Nagrody EISA 2017-2018
Nagrody EISA
2017-2018
 

MUSICAL FIDELITY V-DAC

MUSICAL FIDELITY V-DAC

Musical Fidelity ma w budowie urządzeń o niewielkich rozmiarach wyjątkowo bogate doświadczenie. Począwszy od X-10D, tzw. "prosiaczka", poprzez bardziej "cube’owe" obudowy nowszych urządzeń "X", aż po nowe, tańsze produkty z serii V - zawsze chodziło o to, aby zaproponować coś, co będzie alternatywą dla "regularnych" klocków.

Inaczej niż w większości przetworników w Musical Fidelity V-DAC wejścia cyfrowe mamy na jednej ściance (bocznej), a wyjście analogowe na drugiej. Wejścia cyfrowe są trzy: TOSLINK, RCA oraz USB, typ B. Dwa pierwsze to jedna grupa, a USB druga - wybieramy między nimi małym przełącznikiem hebelkowym. Na tej samej ściance umieszczono małe gniazdo dla zewnętrznego zasilacza ściennego 12 V DC. Obok widać dwie diody - niebieską, wskazującą na włączoną sieć i zieloną, świecącą wtedy, kiedy przetwornik jest zsynchronizowany z napędem.

Producent informuje, że Musical Fidelity V-DAC pracuje z "prawdziwym upsamplingiem" a także to, że (mówiąc o PC) wejście USB opracowano pod kątem systemów operacyjnych Windows 98, ME, 2000 oraz XP. W praktyce okazało się, że pracuje również z Vistą. Nic w instrukcji nie znalazłem na temat częstotliwości próbkowania oraz długości słów, które można wysłać do Musicala. 

Na drukowanej płytce widać, że umieszczenie wejść po jednej stronie, a wyjść po drugiej wynikało wprost z pomysłu na układ - krótka ścieżka sygnału biegnie bowiem od jednej ścianki do drugiej. 

Na wejściu USB mamy układ Burr-Browna PCM2706, a więc już stary, akceptujący tylko sygnał 16-bitowy, o częstotliwości próbkowania do 48 kHz, obok umieszczono zegar 12 KHz. Układ ten ma wbudowany wzmacniacz słuchawkowy, który tutaj nie został wykorzystany, a nie trzeba by do tego żadnych większych wydatków. Musical ma jednak w ofercie wzmacniacz słuchawkowy V-CAN i być może nie chciał sobie robić konkurencji.

Skonwertowany do PCM sygnał USB lub sygnał PCM z wejść RCA i TOSLINK (przełącznik jest mechaniczny) trafia do bardzo dobrego upsamplera BB SRC43921. Sygnał z wejść, zamieniony na postać 24/192, trafia z kolei do przetwornika C/A, także Burr- Browna, DSD1792. To układ 24/192 delta-sigma o bardzo dobrych osiągach, m.in. niezwykle wysokiej dynamice 129 dB. Za nim mamy układ konwersji I/U na kości Motoroli MC33079. Na wyjściu, we wzmocnieniu i buforowaniu, pracuje pojedynczy scalak JRC5532. Przed gniazdami wyjściowymi RCA jest przekaźnik oraz sprzęgające kondensatory polipropylenowe. Wszystko wygląda znakomicie, tylko wejście USB potraktowano po macoszemu.

Brzmienie

Michaelson mówi o swoim produkcie, że z uwagi na ogólne techniczne osiągi, "V-DAC jest prawdopodobnie najlepszy na świecie, niezależnie od ceny". Znam wiele przetworników o jeszcze lepszych pomiarach, ale dobrze to pokazuje nastawienie właściciela. Tak dobre samopoczucie jest jednak fundowane tutaj na solidnych podstawach. Najważniejszą zaletą przetwornika Musical Fidelity V-DAC  jest wyrównane, wyjątkowo plastyczne, nieposzatkowane brzmienie. Zarówno wysokie tony, jak i sam dół zostały nieco wycofane. Blachy nie są więc w pełni rozświetlone, a stopa perkusji nie ma wielkiej energii. Ogólny charakter Musical Fidelity V-DAC  jest raczej "wybaczający", wszystkie nagrania brzmią przyjemnie. 

Biorąc pod uwagę technologię zaaplikowaną przez Michaelsona, można powiedzieć, że zaskakująco dobrze zabrzmiało wejście USB. Jedynie bardziej technologicznie zaawansowane rozwiązania Audinsta i Arcama pozwoliły na pójście o krok dalej.

I na koniec pliki hi-res wysłane przez S/PDIF (bez problemu aż do 24/96 - wyżej nie miałem odpowiedniego źródła). Te zabrzmiały lepiej niż CD, co dobrze świadczy o rozdzielczości V-DAC-a. Poprawiła się aktywność wysokich tonów, wzbogacona została scena dźwiękowa, z CD lekko zawężona.

Wojciech Pacuła

MUSICAL FIDELITY V-DAC

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Nie
  • Wejście cyfrowe Koax, O, USB
  • Bity / częstotliwość 24/192
  • Słuchawki Nie
  • Wyjścia analogowe RCA
 
 

Podstawowe dane

  • 1 000 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Prosta obudowa i ładne układy aktywne oraz bierne. Tylko przetwornik na wejściu USB dość stary.
  • Funkcjonalność: Trzy wejścia i jedno wyjście – szkoda, że nie ma słuchawkowego.
  • Brzmienie: Wyrównane, z zaokrąglonymi skrajami pasma, dynamika nieco uspokojona, duża plastyczność.
RME ADI-2 PRO AE

RME
ADI-2 PRO AE

Cena: 8 900 zł

NAIM DAC V1

NAIM
DAC V1

Cena: 7 700 zł

COPLAND DAC 215

COPLAND
DAC 215

Cena: 8 500 zł

CHORD Hugo 2

CHORD
Hugo 2

Cena: 8 900 zł

 

 

Audio - luty 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Wzmacniacze stereo były, są i będą; zmieniają się ich dodatkowe funkcje, ale podstawowa jest oczywista i konieczna - wzmacniać sygnał ze źródła, aby podać go do głośników. Są wzmacniacze tanie i bardzo drogie, ale większość audiofilów szuka czegoś wartościowego ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

PEACHTREE AUDIO Nova 150 V2

PEACHTREE AUDIO
Nova 150 V2

Nova to linia wzmacniaczy zintegrowanych, którą Peachtree Audio ma w ofercie od kilku lat, ale obydwa jej modele - Nova...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio