YAMAHA
RX-V3800

Front RX-V3800 jest prosty, wręcz surowy, a jednak bardzo elegancki - tak właśnie objawia się nowoczesny design. Widoczna część panelu zawiera jedynie włącznik sieciowy, przełącznik źródeł, regulator wzmocnienia oraz przycisk 'pure direct', przesyłający sygnał bezpośrednio na końcówki mocy. Do tego możliwy jest bi-amping kolumn przednich - flagowy amplituner Yamahy może się spodobać również audiofilom.

Nasza ocena
Wykonanie
Doskonały projekt plastyczny - wyrafinowana prostota godna hi-endowego klocka. Aż dziewięć końcówek mocy zbudowanych na mocnych układach Sankena, wspartych wydajnym zasilaczem. Wyśmienite układy cyfrowe audio i wideo.Łyżka dziegciu - dużo połączeń kablowych między poszczególnymi sekcjami.
Laboratorium
Wysoka moc w każdych warunkach, niskie zniekształcenia, do pełni szczęścia brakuje tylko niższych szumów.
Brzmienie
Bardzo dobra przestrzenność i wyważenie tonalne. Upskaler pozwala na uzyskanie znakomitych efektów nawet ze źródeł o nienajlepszej jakości.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Tymczasem całe stado dziurek i guzików kryje się pod masywną, ale swobodnie otwierającą się klapką. W tym miejscu znajduje się m.in. obsługa tunera radiowego, włączanie dwóch dodatkowych stref, przełączanie programów wielokanałowego odtwarzania oraz podręczne wejście (optyczne złącze cyfrowe oraz port USB). Swoją drogą ciekawe, kiedy producenci amplitunerów wreszcie wpadną na pomysł takiego umieszczenia USB, aby dało się zamknąć klapkę, gdy pen-drive jest podłączony jako źródło.

RX-V3800 jest przepotężnie wyposażony w dekodery wielokanałowe, są wśród nich DD TrueHD, DD Plus, DTS HD, DTS HD Master Audio, o banalnych DD-EX i DTS-ES nie wspominając. Konwerter wizyjny zawiera upskaler do 1080p na wyjściu HDMI, które występuje tutaj w formacie 1.3a.

Urządzenie zaopatrzono w znaczną liczbę wejść HDMI - aż cztery, wyjście na monitor jest tradycyjnie jedno. Inne podłączenia cyfrowe to dziewięć gniazd, wszystkie wyjścia są w standardzie optycznym. Analogowych podłączeń audio jest nadzwyczaj wiele, za jednym z nich kryje się przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładki MM.

Wejście dla zewnętrznego źródła wielokanałowego jest typu 5.1, wyjście na końcówki już 7.1. Dobrze rozplanowano zasilanie dodatkowych stref. Wychodzą tam sygnały liniowe, można przekierować tam też wzmacniacze tylnych głośników surround oraz pary 'presence', stosowanej normalnie w systemie wielokanałowym przez Yamahę jako uzupełnienie przedniego pola odsłuchowego. To prawdziwa rzadkość - amplituner, który zachowuje 5.1, a jednocześnie pozwala na słuchanie muzyki nie w jednej, a w dwóch dodatkowych strefach bez używania dodatkowych wzmacniaczy!

Jeżeli para wzmacniaczy nie jest wykorzystywana ani do zasilania sygnałem głośnikowym dodatkowych stref, a nie do obsługi rozbudowanego surroundu w systemie głównym, możemy je przekierować na głośniki przednie - wówczas po uprzednim przygotowaniu podwójnego okablowania możliwe jest ich zasilanie w trybie bi-amping.

Stację dokującą do iPoda podłącza się jedną wtyczką, poźniej możliwa jest jego obsługa przy użyciu menu ekranowego amplitunera. RX-V3800 może być obsługiwany i ustawiany zdalnie przy użyciu sieci LAN. RS-232 ma służyć do ustawień serwisowych.

W komplecie dostajemy dwa sterowniki. Główny jest duży, niezbyt czytelny, drugi pilot obsługuje dwie pozostałe strefy, i jest już całkiem przyjemny.

Menu jest częścią graficznego interfejsu użytkownika, opisy funkcji oraz sposób poruszania się między nimi zostały zrealizowane świetnie. Pomimo automatycznych ustawień głośnikowych (YPAO) Yamaha daje możliwość wykonywania prawdziwych orgii z dźwiękiem.

Nie chodzi tylko o zasadnicze zmiany ustawień głośnikowych (również odległości, wielkości, czasów odbić), ale również dokładną equalizację. Ponadto Yamaha (tradycyjnie zresztą) oferuje potworną liczbę opcji dookólnego przetwarzania dźwięku - niektóre naprawdę znakomite.

Kapitalną możliwością jest synchronizacja dźwięku i obrazu, automatyczna lub manualna. Typowa obróbka obrazu, szczególnie ze skalowaniem, powoduje, że zwykle trafia on na monitor później niż dźwięk do głośników. Najpierw więc aktor mówi, a później porusza ustami, efekt jest zabawny, ale tylko przez pierwsze 10 minut oglądania, później irytacja zaczyna rosnąć. Synchronizacja pozwala bawić się również po upływie 10 minut.

Odsłuch

Tak jak napisałem we wstępie - RX-V3800 może spodobać się również audiofilom. Gra bowiem w sposób bardzo rzetelny, dojrzały, czysty, naturalny. Nawet z iPodem było nieźle - zrównoważenie i powściągliwość Yamahy daje jej atut dużej wszechstronności przy wszelkich formatach dwukanałowych.

Jednak najlepsze efekty w każdym przypadku przynosi użycie trybu 'pure direct' - to naprawdę działa. Przestrzeń przed słuchaczem jest znakomicie zarysowana, nie za bardzo rozstrzelona, ale wystarczająco sugestywna, by czuć grający blisko zespół.

Rozszerzenie wielokanałowe przynosi twardszą, szybką średnicę o wciąż wysokiej neutralności i świetnej analityczności. Instrumenty, głosy i odgłosy są znakomicie odseparowane, czytelne i oczywiste. Dialogi osadzono zdecydowanie na środku sceny, ale ich rola przestaje być uporczywie dominująca, gdy pojawia się coś ważnego na prawym lub lewym skrzydle sceny.

Góra potrafi być hałaśliwa, ale tylko gdy trzeba, zwykle jest stonowana, i doskonale potrafi oddać delikatność i zwiewność - jest w niej sporo 'powietrza'. Bas, przy całej swej sprawności, jest trochę miękki - ale wraz z dobrą rozdzielczością można by zaakceptować.

Doskonale sprawdza się konwerter wizyjny zwieńczony upskalerem. Zwiększanie rozdzielczości standardowych sygnałów daje znakomite efekty, pojawiają się elementy wcześniej zupełnie niewidoczne. Opłaca się nawet podłączyć BD poprzez ten amplituner, wypełnienie kolorów wydaje się naturalniejsze, rośnie analityczność i czytelność szczegółów.

Czarny jest smolisty, a biały kredowy. Monitorom i projektorom LCD RX-V3800 specjalnie nie pomoże, ale dla kinowych DLP i plazm będzie znakomitym partnerem.

Technika

Wewnątrz Yamahy znajdziemy przegląd różnych metod montażu układów. W przedniej części umieszczono, w dość typowy sposób, wszystkie końcówki mocy na pojedynczym radiatorze. Na uwagę zasługuje mały, ale ważny detal - wytłumienie żeber za pomocą paska gumy.

Tranzystory końcowe to Sankeny - bipolarny komplet w każdym kanale. Moduł wizyjny został szczelnie zaekranowany. Nie udało się wprawdzie rozszyfrować wszystkich układów, ale znamy tożsamość tego najważniejszego.

Podczas gdy konkurencja opiera się na scalaku Faroudji, Yamaha wybrała procesor ABT1010 marki Anchor Bay Technologies - to też układ o świetnych możliwościach, sygnały na jego wyjściu mogą być generowane w formatach 480p/576p/720p/1080i oraz oczywiście w najbardziej oczekiwanym 1080p, precyzja skalowania to 10 bitów, do dyspozycji oddano także bardzo rozległe możliwości regulacji parametrów obrazu.

W części audio pracują przetworniki Burr- Browna, Yamaha sięgnęła po układu o najwyższych parametrach, a więc 24bit/192kHz, zarówno w sekcji C/A, jak też A/C.

Aby to wszystko ze sobą połączyć, trzeba było poprowadzić wiele przewodów, niektóre w postaci wiązek, inne taśm komputerowych, i głównie z tego powodu poziom szumów nie mógł być najniższy.

Grzegorz Rogóż

Parametry
YAMAHA RX-V3800
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 9
Moc8 [W] 2K 144
Moc4 [W] 2K 156
Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
Skaler 1080p
Dekodery surround DD EX,DTS ES,DTS 96/24,DPLIIx,DD HD,DTS HD
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Yamaha RX-V3800

W podstawowym trybie amplituner obsługuje kolumny 8-omowe, oddając wtedy 2x130W, lub 5x80W - co świadczy o mocnym zasilaczu. Drugi z trybów przeznaczono dla obciążeń 6-omowych, a w kanałach przednich jest również zielone światło dla kolumn 4-omowych.

Na 4 omach amplituner wspina się na wyżyny swoich możliwości mocowych w trybie stereo, dostarczają 2x140W. Czułość to optymalne 0.23V, poziom szumów nie jest jednak najniższy - S/N wynosi 78dB, a dynamika równe 100dB.

Pasmo przenoszenia (rys.1) to ładne zachowanie przy obydwu impedancjach. Na rys.2 powyżej -90dB nie widać żadnej harmonicznej.

Choć Yamaha dysponuje bardzo niskim poziomem zniekształceń, to w uzyskaniu wzorcowego przebiegu charakterystyk z rys.3 trochę przeszkadzają szumy. Kształt jest typowy dla urządzenia tranzystorowego. (R.Ł.)

YAMAHA testy
Mexcel 7N-AD6300 +7N-S20000
ACROLINK
Mexcel 7N-AD6300 +7N-S20000
Interkonekty

Wydaje się, że Acrolink to niewielka firma… Tyle, że ma za plecami potęgę - firmę AcroJapan specjalizującą się w okablowaniu dla resortu medycznego, wojskowego i innych - równie poważnych celów. AcroJapan należy z kolei do Mitsubishi Cable Industries, więc zaplecze badawcze jest zapewnione.

Chameleon Silver Plus
CHORD
Chameleon Silver Plus
Interkonekty

Kable firmy Chord projektowane są samodzielnie przez inżynierów firmy w Amesbury. Wszystko ma swoją cenę i produkty Chord generalnie nie należą do najtańszych. Testowany Chord Chameleon, choć najdroższy w naszym teście, na tle reszty oferty Chorda jest jeszcze całkiem tani.

A2200 II
ACROLINK
A2200 II
Interkonekty

"Made in Japan" - to brzmi dumnie i pozwala na obcowanie z czymś wyjątkowym. Zaawansowane technologicznie, pięknie wykonane kable Acrolinka robią wrażenie na każdym odbiorcy.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu