Kodek aptX HD - co trzeba o nim wiedzieć?

Świat AV

Sukces transmisji Bluetooth w urządzeniach audio nie byłby możliwy bez systemów stratnego kodowania dźwięku. Bazowa przepustowość transmisji Bluetooth była i w dalszym ciągu jest zbyt niska, by myśleć o przesyłaniu surowych plików WAV, FLAC czy DSD (w ich najpopularniejszych odmianach). Transmisja dźwięku w ramach Bluetooth nieodzownie łączy się więc z asystą wspomagających ten proces algorytmów, które kodują i dekodują sygnał. Zmniejszają tym samym objętość danych, starając się przy tym zachować najwyższą jakość audio.

W ramach standardu Bluetooth funkcjonuje kilka systemów kodowania; obowiązkowym, choć oferującym najniższą jakość dźwięku jest SBC. Jego obecność jest jednak kluczowa dla zachowania kompatybilności. SBC to jednak zwykle synonim niskiej jakości.

Sytuację tę zmienił na dobre format aptX. Kojarzy się on obecnie przede wszystkim ze standardem Bluetooth, ale kodek ten pojawił się na rynku 30 lat temu. Jego pierwszymi odbiorcami były wytwórnie filmowe i rozgłośnie radiowe.

W połączeniu z Bluetooth aptX oferuje przepustowość 345 kbps, w ramach której kodowany (stratnie) jest dwukanałowy (stereo) sygnał 16 bit/48 kHz. Taka przepustowość to kilkakrotnie mniej niż wysłużona płyta CD, ale uzyskiwane efekty okazały się całkiem niezłe (zwłaszcza w kontekście specyfiki mobilnego lub komputerowego środowiska i sprzętu).

Rozkwit plików HD spowodował, że producenci słuchawek (i nie tylko) BT zaczęli potrzebować zupełnie nowych rozwiązań, które pozwoliłyby pochwalić się transmisją takich materiałów. W roku 2016 opracowano więc kolejny standard o nazwie aptX HD. Nie jest on następcą aptX, a przynajmniej w najbliższej perspektywie nie będzie go z rynku wypierał.

Kodek aptX HD obsługuje sygnał 24 bit/48 kHz (całkiem słusznie postawiono na zwiększanie rozdzielczości, a nie częstotliwości próbkowania), a przepustowość wynosi 576 kbps. Źródłowy sygnał jest wciąż kompresowany (stratnie), dzięki doskonalszym algorytmom nawet bardziej efektywnie niż w aptX.

Wreszcie na samym szczycie tej hierarchii mamy standard LDAC (obecny tylko w EAH-F70N Technicsa), bazowa specyfikacja jest tutaj najbardziej imponująca, obejmuje PCM 24 bit/96 kHz, ale znacznie ważniejsza wydaje się zdecydowanie najwyższa przepustowość, sięgająca 990 kbps (a więc niemal 1 Mbps).

Warto pamiętać, że w przypadku każdego systemu kodowania (nie tylko aptX HD) przesyłanie sygnału wymaga współpracy nadajnika i odbiornika, każdy z nich musi obsługiwać zadany system.

Najnowszy aptX HD jest przede wszystkim w sprzęcie mobilnym (smartfonach) z systemem Android (choć oczywiście tylko w wybranych urządzeniach). Firma Apple nie wspiera ani aptX, ani tym bardziej aptX HD (przynajmniej w swoich telefonach i tabletach, w komputerach również od tego stroni, choć istnieją sposoby na wymuszenie działania aptX), proponując własny kodek AAC. Zatem kupując słuchawki BT (ale także głośniki), warto je także i na tej płaszczyźnie "dopasować" do źródła (np. smartfona).

Kwestia zgodności jest istotna, telefony wymieniamy dość często, słuchawki zostają z nami zwykle na kilka lat. Należy zadbać o to, aby obsługiwały nie tylko wybrany, najwyższej jakości standard kodowania, ale były wyposażone w możliwie wszystkie systemy.

Gdy kiedyś zmienimy telefon z systemem Android na któryś z modeli iPhone'a, dobrze byłoby, aby słuchawki optymalnie z nim współpracowały. W tej grupie nie ma z tym najmniejszych problemów, każdy z modeli wspiera najważniejsze trio - SBC, AAC oraz aptX. Denon AH-GC30 i Technics EAH-F70N dokładają do tego aptX HD, a ten drugi dodatkowo jeszcze LDAC, i jest pod względem obsługiwanych systemów kodowania arcymistrzem.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu