JBL
Bar 300

Pierwsze soundbary serii Bar pojawiły się mniej więcej dwa lata temu. Najpierw do sprzedaży trafiły najtańsze (300 i 500), na następne trzeba było "chwilę" poczekać. Bar 1300 jest najdroższy i najnowszy. Jest też soundbarem "naj" nie tylko w serii Bar, ale w całej ofercie JBL-a. Soundbary to jedynie jej fragment, ale traktowany bardzo poważnie.

Nasza ocena

Wykonanie
Relatywnie duża listwa (i subwoofer) z imponującym zestawem aż piętnastu przetworników w konfiguracji 11.1.4. Satelity efektowe mogą działać jako samodzielne głośniki BT.
Funkcjonalność
Wystarczająca liczba złącz, system automatycznej kalibracji, komplet dekoderów surround, najważniejsze standardy strumieniowania (sieć). Obsługa pilotem lub aplikacją mobilną.
Brzmienie
Solidne, gęste, oparte na niskich rejestrach, w kinowym stylu. Przestrzeń naturalna, spójna i dokładna, bez efekciarstwa.
Artykuł pochodzi z Audio

Układ akustyczny

Stopniowanie atrakcji (w coraz droższych modelach) polega przede wszystkim na rozwijaniu układów akustycznych (i słusznie!). Najtańszy Bar 300 jest pięciokanałowym systemem all-in-one.

JBL Bar 1300 to najbardziej okazała (dla soundbarów w ogóle) konfiguracja 11.1.4, jest więc długi i głęboki; zawieszony pod cieniutkim ekranem będzie zwracał uwagę, ale dzięki osiągniętej objętości obudowy można było stworzyć optymalne warunki akustyczne tak wielu zainstalowanym w niej głośnikom.

W górnej części belki wykonano niski próg – nadstawkę z przyciskami (dla obsługi najbardziej podstawowych funkcji). Niemal cała powierzchnia frontu została osłonięta metalową maskownicą, podobna siatka zasłania skraje górnej powierzchni, więc i tam są głośniki.

Największe atrakcje wynikają z niekonwencjonalnych głośników efektowych, które można ustawić za głową słuchacza (tak rekomenduje JBL), ale także wsunąć je w boczne gniazda listwy, a nawet… wynieść do innego pokoju i systemu (więcej o tym – w ramce obok).

W centrum znajduje się 20-mm kopułka wysokotonowa, po jej bokach są po trzy owalne (tzw. Racetrack) głośniki nisko-średniotonowe. Tuż przy bocznych krawędziach JBL-a Bar 1300 znajdują się dwie kolejne jednostki wysokotonowe, skręcone delikatnie na zewnątrz, a na bocznych ściankach – następne dwie.

Na górnej ściance instalowane są zazwyczaj głośniki szerokopasmowe; tak też jest i tutaj, jednak zamiast dwóch, JBL stosuje aż cztery (po dwa na stronę), skierowane pod różnymi kątami w sufit.

Panel sterowania JBL Bar 1300 jest skromny, ale funkcje też nie są skomplikowane.
Panel sterowania jest skromny, ale funkcje też nie są skomplikowane.

W zespołach efektowych można wskazać dwie zasadnicze sekcje: dolna to układ dwudrożny z głośnikiem Racetrack oraz kopułką wysokotonową; sekcja sufitowa – pojedynczy głośnik szerokopasmowy.

Firmowa specyfikacja podpowiada, że w każdym zespole są jeszcze dwie membrany bierne. Zastosowanie dokładnie takich samych przetworników w listwie oraz satelitach dobrze służy uzyskaniu spójnej barwy i przestrzeni.

Bezprzewodowy subwoofer wykorzystuje 25-cm głośnik zainstalowany w dolnej ściance, a na tylnej znajduje się otwór bas-refleks. Podstawowym sposobem przesyłania sygnałów audio do listwy jest HDMI z kanałem zwrotnym ARC.

Surroundy można wpiąć w listwę, ustawić za kanapą albo… użyć w innym pokoju jako bezprzewodowe głośniki BT.
Surroundy można wpiąć w listwę, ustawić za kanapą albo… użyć w innym pokoju jako bezprzewodowe głośniki BT.

JBL Bar 1300 - złącza i funkcje sieciowe

JBL Bar 1300 został wyposażony też w trzy wejścia HDMI (wszystkie obsługują standard 4K). Na wszelki wypadek zainstalowano też wejście optyczne. Jest złącze LAN, a USB służy do celów serwisowych.

Producenci sprzętu mogą odetchnąć dzięki stabilizacji dwóch głównych standardów surround – Dolby Atmos i DTS:X. Ważniejsza stała się sfera sieciowa i strumieniowa; JBL Bar 1300 wspiera systemy Apple AirPlay 2, Google Chromecast oraz Spotify Connect.

Ustawienia 

Użytkownik nie jest absorbowany zaawansowanymi ustawieniami. Soundbar ma być z założenia przystępnym, łatwym w obsłudze systemem kina domowego. W uzyskaniu najlepszych rezultatów pomoże system automatycznej kalibracji, który jest szczególnie potrzebny przy fizycznie oddzielnych głośnikach efektowych.

Producent określa system akustyczny jako 11.1.4, chociaż rozszyfrowanie jego struktury nie jest łatwe.
Producent określa system akustyczny jako 11.1.4, chociaż rozszyfrowanie jego struktury nie jest łatwe.

W zestawie nie ma dodatkowego mikrofonu; system korzysta z mikrofonu wbudowanego w listwę. Na tej podstawie nie da się ustalić położenia wszystkich źródeł dźwięku względem słuchacza, bo listwa "nie wie", gdzie siedzi słuchacz.

A może jednak wie… W instrukcji obsługi znalazłem bardzo precyzyjne wskazówki dotyczące ustawienia belki i głośników efektowych (wraz z odległościami od kanapy).

Wystarczy więc, że zobligujemy słuchacza, by umieścił kolumny efektowe tuż za swoją głową, a całą resztę da się już ustalić (mikrofonem w listwie). Niezależnie od wszystkich wątpliwości, zdecydowanie lepszy jest taki system kalibracyjny niż żaden.

Dodatkowo możemy dokonać pewnych regulacji, określić natężenie basu w kanale subwoofera, skorygować poziom sygnału kanałów efektowych (także sufitowych).

JBL Bar 1300 - odsłuch

Większość osób ustawi JBL Bar 1300 na szafce albo powiesi na ścianie, podłączy i bez dodatkowych ceregieli "odpali", używając go w seansach filmowych lub do słuchania muzyki. JBL doskonale sobie zdaje z tego sprawę… dlatego pomija zaawansowane funkcje i ustawienia.

Mimo to są przygotowane podstawowe, niezbędne regulacje, a ponieważ dostarczony do testu egzemplarz nie był fabrycznie nowy, dlatego przed rozpoczęciem prób wykonałem procedurę przywracania wyjściowych ustawień – czyli średni poziom w kanałach efektowych oraz w kanale niskotonowym (3 w skali pięciostopniowej).

Niewielu sprzedawców zagłębia się w tajniki konfiguracji i dopasowuje ustawienia do sklepowych warunków akustycznych. A chcąc zrobić dobre wrażenie – soundbar powinien od razu solidnie łupnąć basem.

Trzy wejścia i jedno wyjście HDMI na pewno wystarczą; jest zarówno kanał zwrotny eARC, jak i obsługa sygnałów 4K.
Trzy wejścia i jedno wyjście HDMI na pewno wystarczą; jest zarówno kanał zwrotny eARC, jak i obsługa sygnałów 4K.
Z tylnej ścianki JBL Bar 300 dmucha owalny bas-refleks.
Z tylnej ścianki dmucha owalny bas-refleks.

Dodałbym z rozpędu, że zgadza się to z ogólniejszą polityką "Pomarańczowych", jednak byłoby to krzywdzące uproszczenie, gdyż nie tylko w urządzeniach Hi-Fi, ale także np. w słuchawkach JBL można zauważyć ostatnio umiar i brzmieniową wszechstronność. Dotyczy to również modelu Bar 1300.

Poziom niskich tonów wyjściowo jest wprawdzie nieco zbyt wysoki (jak na ogólniejsze standardy), ale nie ma w tym wielkiej przesady i nie tylko rozumiem, z czego to wynika, ale nawet przyjmuję za dobrą monetę. Wystarczyło zejście do poziomu 2, aby uzyskać obiektywnie najlepszą równowagę.

Bas jest obfity, miękki, trochę kinowy, trochę subwooferowy, będzie się podobał użytkownikom nieobciążonym audiofilskimi wzorcami basu twardego i konturowego. JBL Bar 1300 gra też całkiem ładną średnicą (chociaż aby to lepiej usłyszeć, należy zejść z basem do poziomu 2).

Subwoofer to mała bestyjka, zainstalowany w dolnej ściance przetwornik ma średnicę 25 cm.

Subwoofer to mała bestyjka, zainstalowany w dolnej ściance przetwornik ma średnicę 25 cm.

Gdy niskie tony ustępują, "odsłania się" środek, odżywa, jest nasycony i komunikatywny, naturalny i przyjemny. JBL zrobił świetny użytek z imponującego zestawu przetworników w listwie.

JBL Bar 1300 unika słabości wielu soundbarów – dolna średnica jest mocna, dzięki temu wokale nabierają siły i barwy. Stają się "obecne", ale niekrzykliwe. Średnicy nie rozjaśniają nadmiernie wysokie tony – dopełniające, gładkie, delikatne. Tym razem nie wystrzelą stąd fajerwerki, ale też nic nie potnie nam uszu.

JBL nie dzwoni i nie błyszczy, energia płynie z soczystego, bogatego zakresu nisko-średniotonowego. Przestrzeń Bar 1300 jest umiarkowana w rozmachu i naturalna w końcowym rezultacie. Efekty surround nie są spektakularne, ale zachowują spójność i płynność. JBL Bar 1300 to emocje i komfort.

Pilot jest prosty i wygodny, ma wydzielone strefy dla podstawowych zadań i regulacji.
Pilot jest prosty i wygodny, ma wydzielone strefy dla podstawowych zadań i regulacji; zaawansowane funkcje (a nie ma ich wiele) przeniesiono do aplikacji mobilnej.

Jedna aplikacja

JBL dopracował gruntownie koncepcję soundbara z dodatkowymi ”satelitami” efektowymi. Na uwagę zasługuje kilka aspektów. Zacznijmy od pochwał dla systemu mocowania głośników efektowych do listwy, czemu służą precyzyjne prowadnice oraz układ magnesów.

Przy takim połączeniu listwa może nadal działać jako system przedni, korzystając wówczas z dodatkowego potencjału (głośników i wzmacniaczy pracujących w satelitach) oraz szerszego rozstawienia kanałów bocznych (listwa ma wówczas aż 140 cm).

Dopięcie głośników do listwy jest też konieczne, aby naładować umieszczone w nich akumulatory (chociaż można również wykorzystać złącza USB), dzięki czemu będzie możliwe uruchomienie ich w akustycznie najlepszej konfiguracji – za słuchaczem (na wysokości uszu).

Satelity na jednym ładowaniu pracują 12 godzin. Konieczność ładowania satelitów jest pewną uciążliwością, ale w zamian nie trzeba ich podłączać do zasilania 230 V, a więc do żadnych kabli (sygnał audio z listwy płynie oczywiście bezprzewodowo).

Soundbary tego typu spotykaliśmy u JBL-a już wcześniej (np. model Bar 9.1 sprzed kilku lat), jednak w tym roku dodano kolejny pomysł (chociaż też niezupełnie nowy, podobne rozwiązania stosują inne firmy): możemy w ogóle "zerwać więzi" z listwą i wykorzystać satelity jako samodzielne, bezprzewodowe głośniki Bluetooth.

Specyfikacja techniczna

JBL Bar 300
Subwoofer Tak
Konfiguracja 11.1.4
Wejścia/wyjścia HDMI 3/1
Wejścia cyfrowe 1 x toslink
Wejścia analogowe Nie
Dekodery surround Dolby Atmos, DTS:X, Dolby Digital
Komunikacja LAN, Wi-Fi, BT
Pilot Tak
Aplikacja mobilna Tak
Automatyczna kalibracja Tak
Strumieniowanie Apple AirPlay 2, Spotify Connect, Google Chromecast, BT
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
JBL testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio styczeń 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu