PRO-JECT
Phono Box DS3

Wobec doskonale znanej, gramofonowej specjalizacji Pro-Jecta duża liczba przedwzmacniaczy gramofonowych w jego ofercie nie powinna dziwić, jednak 15 modeli jest doprawdy imponującą liczbą.

Nasza ocena

Wykonanie
Niewielka, ale solidna obudowa, typowa dla serii "boksów" Pro-Jecta, z dodatkiem skromnego zasilacza ściennego. Zbalansowany tor sygnału. Układ w pełni tranzystorowy.
Funkcjonalność
Unikalny układ płynnej regulacji obciążenia impedancyjnego. Regulacja obciążenia także dla wkładek MM. Praktyczny zakres ustawień wzmocnienia, filtr subsoniczny. Dwoma wejściami obsługuje połączenia symetryczne i niesymetryczne, XLR-y w dwóch standardach.
Brzmienie
Zrównoważone, nasycone, gładkie i subtelne. Niuansująca detaliczność, naturalna plastyczność.
Artykuł pochodzi z Audio

Pro-Ject Phono Box DS3 - front i impedancja

Centralne miejsce zajmuje pokrętło, po jego prawej stronie ulokowano aż pięć przycisków. Pokrętło służy do zmiany impedancji wejściowej i, co absolutnie wyjątkowe, możemy "przestrajać" ją płynnie w zakresie od 10–1000 Ω, nawet przy włączonym urządzeniu (i grającej płycie).

Precyzyjne ustawienie impedancji ma znaczenie w przypadku wkładek MC, ale aż płynna regulacja nie jest do tego niezbędna, chociaż teoretycznie pozwoli nam uzyskać najlepszy efekt.

Zakres regulacji sięgając 1 kΩ wystarczy z nawiązką dla każdej wkładki MC. Przy wkładkach MM nie cyzelujemy obciążenia impedancyjnego, przechodząc wraz z wyborem wkładki do standardowych 47 kΩ.

Kolejnym przyciskiem wybieramy rodzaj obciążenia pojemnościowego (tym razem skokowo, ale wystarczająco dokładnie – 50, 150, 300 oraz 400 pF). Niezależny układ odpowiada za wzmocnienie (40, 45, 50, 55, 60 oraz 65 dB). Jest też filtr subsoniczny.

Od pewnego czasu Pro-Ject promuje zbalansowane połączenie między gramofonem i przedwzmacniaczem, a Phono Box DS3 jest jednym z najtańszych urządzeń, które na to pozwalają.

Pro-Ject Phono Box DS3 - złącza

Pro-Ject Phono Box DS3 ma aż trzy pary wejść – jedną RCA i dwie XLR (duże XLR i mini XLR); dla dwóch głównych sekcji (RCA i obydwa XLR) zapamiętuje całe zestawy parametrów, może więc kompleksowo obsłużyć dwa gramofony (lub dwa ramiona). Nie należy tylko równocześnie wykorzystywać obydwu par XLR-ów.

Unikalną cechą Pro-Jecta jest możliwość płynnej regulacji obciążenia impedancyjnego, nawet w trakcie odtwarzania.
Unikalną cechą Pro-Jecta jest możliwość płynnej regulacji obciążenia impedancyjnego, nawet w trakcie odtwarzania.

Główną zaletą toru zbalansowanego w połączeniach gramofonowych jest całkowite odseparowanie sygnałów lewego i prawego kanału (które w połączeniu tradycyjnym mają zazwyczaj wspólną masę), a tym samym lepsza stereofonia.

W tym celu nie trzeba zmieniać gramofonu, potrzebna jest jednak wkładka MC, odpowiedni przedwzmacniacz i sposób jego podłączenia. W przypadku Phono Box DS3 korzystamy z wejść XLR lub mini XLR, a gdy gramofon ma tylko wyjścia RCA, stosujemy specjalną przejściówkę (Pro-Ject ma ją w ofercie).

W torze sygnałowym Pro-Ject Phono Box DS3 są używane wyłącznie elementy dyskretne. Zasilacz ma formę popularnego zewnętrznego modułu.

Rozbudowany zestaw regulacji pozwala na precyzyjne dopasowanie wszystkich parametrów.
Rozbudowany zestaw regulacji pozwala na precyzyjne dopasowanie wszystkich parametrów.

Pro-Ject Phono Box DS3 - odsłuch

Pro-Ject rekomenduje tryb zbalansowany (oczywiście w przypadku gramofonu z wkładką MC), różnice w stosunku do RCA rozpatrzmy na wstępie. Nie są one zasadnicze, nie ujawniają dwóch wariantów brzmienia, ale trzeba przyznać, że połączenie zbalansowane zapewnia jeszcze lepszy porządek, w znaczeniu koherentności i plastyczności, a nie większej porcji informacji czy wyostrzaniu lokalizacji.

Dźwięk "zbalansowany", nomen omen, wydaje się przez to nawet spokojniejszy. W podobny sposób na takie połączenie "reagował" Musical Fidelity MX-Vynl. Nie powinniśmy jednak dłużej przy tym się zatrzymywać, bo główne cechy i atuty Pro-Ject Phono Box DS3 leżą w obszarze wspólnym dla obydwu sposobów podłączenia. Nie mogąc wykorzystać zbalansowanego, nie powinniśmy się tym w ogóle martwić.

Gramofony Pro-Jecta znam z grania dynamicznego, szczegółowego, żywego, ale pozbawionego gęstego analogowego nalotu. Phono Box DS3 będzie dla nich dobrym dopełnieniem; ani nie przytłumi ich zalet, ani nie będzie ich wyostrzał.

XLR-y wskazują na zbalansowany tor sygnału.
XLR-y wskazują na zbalansowany tor sygnału.

W wyższych rejestrach zmierza w stronę bardziej subtelnej niż zdecydowanej detaliczności, jednak nie tłamsi dynamiki i przejrzystości. Dysponuje ładną barwą, która też nie zagraża różnicowaniu, lecz poprawia nasycenie i namacalność.

Za to bas jest obszerny, chętnie schodzi nisko, wyżej też jest aktywny. Chociaż nie prowadzi rytmu z taką gorliwością, jak np. iPhono Box 3, ani nie ma rozmachu MX Vynl, to bas zajmuje proporcjonalne miejsce. Charakterystyka Pro-Ject Phono Box DS3 może być uznana za najbardziej neutralną i bezpieczną.

W żadnym momencie, na żadnej znanej mi płycie nie poczułem nazbyt ciepłych wpływów czy też wyraźnego niedosytu emocji, a mimo to (a może właśnie dlatego) sesja z nim była wyjątkowo komfortowa, uspokajająca.

 Wejścia są dwa (można podłączyć dwa gramofony), niesymetryczne oraz zbalansowane, a te drugie w dwóch wariantach gniazd XLR.
 Wejścia są dwa (można podłączyć dwa gramofony), niesymetryczne oraz zbalansowane, a te drugie w dwóch wariantach gniazd XLR.
PRO-JECT testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu