DALI
Lektor 8

Przyszedł czas na największą konstrukcję całego testu (wliczając również pięć modeli, które zostaną przedstawione za miesiąc). Nic dziwnego, że dostarczyła ją fi rma Dali, chociaż z drugiej strony, nie należy jej kojarzyć tylko, a nawet przede wszystkim, z konstrukcjami dużymi i wielodrożnymi. Wypada raczej zdać sobie sprawę, że to fi rma bardzo wszechstronna, o rozległej i zróżnicowanej ofercie.

Nasza ocena

Wykonanie
Duża kolumna z silnym układem trójdrożnym (na basie dwie 20-tki), nowoczesny wygląd bez luksusowych dodatków.
Laboratorium
Wzmocniony i nisko sięgający bas (-6 dB przy 30 Hz), wysoka czułość (89 dB) przy 4 omach.
Brzmienie
Obszerne i nasycone, scena szeroka i głęboka, silny fundament basowy, zakres średnio-wysokotonowy czysty i naturalny. Nie tylko potęga, ale też klasa.
Artykuł pochodzi z Audio

Najlepszym dowodem jest fakt, że w tym roku Dali zdobyło nagrodę EISA czwarty raz rzędu. I uwaga - za każdym razem w innej kategorii, chociaż związanej z głośnikami. Najpierw po prostu za zespół głośnikowy, potem za design, dalej za hi-end, a teraz - za bezprzewodowy system głośnikowy.

Produkt wyróżniony w tym roku, skonfrontowany z testowanymi Lektorami 8, pokazuje najlepiej, jak wielka jest rozpiętość zainteresowań Duńczyków - od małych, "inteligentnych", aktywnych głośników aż do potężnych, klasycznych kolumn.

Firma wie, że klienci i ich potrzeby są różne, i nie wzdraga się przed ich zaspokajaniem. Co więcej, to firma osadzona nie tylko na wiedzy o rynku, ale i na kompetencjach jej inżynierów i akustyków. A ci nie mają nic przeciwko temu, aby wciąż konstruować duże kolumny, które zapewnią wysoką moc, dynamikę i nisko sięgający bas.

Kolumny Dali Lektor 8, największe w swojej serii, są potężniejsze od wszystkich pozostałych układów trójdrożnych tego testu - w tym przedstawionych kilka stron wcześniej Cabasse Alderney - poprzez zastosowanie większych przetworników niskotonowych. W pozostałych konstrukcjach mają one średnicę 18 cm, a w Lektorach 8 - 22 cm.

To już nie przelewki, to oznacza potencjał znacznie większy niż w przypadku popularnych układów dwuipółdrożnych, najczęściej wyposażanych w dwie "18-tki". Można tę myśl rozwinąć i stwierdzić, że dopiero układy trójdrożne z niskotonowymi większymi od 18-cm, jakich trudno byłoby już użyć w układach dwuipółdrożnych, mają sens, bo najlepiej uzasadniają wprowadzenie specjalnego przetwornika średniotonowego.

I takie racjonalne podejście, a nie gigantomanię, widzę w Lektorze 8, któremu w serii towarzyszy znacznie mniejszy dwuipółdrożny Lektor 6, wykorzystujący właśnie "18-tki". Nic "pomiędzy" nie jest już potrzebne - albo, albo.

Tak duża łączna powierzchnia głośników niskotonowych, z pewnością zdolnych do pracy przy dużych amplitudach, wymaga w systemie bas-refleks odpowiednio dużej powierzchni otworu. Zamiast jednego, można jednak zastosować dwa mniejsze - jeden z nich widzimy na froncie, drugi znajduje się z tyłu. Dostępne są dwie wersje kolorystyczne - imitacja klonu i czarna.

Odsłuch

Dali Lektor 8 to kolejne kolumny w teście, które można by podejrzewać o brzmienie komercyjne, efekciarskie, z podbitymi skrajami pasma, zwłaszcza z wyolbrzymionym basem... Owszem, bas mają mocny, ale też co najmniej dobrze kontrolowany, zwarty i dynamiczny.

Czy wszyscy nauczyli się już stroić bas-refleksy i mają najlepsze do tego celu przetworniki, czy też może ten wzmacniacz potrafi tak sprawnie "trzymać" bas? Ze wszystkimi kolumnami współpracował najnowszy zestaw Rotela "1580" (test w "Audio" 7-8/2013). Wyjaśnijmy, że żaden wzmacniacz nie "naprawi" basu kompletnie skopanego.

Nawet jeżeli sam będzie miał bardzo dobrą odpowiedź impulsową, to słabe charakterystyki układu rezonansowego kolumny zawsze mogą wszystko popsuć (a tym bardziej rezonanse pomieszczenia...). Teoretycznie, wzmacniacz może tylko w mniejszym lub większym stopniu... pogorszyć sytuację, a hipotetyczny idealny wzmacniacz po prostu pozwoli wykazać kolumnom, na co je stać.

Często słyszymy jednak efekty, które skłaniają do wniosku, że wzmacniacz potrafi więcej - "opanować" sytuację, poskromić zbyt swobodny bas i nawet jeżeli jest to jakieś złudzenie spowodowane ogólnym charakterem brzmienia, to liczy się przecież... właśnie nasze złudzenie.

Ale ja tu miałem pisać o Dali... Bas jest silny i obszerny, wchodzi w dolny środek, wokale są trochę pogrubione, wciąż czyste, plastyczne i naturalne, bowiem bas nie przydudnia i nie zaciemnia. Źródła pozorne są duże, na równi z konsystencją i krzepą wrażenie robi swoboda i przestrzeń - wszerz, w głąb - a także nasycony, bliski pierwszy plan.

To jest "duży dźwięk" w każdym wymiarze, a jednocześnie nie jest ciężki i powolny - prawdę mówiąc, podobnie grają kilkakrotnie droższe, hi-endowe kolumny, i nie mamy śmiałości zarzucać im poważnych braków czy udowadniać, że za tej klasy brzmienie można zapłacić znacznie mniej... Nie chcę idealizować Lektorów 8, lecz to kolumny zaskakująco kulturalne, wręcz wyrafi nowane, jak na swoją wielkość i cenę.

Na tle wcześniej odsłuchiwanych konstrukcji wyróżniają się nie tylko najmocniejszym basem (to akurat nie musi być jednoznacznym atutem), ale również... najlepszą górą pasma. Świeża, przejrzysta, zróżnicowana - przy okazji pokazuje dobrą integrację ze środkiem, bowiem elegancko oddane są nie tylko delikatnie muśnięcia, "cyknięcia", ale też gęściejsze, niższe, mocniejsze "szurnięcia".

Wreszcie odpowiednio dynamicznie i szeroko grają blachy, jednak metaliczność pojawia się tylko okazjonalnie, nie jest elementem trwale "wzbogacającym" każdy dźwięk. Kompozycja wydaje się wręcz dopieszczona, choć potężny bas zdradza, że mamy do czynienia nie tylko z finezyjnym, ale też bardzo kalorycznym "daniem".

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

DALI Lektor 8
Moc wzmacniacza [W] 170
Wymiary [cm] 106 x 25 x 37
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 89
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Dali Lektor 8

Katalogowe dane zwracają uwagę drobiazgowością; czułość podawana jest z dokładnością do 0,5 dB (89,5 dB), ale to jeszcze nic - dolna częstotliwość graniczna przetwarzanego pasma (+/-3 dB) jest podana z precyzją do pół herca (38,5 Hz)... Oczywiście choćby odrobinę inne warunki pomiarowe czy przyjęte normy mogą wpłynąć na zmianę tych wyników, za to impedancja znamionowa...

Tutaj firma Dali trochę mnie rozczarowała, bo zawsze była w tej mierze bardzo rzetelna, a teraz trochę naciąga. Na charakterystyce impedancji widzimy minimum o wartości 3,5 oma przy 110 Hz. Mamy więc pewność, że impedancja znamionowa to 4 omy, tymczasem producent podaje 6 omów - jeszcze nie posunął się do tego, żeby naśladować tuzów i w takiej sytuacji deklarować 8 omów, ale obawiam się, że powoli zmierza w tym kierunku.

Swoją drogą, nie dziwię się mu, a jeszcze inną drogą... niewielka zmienność impedancji Lektora 8 znacznie ułatwia współpracę ze wzmacniaczami. Nie róbmy więc z igły widły - możemy do tych kolumn podłączać praktycznie wszystko. Wzmocnienia basu można się było spodziewać; pośrednio dzięki temu spadek -6 dB, odczytywany względem średniego poziomu, znajdujemy bardzo nisko - przy 30 Hz. Czułość jest bardzo wysoka, wynosi ok. 89 dB (zgodnie z danymi producenta).

Przechodząc powyżej basowej "górki" z okolic 100 Hz, charakterystykę z zakresu 150 Hz - 20 kHz możemy zmieścić w ścieżce +/-3 dB, w zakresie drugiej częstotliwości podziału widząc tylko delikatne rozejście się krzywych zmierzonych na różnych osiach; pod kątem +7O pojawia się lekkie osłabienie przy 5 kHz, poza tym jest spokojnie. Maskownica również nie wprowadza bałaganu.

DALI testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu