JBL
Studio 150p

Duże subwoofery nas nie opuszczają, ale w tym wypadku nie wypada mówić o dużej skrzyni. Kształty odbiegające od prostopadłościanu są nam znane, pojawiają się subwoofery kuliste, w kształcie piramidy też już spotykaliśmy, podobną do JBL-a formę miał model NS-SW Yamahy, testowany kilka lat temu, ale zetknięcie się z takim "wynalazkiem" należy wciąż do rzadkości, więc przyciąga on nasz wzrok na dłużej.

Nasza ocena
Wykonanie
Awangardowy, kontrowersyjny, ale na pewno wyjątkowy styl serii Studio 100, połączony z dobrą techniką. Głośnik i bas-refleks ukryte na dolnej ściance.
Laboratorium
Niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 25 Hz), bardzo wysoki poziom maksymalny (115 dB).
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Czy będzie, czy nie będzie pasował do pomieszczenia? To pytanie zbyt często powstaje w głowach klientów - dzisiaj wszystko do wszystkiego musi pasować... JBL Studio 150P raczej do niczego nie będzie "pasował", poza innymi głośnikami serii Studio 100, do stylu których wyraźnie nawiązuje "poszatkowaną" górną ścianką ("wave design"); nie kryje ona w sobie żadnych układów akustycznych - to element designu, dekoracja w czystej postaci.

JBL Studio 150P wygląda bardzo oryginalnie, nie jest z gatunku: "wciśniecie mnie wszędzie i zapomnicie". Tyle że nawet widoczny, nie zdradzi mniej zorientowanym, że jest subwooferem czy nawet ogólnie "urządzeniem głośnikowym" - bowiem głośnika nie ma na żadnej z widocznych ścianek, gdyż oczywiście popsułoby to cały efekt wizualny. Przy takiej formie ani okleina drewnopodobna, ani nawet naturalny fornir nie byłby odpowiedni, więc można było tutaj zaoszczędzić, pokrywając ścianki czarną, "techniczną" folią (górną "czapę" wykonano z tworzywa).

Ale nawet przy tych wszystkich "atrakcjach", wraz z głośnikiem umieszczonym na dolnej ściance, możemy uznać Studio 150P za konstrukcję technicznie dość konwencjonalną, a więc... solidną. To w końcu, a nawet przede wszystkim, subwoofer JBL-a, firmy, który szuka dojścia do nowych klientów za pomocą brawurowych czasami pomysłów wzorniczych, ale nie zapomina, że dobry dźwięk nie bierze się z wyglądu.

Obok 25-cm głośnika zainstalowano otwór bas-refl eks; na dolnej ściance, największej ze wszystkich, jest dość miejsca na obydwa elementy. Wymagało to oczywiście zastosowania wysokich nóżek, pozwalających fali wydostać się na zewnątrz. Tak skonfi gurowany subwoofer, podobnie jak z głośnikiem (i otworem) zainstalowanym na przedniej ściance, możemy bez obaw przysuwać do ściany, a nawet umieścić w narożniku pomieszczenia - ciśnienie zawsze znajdzie dostatecznie swobodną drogę ujścia.

Płyta wzmacniacza znajduje się z tyłu, ze wszystkimi klasycznymi regulatorami i stereofoniczną parą wejść RCA, z których jedno może pełnić rolę monofonicznego wejścia LFE. Wzmacniacz ma mieć moc 300 W - i to moc ciągłą. Mniejszym modelem tej serii jest Studio 140P, o takich samych proporcjach i wzornictwie, z 20-cm przetwornikiem niskotonowym i wzmacniaczem o mocy 150 W.

Andrzej Kisiel

Parametry
JBL Studio 150p
Produkowany Tak
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 25
Wymiary 47 x 44 x 44
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
JBL Studio 150p

W komentarzu do wyników subwoofera Boston umieściłem ogólną uwagę, że podawane przez producentów dane, dotyczące zakresu dostępnej regulacji górnej częstotliwości granicznej nie pokrywają się najczęściej z rzeczywistością.

Problem dotyka zwykle najniższego możliwego filtrowania, które nie jest tak niskie, jak wskazuje na to oznaczenie na lewym skraju pokrętła, czego wyraźnym przykładem będzie w tym teście REL. Przypadek JBL-a jest więc o tyle wyjątkowy, że dane producenta niemal doskonale odpowiadają wynikom pomiarów. Spadek -6 dB na górnym zboczu przesuwamy od 48 Hz (krzywa czerwona) do 140 Hz (niebieska), podczas gdy oznaczenia przy pokrętle informują o 50 Hz i 150 Hz.

Charakterystyka pośrednia (zielona), ze spadkiem -6 dB przy ok. 60 Hz, pojawia się przy ustawieniu na "godzinie dwunastej", a zielonożółta - po przełączeniu w tryb LFE; wtedy teoretycznie filtrowanie w ogóle powinno zostać wyłączone, w praktyce zostaje przesunięte nieco wyżej (-6 dB przy 160 Hz), przede wszystkim zbocze ma mniejsze nachylenie.

Przypomnijmy, że tego trybu używamy wtedy, gdy prowadzimy filtrowanie na poziomie procesora/amplitunera. Zakres regulacji jest więc bardzo satysfakcjonujący, Studio 150P możemy zintegrować z różnymi systemami, zarówno z kolumnami (niemal) pełnozakresowymi, jak i z małymi satelitami.

Dolna częstotliwość graniczna jest ustabilizowana w okolicach 25 Hz; chociaż to nie jest rekord tego testu, to wynik należy uznać za bardzo dobry, tym bardziej, że niezależny od filtrowania dolnoprzpustowego. Studio 150P wygląda kosmicznie, ale pod względem technicznym oraz parametrów jest bardzo solidny i uniwersalny.

JBL testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio kwiecień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu