INFINITY
Classia PSW310W

Koncern Harman/Kardon, do którego należy Infinity, wykorzystał wszystkie możliwości, aby referencyjny subwoofer tak zasłużonej marki natychmiast wyróżnił się z tłumu niezwykłymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i funkcjonalnymi.

Nasza ocena

Wykonanie
Nowoczesny, choć duży produkt epoki audiowizualnej, miejscami trochę zbyt błyskotliwy… ale w gruncie rzeczy solidny i technicznie zaawansowany
Laboratorium
Tylko wejścia niskopoziomowe lub… sterowanie bezprzewodowe! Zestaw regulacji wzbogacony o korekcję RABOS, do właściwego działania której potrzebny jest jednak dodatkowy pakiet oprzyrządowania. Szeroki zakres zmian częstotliwości filtrowania.
Brzmienie
Niska dolna częstotliwość graniczna (27 Hz) i wysoki poziom maksymalny (114 dB) wraz z szerokim zakresem regulacji oznaczają zdolność do efektywnej pracy w różnych systemach.
Artykuł pochodzi z Audio
08/2009

Pytałem z naciskiem dystrybutora, czy Infinity Classia PSW310W jest urządzeniem z 10- calowym głośnikiem niskotonowym - liczba 310 w symbolu sugerowała jednoznacznie, że znajduje się tu głośnik 30-cm, czyli 12-calowy.

Jednak materiały firmowe mówią prawdę - głośnik ma 10 cali. Na głośniku się nie kończy, bo są jeszcze membrany bierne - nawet dwie, również 10-calowe, umieszczone na bocznych ściankach, natomiast głośnik zainstalowano na froncie. Po co dwie membrany, kiedy głośnik jest jeden?

O tym w opisie analogicznie skonfigurowanego Paradigma, bo w przypadku Infinity Classia PSW310W i tak mamy o czym pisać. Subwoofer ten może zdobyć tytuł najbardziej skomplikowanego i zaawansowanego w testowanej grupie, gdyż poza ciekawym układem akustycznym, bardzo mocnym wzmacniaczem, nadzwyczajną porcją regulacji, jest też połączenie bezprzewodowe, a wszystko to w stylu serii Classia, czyli w obudowie o awangardowym kształcie i wykończeniu.

Infinity Classia PSW310W - audiowizualna skrzynka

Nie jest to prosta skrzynka o "drewnianej" aparycji, lecz forma bardziej nowoczesna, "audiowizualna", której bliżej do współczesnych urządzeń kina domowego, w tym telewizorów i systemów kina domowego, niż tradycyjnych zespołów głośnikowych.

Wielkość, podstawy konstrukcyjne i wyposażenie tego urządzenia nie pozwalają jednocześnie traktować go jako zabawki i modnego gadżetu, błyszczącego tu i ówdzie modną czernią. Według dość niezwykłej nomenklatury producenta, Infinity Classia PSW310W jest urządzeniem klasy nawet wyższej od... hi-endu - wpisanym w rubrykę "Premium", ulokowaną wyżej niż "High-End". Hi-endowy to jest tańszy subwoofer serii Casacade... zresztą podobnie jak cała ta seria.

Linia Classia nie należy w całości do klasy "Premium" - tylko nasz subwoofer sobie na to zasłużył, bo o dziwo kolumny główne, duże C336 są "tylko" hi-endowe, centralny CC225 znajduje się jeszcze niżej - w klasie średniej, a monitorki C205 prawie na dnie - w klasie "step-up", poniżej której jest już tylko niskobudżetowa półka "value".

Bezsensownym jest rozprowadzać między czterema klasami produkty tej samej serii, chyba tylko ze względu na ich różne ceny, tym bardziej, że jest to seria wyraźnie pomyślana jako kompletna propozycja systemu kina domowego. Oto nauczka, z jakim dystansem należy traktować wszelkie klasyfikacje, zwłaszcza proponowane przez producentów.

CMMD vs. Kevlar

Już kilka generacji zespołów głośnikowych Infinity bazuje na głośnikach z membranami CMMD - metalowo-ceramicznymi. Obejrzałem prezentację zalet tej technologii na stronie producenta. Porównano zachowania membrany CMMD i membrany z Kevlaru - podobne obrazki pokazuje B&W, chwaląc oczywiście Kevlar. I nie było tu żadnego oszustwa - tyle że najwyraźniej obydwie firmy zupełnie inaczej interpretują uzyskiwane wyniki.

Powierzchnia membrany z Kevlaru odkształca się i promieniuje nieregularnie. Wygląda to nieładnie, ale może prowadzić do uśrednienia rezonansów. Z kolei CCMD pulsuje i "łamie się" koncentrycznie, co ostatecznie prowadzi do powstania wyraźniejszych rezonansów na charakterystyce przetwarzania.

Są to jednak zjawiska, które i tak leżą poza zakresem pracy głośników niskotonowego - w tym zakresie membrana CMMD na pewno zachowuje wysoką sztywność, dobrze służącą dynamice basu.

Okap nad głośnikiem

Głośnik możemy łatwo obejrzeć, zdejmując maskownicę; jednak wówczas subwoofer wygląda dziwnie, bo nad głośnikiem zwiesza się duży "okap", który wraz z lekko zbiegającymi się do tyłu bokami jest charakterystyczny dla wzornictwa serii Classia.

Ogólne proporcje obudowy są jednak "normalne" - żaden wymiar nie jest wyraźnie uprzywilejowany. Dwie dostępne wersje kolorystyczne różnią się wykończeniem górnej ścianki - w teście pojawiła się czarna błyszcząca, druga to wiśniowy fornir.

Membrany bierne zostały za to wprowadzone do gry dyskretnie, za trudnymi do usunięcia okrągłymi maskownicami licującymi z powierzchnią ścianek bocznych. Według danych producenta, wzmacniacz PSW310W jest bardzo mocny - 400 W RMS to wyraźna nadwyżka względem możliwości 10- calowego woofera. Infinity Classia PSW310W jest wyposażony tylko w wejścia - i tylko wejścia liniowe (para stereofoniczna plus niezależne pojedyncze LFE), nie licząc możliwości komunikacji bezprzewodowej.

Polega ona na podłączeniu (przewodem) źródła sygnału niskotonowego (np. wyjście LFE z amplitunera) z małym transmiterem z antenką, który instalujemy w pobliżu, w wygodnym miejscu; transmiter przesyła sygnał do subwoofera w pasmie 2,4 GHz, w jednym z czterech wybranych kodów ID (do ręcznego ustawienia w transmiterze i w subwooferze).

R.A.B.O.S

Wyeliminowanie kabla przemierzającego często długie dystanse z amplitunera do subwoofera to rzeczywiście praktyczne rozwiązanie, chociaż kto się boi jakichkolwiek strat sygnału lub stawia subwoofer niedaleko, pewnie wybierze połączenie klasyczne, przewodowe. Manipulatorów na płycie wzmacniacza jest za to ponadprzeciętnie dużo, zostały one podzielone między dwie sekcje.

Pierwsza, podstawowa, zawiera klasyczny zestaw - potencjometry poziomu, górnej częstotliwości granicznej i przełącznik fazy; druga, nazwana R.A.B.O.S., obejmuje włącznik tej sekcji i trzy potencjometry - częstotliwości, szerokości (regulowanego zakresu) i poziomu (korekcji w regulowanym zakresie).

Mamy więc do czynienia z całkiem rozbudowanym equalizerem parametrycznym, pozwalającym zmienić kształt charakterystyki - głównie w celu jej wyrównania i choćby częściowej eliminacji rezonansów wprowadzanych przez pomieszczenie odsłuchowe.

Jednak nie tylko na tym polega R.A.B.O.S. To nazwa systemu, w którym korekcji dokonuje się na podstawie pomiaru z wykorzystaniem specjalnej płyty i z pomocą opracowanych przez firmę schematów.

Taki zestaw, zawierający wszystkie potrzebne elementy systemu, jest jednak opcjonalny. Bez jego pomocy możemy pobawić się regulatorami systemu, badając charakterystykę albo innymi miernikami, albo przynajmniej na ucho. Na oko to chłop w szpitalu umarł, a na ucho… o tym jeszcze żadne przysłowie nic nie mówi, a powinno.

Specyfikacja techniczna

INFINITY Classia PSW310W
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 27
Górna częstotliwość graniczna 55-150
Wymiary 44,5 x 35,5 x 37,5
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Infinity CLASSIA PSW310W

Wyznaczanie podstawowej charakterystyki przetwarzania odbywało się poprzez wejście LFE i z odłączonymi wszystkimi regulacjami. Częstotliwość rezonansowa obudowy (systemu z membranami biernymi) wynosi ok. 35 Hz (w zakresie tym widać dołek na charakterystyce głośnika, nie jest więc bardzo niska, biorąc pod uwagę wielkość urządzenia (rys.1). Charakterystyka ciśnienia z membran biernych, chociaż ma w tych okolicach najwyższy poziom, powyżej nie opada szybko.

Charakterystyki wyznaczone dla granicznych ustawień regulatora górnej częstotliwości granicznej, a więc już przez jedno z wejść stereofonicznych, pokazują generalnie niższy poziom niż z LFE i punkty -6 dB na górnych zboczach przy 55 Hz i 150 Hz odpowiednio dla najniższej i najwyższej pozycji; spadek -6 dB mamy w każdym przypadku nieco poniżej 30 Hz (rys. 2).

Działanie equalizera R.A.B.O.S. sprawdziliśmy wyrywkowo - na tle charakterystyki LFE z systemem wyłączonym (która jest jedną z dwóch leżących blisko siebie w zakresie 30-40 Hz).

Udało się jednak wywołać silne wzmocnienie najniższych częstotliwości, które przesunęło dolną częstotliwość graniczną poniżej 25 Hz, w innej pozycji stłumiliśmy zakres 30-40 Hz, wzmacniając równocześnie szerokie okolice 100 Hz; w tych przypadkach filtrowanie dolnoprzepustowe było wyłączone (rys. 3).

Mamy więc do dyspozycji szeroki zakres zmian, nawet bez dodatkowych regulatorów systemu R.A.B.O.S. możemy przetwarzać selektywnie najniższe częstotliwości albo szerokie pasmo, aż do 200 Hz - pokrywa się to z danymi producenta, który równie rzetelnie podaje dolną częstotliwość graniczną (32 Hz przy -3 dB, 28 Hz przy -6 dB). Maksymalne ciśnienie akustyczne, jakie udało się uzyskać, potwierdza pracę mocnego wzmacniacza (głośnika oczywiście też) - 114 dB.

Wyglądem i wyposażeniem trochę odbajerowany, ale w gruncie rzeczy bardzo solidny subwoofer, o czym świadczy też jego masa - 23 kg.

INFINITY testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu