NEW MODEL ARMY

Winter

Winter

Wykonanie

Nagranie

Z cyklu "Gdy będę duży to chcę być jak..." przedstawiam wszystkim znany, ulubiony zespół Tomka Budzyńskiego - New Model Army.

O, jak szanuję takich ludzi jak Justin Sullivan. W formie od zawsze, znaczy się od pierwszego przełomowego krążka "Vengeance". To wprost niebywałe, by przez blisko ćwierć wieku wydawać płyty, które nie schodzą poniżej pewnego artystycznego poziomu. I to w dodatku z taką częstotliwością - najnowsza, "Winter" to trzeci długogrający krążek wydany od września 2013 roku. Odkąd w składzie znalazł się nowy basista, Ceri Monger, brytyjska grupa komponuje dużo i na dodatek skutecznie.

O Mongerze wspominam nie przez przypadek. Jego rola na "Winter" jest bardzo mocno uwypuklona. Pulsujący bas wiedzie nas przez wszystkie kawałki, będąc nie tylko tłem dla kolegów, lecz także równorzędnym partnerem w szyciu melodii. Najsilniej ta jedność objawia się w numerze tytułowym, najpiękniejszym na płycie. Smutnym, melancholijnym, ale z racji pędu - w jakimś sensie dającym nadzieję, wlewającym pokój w uszy i serca słuchaczy.

Podejrzewam, że uwypuklone brzmienie strunowej części sekcji to rola współproducenta płyty, Joe Barresiego. Facet dał się poznać jako miłośnik basu na płytach Tool czy Kyuss, gdzie ten instrument odgrywał niezwykle istotną rolę. Jego drugi znak rozpoznawczy to przestrzenne brzmienie i dokładnie tak prezentuje się "Winter". Wszystkie pasma zostały genialnie zagospodarowane, wszędzie poupychano smaczki i świetnie dobrane partie instrumentów. Chyba największe wrażenie robi pod tym względem "Part The Waters".

Chcę jeszcze powiedzieć o jednej, charakterystycznej dla New Model Army kwestii. Ich piosenki nie są przesadnie długie. Większość na omawianym albumie trwa 3,5-3,5 minuty. Jednak każdy jest tak bogaty, tak kapitalnie złożony, że wypadałoby poświęcić mu oddzielny tekst. Co jednak ważniejsze, żaden nie przytłacza, nie obezwładnia słuchacza nadmiarem doznań. Po prostu tu wszystko jest na miejscu.

Co mogę więcej dodać? Jestem pod wielkim wrażeni, panie Sullivan.

Jurek Gibadło

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu