YAMAHA
YSP-1600

Już dawno temu Yamaha wyrosła na soundbarową potęgę. W ofercie ma kilkanaście modeli, a YSP-1600 jest jednym z trzech nowych. Ważnym i ciekawym również dlatego, że pracującym w systemie MusicCast. Urządzenia Yamahy przekazują sobie informacje, głównie sygnały audio, za pomocą transmisji BT. Dzięki temu użytkownik otrzymuje efektywnie działający i sprawny komunikacyjnie system, bez okablowania, nagłaśniający wiele pomieszczeń. YSP-1600 to jednak przede wszystkim soundbar, zadaniem którego jest wspomaganie płaskich telewizorów.

Nasza ocena
Wykonanie
Zgrabna, niezbyt wysoka, umiarkowanie głęboka obudowa, w której zmieściło się aż dziesięć przetworników. Staranne wykonanie, uniwersalny design.
Funkcjonalność
Najważniejsze dekodery, system 5.1, HDMI w nowoczesnych standardach. Łatwa instalacja na ścianie, kompaktowe rozmiary pozwalają na zgrabne ustawienie na szafce. Spodziewany poziom "sieciowości", ale bez wielkich komplikacji, łatwa obsługa.
Brzmienie
Zaskakująco wydajny bas odsuwa pomysł dokupienia subwoofera. Aktywna góra pomaga zrównoważyć charakterystykę i rozbudować przestrzenność.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Soundbar Yamaha YSP-1600 jest dostępny w wersjach srebrnej i czarnej, ma dokładnie 1 m długości, 13 cm głębokości i 6,5 cm wysokości. Bezproblemowo położymy go przed telewizorem, a montaż ścienny ułatwią znajdujące się komplecie uchwyty, chociaż w takiej opcji może się zdarzyć, że soundbar będzie odstawał od ściany bardziej niż TV. YSP-1600 tworzy dźwięk przestrzenny w oparciu o format 5.1. Osiem przetworników szerokopasmowych znajduje w środkowej części obudowy, pod metalową maskownicą.

Dwa przetworniki niskotonowe (8,5 cm średnicy) ulokowano na górnej ściance, także pod metalowymi siatkami; dwa otwory systemu bas-refleks skierowano do tyłu. Do dekodowania zastosowano procesory DD, DPLII i DTS. Po lewej stronie urządzenia znalazł się rząd diod informacyjnych, m.in. o włączeniu urządzenia, pracującym BT, wybranym wejściu. Po prawej stronie umieszczono przyciski podstawowych funkcji. Nie znalazłem specjalnego wskaźnika siły głosu, ale okazuje się, że rząd diod z lewej strony zamienia się w migający informator o poziomie głośności - im więcej ich się świeci, tym wyższe natężenie, ale po zdjęciu palca z przycisku "volume" diody wracają do swych podstawowych funkcji.

Diody po lewej stronie wskazują różne funkcje, ale gdy reguluje się głośność, zgodnie wyświetlają pasek adekwatny do natężenia dźwięku.

Diody po lewej stronie wskazują różne funkcje, ale gdy reguluje się głośność, zgodnie wyświetlają pasek adekwatny do natężenia dźwięku.

Rozwiązanie na początku może wydawać się dziwne, ale w gruncie rzeczy jest racjonalne; podobnie jak pilot zdalnego sterowania - niewielki, pękaty, na pierwszy rzut oka niezgrabny, a w praktyce znakomicie leży w dłoni i świetnie się sprawdza. Menu Yamahy ustawiamy posługując się normalnym OSD. Grafika jest prosta, nie imponuje też liczba funkcji - no i dobrze, mniej zabawy to mniejsze ryzyko przypadkowego nabrojenia w systemie, a wszystko, co potrzebne, i tak jest zabezpieczone. Ważne, że można zmieniać poziomy głośności poszczególnych kanałów.

Za zdolności sieciowe odpowiadają: BT, standardowy komplet LAN (gniazdo RJ45)/ WLAN (jedna antena) i DLNA. Parowanie BT jest proste, szybkie i skuteczne, zarówno z komputerem, jak i telefonem. Streamowanie treści sieciowych (muzyka z serwisów, radio internetowe, AirPlay, komputery, dyski NAS, urządzenia mobilne) jest możliwa po zainstalowaniu na urządzeniu przenośnym dedykowanej do tego aplikacji.

Yamaha YSP-1600 ma jedno wejście i jedno wyjście HDMI, potrafi przełączać sygnał 4K (HDCP2.2; 60Hz). HDMI komunikujący się z telewizorem ma kanał zwrotny ARC. Przygotowano także dwa wejścia audio, analogowe (mini-jack) i cyfrowe - optyczne. Z Yamahą może współpracować aktywny subwoofer, we wnęce tylnego panelu jest wyjście RCA przeznaczone do tego celu. W szeregu gniazd widać także USB, ale służy wyłącznie do wprowadzania na pendrajwie aktualizacji oprogramowania.

Głośniki szerokopasmowe promieniują do góry. Bas jest wspomagany bas-refleksami skierowanymi do tyłu.

Głośniki szerokopasmowe promieniują do góry. Bas jest wspomagany bas-refleksami skierowanymi do tyłu.

Odsłuch

Nie do wiary, że z tak niewielkiego urządzenia może się wydobywać aż taka basowa moc. Wyłączyłem po pierwszej minucie i przeregulowałem w menu ustawienia kanałów. Coś się zmieniło, ale nie zasadniczy charakter. Wciąż byłem atakowany i podmywany przez rozłożyste niskie częstotliwości. Nie czułem jednak dyskomfortu, słuchanie i oglądanie z takim basem było całkiem przyjemne. Gęsta substancja basu nie przyspiesza akcji, ale poszczególne impulsy i dźwięki nie były wyraźnie przeciągane. Średnica jest spokojna, lecz dostatecznie czytelna, radzi sobie zarówno z muzyką, jak i z dialogami, nie jest bardzo wyrazista, lecz nie fałszuje.

Góra znowu się wybija, dzięki czemu w ogólnym bilansie dobrze równoważy niskie tony, ale jej aktywność nie jest jednostajna. Szczegóły są zróżnicowane, bywają ostre, bywają łagodne.

Yamaha YSP-1600 potrafi kreować przestrzeń, chociaż wiele wskazuje na to, że najlepiej będzie sobie z tym radził w mniejszych pomieszczeniach, w których jego dźwięk nie zginie. Nie będę jednak fantazjował - strzałów i oklasków z tyłu głowy nie usłyszałem.

Brzmieniowa pozycja tego soundbara wśród konkurentów jest jasna - zapewnia przestrzenny i mocny, dobrze basujący dźwięk bez pomocy subwoofera. Kto nie chce systemu z subwooferem, a chce basu, w zasadzie nie ma innego wyboru.

Grzegorz Rogóż

YAMAHA testy
L100 Classic
JBL
L100 Classic
Zespoły głośnikowe

Nie ma co ukrywać - wreszcie dotarliśmy do sedna tego testu. Bez L100 Classic byłby on jak występy artystów wspierających, podczas gdy główna gwiazda koncertu nie dojechała... na co w pewnym momencie nawet się zanosiło. Na szczęście wpadła na scenę w ostatniej chwili, aby pokazać, kto tutaj rządzi.

4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu