laboratorium Arcam AVR550

Rekomendacja producenta, wyrażona oznaczeniami w okolicach gniazd głośnikowych, określa preferowaną wartość obciążenia jako 8 ohm ("8 ohm recommended"), jednak w żadnym miejscu nie natrafiłem na wyraźny zakaz posługiwania się obciążeniami 4-omowymi, dlatego wykonałem pełny komplet pomiarów – także dla obciążenia 4-omowego.

Przy 8 omach moc wynosi 124 W w jednym kanale, 2 x 122 W oraz 5 x 97 W; to praktycznie tyle, ile obiecuje producent (2 x 125 W przy 8 omach). Próby dla 4 omów skończyły się jednak szybką kapitulacją urządzenia, już przy jednym kanale i mocy ok. 65 W układy zabezpieczające odłączyły zasilanie. Trudno przesądzać, jak urządzenie będzie się zachowywało przy "realnych" charakterystykach impedancji, ale warto wziąć pod uwagę rekomendacje producenta i szukać do niego kolumn znamionowo 8-omowych.

Czułość jest bardzo wysoka, wynosi 0,16 V i dlatego odstęp od szumów jest niewysoki (80 dB).

Pasmo przenoszenia (rys.1) wygląda dobrze, ze spadkiem -3 dB przy ok. 90 kHz.

Spektrum zniekształceń (rys. 2) nie budzi zastrzeżeń, najsilniejszą harmoniczną jest trzecia, a jej poziom to niskie -94 dB. Zniekształcenia THD+N (rys. 3) poniżej 0,1 % osiągniemy powyżej mocy 10 W przy 8 omach i 16 W przy 4 omach.

ARCAM testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu