poprzednim numerze testowaliśmy urządzenia kategorii znanych od dawna – kolumny pasywne, wzmacniacze analogowe, odtwarzacze CD. Tworzą one klasyczne systemy audio, wciąż popularne i szanowane.
Nie wyparły ich kolumny aktywne, systemy all-in-one, soundbary, wynalazki modne i wygodne. Chętnie popieramy konserwatywną frakcję sprzętu audio, jest ona strażnikiem pewnych wartości i jakości, głównie brzmienia, mniej wyglądu i funkcjonalności, ale nie jesteśmy w takim poglądzie skrajni i zacietrzewieni.
Wiele rozwiązań, które dzisiaj są uznawane za ostoję tradycyjnego, stereofonicznego hi-fi, na początku budziło zdziwienie i kontrowersje. Nie wszystko złoto, co się świeci, i nie wszystko, co awangardowe, będzie miało świetlaną przyszłość. Jeszcze mniej zasługuje na uwagę audiofilów wymagających znacznie więcej niż mobilności, bezprzewodowości i sterowania aplikacjami. Jednak trzeba być czujnym podwójnie – z jednej strony nie kupować wszystkiego w ciemno, z drugiej – nie odrzucać z góry nowych koncepcji tylko dlatego, że nie pasują do naszych przyzwyczajeń.
Warto przyglądać się i słuchać, przynajmniej czasami efekty są nadspodziewanie dobre. Mam na myśli przede wszystkim trzy niezwykłe systemy-kombajny, które trudno zaszufladkować (chociaż jeden przypomina wielki soundbar, drugi – luksusowy głośnik BT, a trzeci – skrzynkowy all-in-one), a przecież są one odpowiedzią na coraz bardziej zróżnicowane potrzeby.
To tylko powód do zadowolenia, że ludzie chcą mieć sprzęt, taki lub inny, że nie zostaje on sprowadzony do jednego schematu, co daje szansę wielu producentom – małym i dużym – a otaczające nas bogactwo form i treści inspiruje kolejnych, i tak ten biznes się kręci… W tym numerze więcej ciekawostek, urządzeń wyjątkowych, głównie high-endowych, które z kolei pokazują, jak daleko, idąc w parze, może zabrnąć najbardziej zaawansowana technika i wyuzdany luksus.
Dwie z pozoru konwencjonalne konstrukcje zespołów głośnikowych też skrywają tajemnice. Wreszcie na samym końcu dwa potężne subwoofery, które zawiodą nas w otchłanie dosłownie subsoniczne. Numer majowy to fragmentaryczny, ale ciekawy przegląd współczesnej techniki i funkcji audio.
Andrzej Kisiel