PARADIGM
PDR-W100

Z dostarczeniem PDR-W100 do testu były pewne korowody, bowiem w zasadzie ta sama konstrukcja (od strony akustycznej) - model PDR-100 - kosztuje o kilkaset złotych mniej, nawet poniżej 1500 zł, co rodziło wątpliwości dystrybutora, czy jego "specjalna wersja" będzie godnym rywalem dla droższej konkurencji...

Nasza ocena

Wykonanie
Atrakcyjnie wyprofilowana obudowa (lekko wygięte ścianki boczne i górna), od strony akustycznej zdrowy bas-refleks – 10-calowy głośnik z przodu i dwie duże rury z tyłu.
Laboratorium
Przyzwoite zejście (-6 dB przy 30 Hz), raczej wąski, lecz dobrze „wycelowany” zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej. Wysoki poziom maksymalny – 114 dB.
Artykuł pochodzi z Audio

Bez obaw. Po pierwsze, Paradigm jest w subwooferach potęgą, specjalistą wybitnym; po drugie Paradigm PDR-W100 kosztuje nieco więcej nie bez przyczyny, a przyczyna ta nie jest błaha, bo nie chodzi o jakieś kosztowne, luksusowe wykończenie, ale o cechę funkcjonalną - bardzo cenną i unikalną. Tylko Paradigm może się nią w tym teście pochwalić. Literka "W" oznacza "wireless". Wszystko jasne - subwoofer bezprzewodowy. Że w ogóle jeszcze są przewodowe...

Objaśnialiśmy to w poprzednim numerze Audio, przy okazji testu bezprzewodowych głośników Dynaudio i Philipsa - bezprzewodowość to przyszłość, chociaż przy zespołach głośnikowych wymaga zgody na (skądinąd słuszne) zintegrowanie z nimi wzmacniaczy, czyli tworzenie kolumn aktywnych - bezprzewodowo możemy transmitować sygnały niskiej mocy, a więc wzmocnić je tylko w "stacji docelowej".

Tymi samymi prawami rządzi się sygnał niskich częstotliwości, lecz tutaj już od dawna mamy do czynienia z konstrukcjami aktywnymi - przecież praktycznie każdy współczesny subwoofer jest aktywny. Wystarczy więc nadajnik oraz odbiornik sygnału małej mocy, i uwalniamy się od utrapienia, jakim niewątpliwie jest kabel biegnący do subwoofera.

Bezprzewodowe subwoofery dość szybko rozpowszechniają się w systemach "soundbarowych", kiedy towarzyszą grającym belkom, instalowanym pod telewizorami - bo klient wrażliwy na takie ustrojstwa, dbający o nowoczesność i dyskrecję instalacji, doceni natychmiast zaletę bezprzewodowości - o ile w ogóle ma się zgodzić na subwoofer.

Natomiast subwoofery sprzedawane "luzem" wolniej absorbują tę nowinkę, bo ich użytkownicy, czyli amatorzy poważniejszego kina domowego, i tak są skazani na ich zakup, więc nie mogą się obrazić na kablowe podłączenie, dopóki... nie ma alternatywy. Jednak kiedy kilka fi rm wyjedzie z takimi produktami, potoczy się lawina - to tylko kwestia czasu.

W przypadku subwoofera, bezprzewodowość jest nie tylko wyjątkowo łatwa do realizacji, ale też szczególnie ważna dla wygody, niemal wpisana w ideę tego gatunku.

Subwoofer pozwala zmniejszyć gabaryty kolumn głównych (które nie muszą już przetwarzać basu), ale sam wciąż nie jest mały. Na szczęście możemy go ustawić dość dowolnie, jednak nie wiadomo z góry, gdzie będzie najlepiej - szukamy dla niego optymalnego miejsca, zarówno pod względem akustycznym, jak i wizualnym, i dobrze byłoby, aby w tych poszukiwaniach nie był uwiązany na kablu biegnącym ze wzmacniacza; jeden kabel sieciowy i tak jest konieczny.

Transmisja bezprzewodowa prowadzona jest w domenie cyfrowej, w pasmie 2,4 GHz, z rozdzielczością 16 bit/48 kHz; nie są to parametry rekordowe, ale do przesyłu niskich częstotliwości zupełnie wystarczą. Zasięg ma wynosić 15 metrów.

Nawet bez transmisji bezprzewodowej Paradigm PDR-W100 wcale nie odstawałby od konkurentów. Został wyposażony w 10-calowy głośnik i chociaż tym razem nie bije rekordów mocy wzmacniacza (120 W RMS/360 W szczytowa), to sile basu pomoże układ bas-refleks - dwie duże rury dmuchają do tyłu, więc nie można go przystawić bezpośrednio do ściany.

Jego skrzynia też jest nie byle jaka, ścianki boczne i górna są lekko wygięte, szerokość przedniej ścianki dyktuje średnica głośnika (jest więc relatywnie wąska) - Paradigm PDR-W100 prezentuje się tak miło i elegancko, jak tylko może subwoofer tej wielkości.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

PARADIGM PDR-W100
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 30
Wymiary 39 x 33 x 39
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Paradigm PDR-W100

Konstruktorzy Paradigma wiedzą, że chociaż subwoofer z defi nicji służy do przetwarzania najniższych częstotliwości, to lepiej zapewnić efektywne i bezpieczne przetwarzanie najbardziej użytecznego zakresu, a odpuścić już okolice granicy pasma akustycznego, którego forsowanie bardzo eksploatuje głośnik i wzmacniacz. Wybór okolic 30 Hz jako granicy przetwarzanego pasma (przy spadku -6 dB) uważam za bardzo rozsądny, docenić też można rzetelność producenta w katalogu podaje wartość 29 Hz.

Trzymamy się blisko 30 Hz przy każdej charakterystyce, niezależnie od górnej częstotliwości granicznej. Regulacja fi ltrowania odbywa się w zakresie 70 -120 Hz (znowu spadek -6 dB, tym razem odczytywany na prawym zboczu).

Oznaczenia przy pokrętle obiecują 50 -150 Hz, a dane w katalogu nawet 35-150 Hz, ale i to, co uzyskaliśmy, powinno wystarczyć w większości systemów. Jest też opcja nazwana bypass, którą można by podejrzewać o działanie podobne do LFE.

Może i takie były intencje, ale charakterystyka ta bardzo niewiele się różni od uzyskanej przy filtrowaniu w najdalszej pozycji regulatora tak więc żadnym sposobem nie przedłużymy pasma poza owe 120 Hz, co na szczęście byłoby potrzebne tylko przy współpracy z bardzo małymi satelitami. Ale skąd nazwa bypass?

PARADIGM testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu