MONITOR AUDIO
SILVER RS1

Brytyjski monitor niejedno ma imię, i niejeden wizerunek. Podobnie jak trzy niemieckie podstawkowce miesiąc temu, również trzy brytyjskie pokazują różne charaktery. Monitor Audio RS1 to piękna obudowa i dużo blasku. Chociaż para dostarczona do testu była mocno "przechodzona", to i tak zachowała urodę, pozwalając dostrzec wyjątkową klasę wykonania modeli serii Silver RS.

Nasza ocena
Wykonanie
Trudno przegapić: luksusowa, słodka obudowa, przetworniki z efektownymi membranami według własnej recepty.
Laboratorium
Dobre zrównoważenie, rezonans metalowej kopułki na samym skraju pasma. Efektywność w normie.
Brzmienie
Swobodne, bogate, szybkie, klarowne, detaliczne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Monitor Audio RS1 jest pierwszym i ostatnim głośnikiem tego testu, który swoją ceną celuje w 2000 zł - to skądinąd ciekawe, że taka "psychologiczna bariera" nie była pokusą do zaokrąglania "w dół" cen kilku kolejnych, niewiele droższych modeli.

Ale z kolei patrząc na RS1 od strony tańszych modeli, należy przyznać, że klasą wykonania zdecydowanie należy on do kolejnej grupy droższych konstrukcji, więc słusznie otwiera on nowy, a nie zamyka poprzedni rozdział.

Chociaż firma Monitor Audio ma korzenie audiofilskie, to zawsze zwracała uwagę na urodę swoich konstrukcji, ze szczególnym naciskiem na wykonanie obudowy, jak też nie bojąc się błyszczących dekoracji - które są kontynuacją "z natury" błyszczących, metalowych membran.

O żadnej ascezie i minimalizmie formy nie ma tu mowy, ale nawet audiofile o takiej estetycznej orientacji będą kuszeni, bo okazja kupienia tak ładnych skrzyneczek już się w tym zakresie ceny nie powtórzy.

A ładnie polakierowany naturalny fornir na obudowie z subtelnie zaokrąglonymi krawędziami (wszystkimi) na każdym zrobi wrażenie. Do tego wybór oklein jest wyjątkowo bogaty - orzech, palisander, czereśnia, dąb naturalny, dąb lakierowany na czarno.

Obudowa jest też nadzwyczaj solidna - bo tak należy ocenić fakt, że w małej przecież skrzynce założono pionowe wzmocnienie - podwójny wieniec, pomiędzy przednią a tylną ściankę.

Technika głośnikowa jest zaawansowana, bo w serii Silver RS stosowane są głośniki z membranami w firmowej technologii C-CAM (stop aluminiowo-magnezowy plus warstwa ceramiczna) - podobne, choć nie dokładnie takie same jak w referencyjnej serii GS.

Głośnik niskośredniotonowy jest kalibru 18-cm (zwyczajowo biorąc pod uwagę średnicę kosza; producent podaje 15-cm, ale uwzględniając raczej średnicę membrany), kopułka wysokotonowa ma standardową średnicę 25-mm, i jest chroniona metalowym "sitem".

Głośnik ten ma miniaturowy neodymowy układ magnetyczny, chociaż trudno się tego domyślić na podstawie wyglądu zewnętrznego, ponieważ nie wykorzystano tej cechy do zbliżenia obydwu głośników, tak jak zrobiono w B&W 685 i Wharfedale Evo.

Terminal przyłączeniowy jest podwójny, złożony z dużych wygodnych zacisków. Z tyłu znajduje się również otwór bas-refleks.

Odsłuch

To, że brytyjska trójka ulokowała się na nieco wyższej półce cenowej od niemieckiej, jest kwestią przypadku, ale na skutek tego, a więc już nie przypadkowo, brytyjskie głośniki grają generalnie lepiej od niemieckich.

Czy dzieje się tak choćby po części za sprawą jakiejś innej, wspólnej dla Brytyjczyków "linii programowej"? Nie, ani tu, ani w grupie niemieckiej nie słychać wspólnego mianownika, chociaż zupełnie lokalnie można przeciwstawić brzmienie RS1 stylowi Metasa 300, ale przecież równie dobrze to kontrapunkt dla Wharfedale.

Konfrontacje te nie potwierdzają żadnych stereotypów odnoszących się do brzmień charakterystycznych (jakoby) dla obydwu nacji. Zarówno Heco, jak i Wharfedale grają raczej niską tonacją, mocnym środkiem, z podporządkowanymi skrajami pasma, a RS1 pozwala sobie na więcej swobody, więcej otwartości i dźwięczności, pojawiającej się jednak, co bardzo pozytywne, w całym pasmie, bo dzięki temu nie męczy nas przewaga wyższych częstotliwości, mimo że są one dobrze naświetlone.

Ogólne wrażenie to świeżość, bogate barwy, przestrzenność, a w opisie bardziej personalizującym, Monitor przejawia duży entuzjazm i radość grania, zarówno basem, średnicą, jak i sopranami. Góra działa odważnie, ale nie nachalnie, bas jest trochę pobudzony w wyższym podzakresie, ale w ten sposób dobrze uzupełnia żywość reszty pasma.

Tu po prostu dużo się dzieje. Bas ani nie rozmyty, ani nie nazbyt twardy daje dobre "kołysanie", które wpisuje się też w płynność całego przekazu. Może na baaardzo długą metę i dla pewnych subtelnych nastrojów brzmienie jest trochę zbyt rozdzwonione, ale znacznie częściej taka żywość i soczystość będzie dobrze procentowała.

Doskonała propozycja za dwa tysiące. Kto będzie się ściśle trzymał tego budżetu, będzie miał zadanie ułatwione, bo ograniczy sobie wybór do konstrukcji, wśród których RS1 naprawdę błyszczy - i wyglądem, i dźwiękiem.

Andrzej Kisiel

Parametry
MONITOR AUDIO SILVER RS1
Moc wzmacniacza [W] 25-80
Wymiary [cm] 31x19x24
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 85
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Monitor Audio SILVER RS1

Charakterystyka przetwarzania RS1 nie jest idealnie liniowa, ale pokazuje, że żadnemu z zakresów nie pozwolono ani zdominować brzmienia, ani odpocząć. Niskie, średnie i wysokie częstotliwości oscylują wokół tego samego poziomu, od którego odstaje tylko lokalne osłabienie przy 400Hz.

Zejście z pomiarem na osie 15° i 30° w płaszczyźnie poziomej (bez zmiany wysokości) nie wywołuje żadnych perturbacji ani zwyczajowego osłabienia w zakresie wysokich tonów. Jak się okazuje, metalowa siateczka wokół kopułki nie tylko nie przeszkadza, ale chyba nawet pomaga w rozpraszaniu, chociaż nic nie potrafi zgasić rezonansu metalowej kopułki przy 20kHz.

Zmiana wysokości, a więc kąta w płaszczyźnie pionowej, wywołuje już wyraźniejszą reakcję - wahania poziomu w zakresie kilku kiloherców to efekt zmian relacji fazowych między głośnikami w okolicach częstotliwości podziału. Lepiej więc użyć standardowych podstawek (60-cm) i siedzieć spokojnie na normalnej wysokości.

Maskownicę tym razem zdecydowanie radzimy zdjąć - wyraźnie zaburza i obniża charakterystykę już powyżej 2kHz.

RS1 to znamionowo 4-omowy zespół głośnikowy, z minimum o wartości nieco niższej od 4 omów przy 200Hz. Ale nie ma się czego bać. Efektywność to typowe dla tej wielkości 85dB.

MONITOR AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta sierpień 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista maj - czerwiec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio lipiec 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio lipiec - sierpień 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu