CAMBRIDGE AUDIO
Topaz AM5

Nawet zostawiając na boku infl ację, nie pamiętam, kiedy ostatni raz można było kupić wzmacniacz znanej brytyjskiej marki w cenie poniżej 1000 zł. Chociaż, prawdę mówiąc, pamiętam - było to dwadzieścia lat temu, kiedy to właśnie firma Cambridge Audio rozpoczynała swoją karierę z urządzeniami niskobudżetowymi, wśród których szczególną estymą cieszyły się odtwarzacze CD - zadziwiająco solidne i dobrze brzmiące.

Nasza ocena

Wykonanie
Skromnie wyglądający, tradycyjny "klocek" Hi-Fi, niewielki transformator, końcówki mocy zamknięte w pojedynczym układzie scalonym
Laboratorium
Umiarkowana moc (2 x 33 W), niskie zniekształcenia, szum na przyzwoicie niskim poziomie (-81 dB).
Brzmienie
Mieszanka dobrego zrównoważenia oraz odrobiny własnego charakteru, otwarty, zwinny, ale i dobrze nasycony dźwięk, bez mocnych skrajów pasma. Nie zachwyca, ale nie sprawia żadnych problemów.
Artykuł pochodzi z Audio

W tym czasie zmieniło się tak wiele... Właściciele marki, jej konstruktorzy, fabryki... I koniec końców, za śmieszne pieniądze mamy znowu urządzania Cambridge Audio - firmy z rodowodem.

Cambridge Audio ma konkurencję, występującą zresztą w tym teście, której nie może lekceważyć. Jednak pewien splendor, jaki dotyczy właśnie marki brytyjskiej, marki z najlepszymi tradycjami, na pewno daje kilka dodatkowych punktów w tej rywalizacji.

Cambridge Audio ma w ofercie dwie linie wzmacniaczy - droższą Azur i tańszą Topaz. W tej drugiej znajdziemy dwa modele - AM10 oraz właśnie najtańszy AM5.

Cambridge Audio Topaz AM5 - wzornictwo i wyposażenie

Urządzenie jest zaprojektowane w klasyczny sposób, dostępne w jednej, czarnej wersji kolorystycznej (modele serii Azur - również w kolorze srebrnym), obudowa ma standardową szerokość 43 cm i jest dość niska - 8 cm. Warto zaznaczyć, że jest niemal cała metalowa (także front!), zgodnie z konsekwentnym firmowym stylem.

Wyposażenie nie jest skrajnie minimalistyczne, co jednak też nie będzie zaskoczeniem dla nikogo, kto zna Cambridge Audio. Znajdziemy regulację barwy dźwięku, zrównoważenia kanałów, a także podręczne wejście analogowe (mini-jack) dla sprzętu przenośnego.

Pokrętło głośności działa w typowo "analogowy" sposób, wzmacniacz Cambridge Audio Topaz AM5 nie ma zdalnego sterowania. Nie ma tutaj żadnych fajerwerków.

Czytaj również: Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Zestaw wejść liniowych - i to by było na tyle
Zestaw wejść liniowych - i to by było na tyle

Tak przygotowany wzmacniacz mógłby się pojawić na rynku i dwadzieścia lat temu, nie wzbudzając żadnej sensacji. Ale to nie jest powód do zmartwienia, bo zasadnicza funkcja wzmacniacza nie zmieniła się w tym czasie, doposażanie go w wejścia cyfrowe nie jest obowiązkowe na żadnym pułapie cenowym.

Niezależnie od wejścia podręcznego na froncie, dostajemy do dyspozycji cztery wejścia liniowe, w tym jedną pętlę dla rejestratorów. Producent dopuszcza podłączanie impedancji w zakresie 4-8 omów, praktycznie nie ma więc ograniczeń.

Materiały firmowe donoszą o mocy 25 W na kanał przy 8 omach, nie wiadomo, czego spodziewać się przy 4 omach, ale sprawdzimy to w laboratorium.

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

Jedno z wejść przeznaczono dla empetrójki - działa równorzędnie z gniazdem podręcznym z przodu.
Jedno z wejść przeznaczono dla empetrójki - działa równorzędnie z gniazdem podręcznym z przodu.

Cambridge Audio Topaz AM5 - wnętrze

Niewielka przecież obudowa Cambridge Audio Topaz AM5 jest wewnątrz w sporej części niezagospodarowana. Przy gniazdach wejściowych zainstalowano miniaturową płytkę drukowaną tylko po to, aby przylutować do niej złącza RCA i wielopinową kostką wyprowadzić sygnał, który płynie przewodem w okolice przedniej ścianki.

Tam znajduje się cały wzmacniacz, jego główny druk zajmuje ledwie jedną trzecią głębokości skrzynki. Selektor wejść jest mechanicznym przełącznikiem, regulację barwy załatwiają scalaki, otwarty potencjometr wzmocnienia to też żadne cudo (chociaż na pocieszenie można przypomnieć, że Naim przez jakiś czas również taki stosował - w starszych generacjach integry Nait).

Zasilacz opiera się na niewielkim, rdzeniowym transformatorze, kondensatory zasilacza przeniesiono już na płytkę główną.

Czytaj również: Co to jest konstrukcja dual-mono, jakie są jej wady i zalety?

Wewnątrz nie ma tłoku... cały układ, razem z zasilaczem, zmieściłby się w znacznie mniejszej obudowie.
Wewnątrz nie ma tłoku... cały układ, razem z zasilaczem, zmieściłby się w znacznie mniejszej obudowie.

Radiator nie jest specjalnie wyrośnięty, ale być taki nie musi, przecież Cambridge Audio Topaz AM5 nie ma wysokiej mocy wyjściowej. Końcówkę mocy oparto na dwukanałowym układzie scalonym. Z zewnątrz wygląda skromnie, w środku skromniutko.

Nic w jego wyglądzie, wyposażeniu i konstrukcji nie zaostrza apetytu, jednak nic go nie kompromituje, i droga do przynajmniej przyzwoitych parametrów oraz brzmienia pozostaje otwarta.

Odsłuch

Patrząc na skromny układ elektroniczny wewnątrz obudowy Cambridge Audio Topaz AM5, można się zaniepokoić, żeby nie powiedzieć - przestraszyć. Albo... ucieszyć i dobrze usposobić, chociaż wymaga to pewnej "nadinterpretacji".

Ograniczenie elementów i uproszczenie ścieżki sygnałowej jest przecież jednym z postulatów względem urządzeń audiofilskich, a z praktyki wiadomo, że nawet scalone końcówki mocy mogą przynosić dobre rezultaty (tak brzmieniowe, jak i pomiarowe).

Cambridge Audio Topaz AM5 gra - jak na swoją cenę i aparycję - nawet zaskakująco dziarsko i zwinnie. Oczywiście nie jest to brzmienie dosłownie potężne ani w żadnym aspekcie bezkompromisowe, lecz różnicowanie jest co najmniej dobre, lekkie swawolenie, nie oznacza tutaj bałaganu i przerabiania wszystkiego "na jedno kopyto".

Cambridge Audio Topaz AM5 dysponuje szeroką paletą barw, chociaż najsłabiej idzie mu z "klimatami", nie wykazuje tendencji do ocieplania i zmiękczania.

Pioneer A-10 jest jeszcze bardziej otwarty i jaśniejszy, balans Topaza jest ustawiony nieco niżej, jednak nie buduje on dźwięku na wyeksponowanym ani tłustawym basie, potężnym czy obfitym.

Faktem jest, że niskie tony nie są tutaj fundamentem brzmienia, kończą się wcześniej niż w innych wzmacniaczach, mimo to brzmienie nie jest słabowite, ma spójność i dobre nasycenie.

Ostatecznie nie jest to brzmienie z bardzo wyrazistym charakterem, nie wywołuje żadnych zachwytów, ani niesmaku, i właśnie uzyskanie poprawności i uniknięcie wpadek w tym zakresie ceny z pewnością daje "zaliczenie".

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

CAMBRIDGE AUDIO Topaz AM5
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 33
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 34
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,15
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 81
Dynamika [dB] 98
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 42
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Cambridge Audio Topaz AM5

W tym skromnym wzmacniaczu drzemie wyższa moc niż ta, którą deklaruje producent. AM5 ma 36 W przy 8 omach dla jednego wysterowanego kanału i 2 x 33 W w trybie stereo.

Dla 4 omów parametry zmieniają się tylko nieznacznie, odpowiednio 38 i 2 x 34 W. Urządzenie cechuje się wysoką czułością, do uzyskania mocy maksymalnej wystarczy napięcie o wartości zaledwie 0,15 V. Poziom szumów jest na tle grupy przyzwoity (81 dB), ustępuje tylko Pioneerowi.

Pasmo przenoszenia (rys.1) ujawnia spadki na skrajach, przy 10 Hz jest to niecałe -2 dB, z kolei -3 dB od strony wysokich częstotliwości pojawia się w okolicach 40 kHz - nie należy z tego robić wielkiego problemu, ale trzeba odnotować pewną słabość.

W spektrum zniekształceń (rys. 2) jest tylko jedna godna odnotowania harmoniczna parzysta - druga, leżąca przy dość niskich -85 dB. Kolejne, tak parzyste jak i nieparzyste, nie przekraczają już granicy -90 dB.

Do uzyskania zniekształceń THD+N poniżej 0,1 % wystarczy moc wyjściowa 0,7 W przy 8 omach i 1,5 W przy 4 omach (rys. 3).

CAMBRIDGE AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu