PRO-JECT
USB Box

W opisie Pro-Ject USB Box, zamieszczonym w cenniku polskiego dystrybutora, czytamy: "zewnętrzna karta dźwiękowa". Pewnie dlatego, że w tym "boksie" mamy tylko wejście USB. Myślę jednak, że to nieścisłość - karta dźwiękowa to urządzenie z własnym oprogramowaniem, otwieranym na ekranie komputera, z wejściami i wyjściami. USB Box ma zaś jedynie odbiornik USB, który samodzielnie instaluje sterownik. Nic się w nim nie da zmienić, nic dopasować. To "zwykły" DAC.

Nasza ocena

Wykonanie
Mała, ale solidna obudowa. Prościutki układ o skromnych możliwościach.
Funkcjonalność
Tylko jedno wejście, brak jakiejkolwiek sygnalizacji o synchronizacji ze źródłem, tylko sygnały do 16/48.
Brzmienie
Otwarte i płynne – zaskakująco dobre, jak na taką konstrukcję.
Artykuł pochodzi z Audio

Pro-Ject USB Box to jedno z najtańszych urządzeń serii Box Design. Dzięki wsparciu w postaci sprzedaży droższych komponentów tej serii, udało się nawet w jego przypadku zachować tę samą, całkiem solidną obudowę. Front jest aluminiowy, reszta ze stali niemagnetycznej. To rzeczywiście małe "pudełeczko", ale całkiem ciężkie. 

Pro-Ject USB Box - przyłącza i układ audio

Z tyłu mamy tylko jedno wejście - USB, typu mini A. Wyjście analogowe klasycznie - na parze RCA. Nie ma żadnego gniazda zasilacza, a to dlatego, że zasilanie pobierane jest z gniazda USB. Dostępne jest w nim napięcie 5 V i natężenie do 600 mA.

Wewnątrz Pro-Ject USB Box mamy tylko dwa układy aktywne - odbiornik oraz buforujący wyjście scalaczek. Zapotrzebowanie na moc nie jest więc specjalnie wygórowane.

Odbiornik, będący także dekoderem USB, to Burr-Brown PCM2702E, niezbyt nowy i ograniczony niemal z każdej strony.

Materiały firmowe opisują go jako: "16-Bit Stereo Digital-To-Analog Converter with USB Interface". Jest to bowiem przetwornik C/A o wartościach granicznych 16 bitów i częstotliwości próbkowania 48 kHz, z SNR na poziomie 105 dB, zintegrowany z interfejsem USB 1.0. Układ ten ma zegar, obok widać jednak - niezbędny - oscylator 12 MHz.

Stąd krótkimi ścieżkami trafiamy do układu wyjściowego - małego scalaczka Analog Devices AD823A. Ten układ jest może i mały, ale ma bardzo dobrą reputację. Jedną z jego zalet, z których tu skorzystano - oprócz bardzo wysokiej częstotliwości granicznej - jest bardzo niski pobór mocy.

Wszystkie elementy, w tym oporniki i kondensatory, nalutowano w technice SMD. Oprócz… dwóch, bardzo ładnych, stosunkowo drogich, kondensatorów polipropylenowych Wima, sprzęgających urządzenie ze światem zewnętrznym. Skromny, prosty układ z bardzo krótką ścieżką sygnału. Jego ograniczeniem jest sam DAC, ale w tej cenie nie ma się czego wstydzić.

Brzmienie

Po podłączeniu Proj-Ject USB Box do komputera w okienku dialogowym tego ostatniego pojawia się informacja o automatycznym zainstalowaniu sterownika i o tym, że podłączyliśmy: "Burr- Brown PCM2702". Wyświetla się więc nie nazwa urządzenia, a nazwa czipu odbiornika USB, pokazując, że niczego w jego oprogramowaniu nie zmieniano.

Znając zewnętrzne karty dźwiękowe z wielu poziomów cenowych, a także wiedząc, co oferują wejścia USB w większości przetworników C/A, byłem mile zaskoczony tym, co popłynęło z głośników.

Dźwięk był otwarty i całkiem dynamiczny. To ostatnie zależało w dużej mierze od rodzaju sygnału, jednak generalnie było to znacznie lepsze granie niż mogłem się spodziewać z tego typu USB. Bo dźwięk "płynął", nie miałem wrażenia stłamszenia i zdołowania. Dźwięk był świeży, bezpośredni.

Najlepiej grać pliki skopiowane z CD, tj. 16/44,1. Odbiornik Burr- Browna PCM2702 jest ograniczony do sygnału 16/48, każdy inny zamieniany jest w komputerze właśnie do tych wartości.

Ponieważ mam dużo plików wysokiej rozdzielczości, od nich zacząłem odsłuch. I mam wrażenie, że ich konwersja nie była zbyt udana, często słyszałem zniekształcenia podobne do przesterowania, niezależne od tego, jaki poziom siły głosu miałem ustawiony w komputerze. Przy plikach 16/44,1 nie miałem z tym żadnego kłopotu. Ani z MP3.

Wojciech Pacuła

Specyfikacja techniczna

PRO-JECT USB Box
Regulacja wyjścia Nie
Bity / częstotliwość | 16/48
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe RCA
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
PRO-JECT testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu