CAMBRIDGE AUDIO
Minx X301

Tak się złożyło, że zwyczajowo porządkując prezentację według kolejności alfabetycznej (nazw firm), zaczynamy od subwooferów najmniejszych. Minx X301 to maleństwo na tle znacznie potężniejszych subwooferów, które pojawią się w kolejnym numerze, a nawet w tej grupie. Razem z niewiele większym Sub E-9F Dali tworzą wyraźną alternatywę.

Nasza ocena

Wykonanie
Mały, elegancko wykonany (lakierowanie na wysoki połysk), z tandemem 8-calowego głośnika i membrany biernej.
Funkcjonalność
Mały subwoofer przygotowany do współpracy z małymi satelitami (możliwe wysokie częstotliwości fi ltrowania). Standardowe regulacje, wejścia niskopoziomowe.
Brzmienie
Bez rewelacji, ale odpowiednie dla subwoofera tej wielkości. Spadek -6 dB przy ok. 30 Hz, przyzwoity poziom maksymalny 106 dB.
Artykuł pochodzi z Audio

Kwestia ich "osiągów" pozostaje otwarta aż do pomiarów w naszym laboratorium (prawdę mówiąc, informacje od producentów niewiele nas w tej sytuacji obchodzą), a skoro tak, to mniejsze gabaryty są same w sobie raczej zaletą niż wadą.

Cambridge Audio Minx X301 jest zatem stworzony dla tych, którzy z powodów estetycznych czy też braku miejsca szukają subwoofera relatywnie niewielkiego, do tego elegancko wykonanego, być może trochę słabszego od większości konkurentów w podobnej cenie, ale wcale nie "śladowego". To jeszcze nie gra pozorów, konstrukcja Minx X301 jest na tyle obiecująca, aby dać mu szansę, przynajmniej w teście...

Cambridge Audio Minx X301 to jeden z dwóch subwooferów w serii Minx; jest w niej jeszcze mniejszy X201, a ponadto głośniki satelitarne Min 12 i Min 22 - nie są to typowe "monitorki", audiofilskie podstawkowce, lecz malutkie kostki, które w ogóle "nie mają basu" i muszą współpracować z subwooferem w systemach wielokanałowych czy stereofonicznych.

Wskazuje to na główną ideę, jaka przyświecała przy projektowaniu subwooferów Minx, ale wcale nie ogranicza ich do firmowych związków. Możemy je wziąć pod uwagę planując wsparcie innych małych głośników, bylebyśmy tylko nie przesadzili z oczekiwaniami co do maksymalnego ciśnienia i dolnej częstotliwości granicznej.

Cambridge Audio Minx X301 jest stworzony dla tych, którzy z powodów estetycznych czy też braku miejsca szukają subwoofera relatywnie niewielkiego, do tego elegancko wykonanego.
Cambridge Audio Minx X301 jest stworzony dla tych, którzy z powodów estetycznych czy też braku miejsca szukają subwoofera relatywnie niewielkiego, do tego elegancko wykonanego.

Zdolność ustawienia wysokiej częstotliwości podziału (łączenia) z satelitami wydaje się być w tej sytuacji właściwością gwarantowaną, ale ciekawe, czy Minxowi można ograniczyć pasmo tylko do najniższych częstotliwości - czy jest dość uniwersalny, aby współpracować z większymi monitorami, które potrafią zejść np. do 50 Hz? Zmierzymy, zobaczymy.

Deklaracje producenta, że Cambridge Audio Minx X301, dzięki 300 W (moc wbudowanego wzmacniacza), jest "dostatecznie głośny, aby zapewnić efektowny bas w każdym systemie", na pewno są na wyrost, ale niewykluczone, że jest dostatecznie głośny (i niski), aby "dać radę" w mniejszych systemach i mniejszych pomieszczeniach.

W dolnej ściance umieszczono membranę bierną – takie rozwiązanie okazuje się bardzo częste w testowanych
W dolnej ściance umieszczono membranę bierną - takie rozwiązanie okazuje się bardzo częste w testowanych

Cambridge Audio Minx X301 - wzornictwo

Wielkość jest skromna, a wykonanie przyjemne - większa część obudowy jest polakierowana na wysoki połysk (dostępne są wersje czarna i biała), poziome krawędzie zaokrąglono, głośnik zasłania maskownica, ale łatwo ją zdjąć, aby patrzeć na efektowną, gładką, błyszczącą, aluminiową membranę. Kosz i mocowanie zasłonięto pierścieniem, na którym umieszczono firmowe logo.

Wysokie i wyprofilowane nóżki odsuwają obudowę od podłogi, bowiem w dolnej ściance też znajduje się źródło promieniowania – w tym przypadku membrana bierna.

Producent na początku opisu obiecuje, że Cambridge Audio Minx X301 został wyposażony w dwa 8-calowe "drivery", czyli aktywne przetworniki, jednak dalej przyznaje już, iż konstrukcja zawiera ABR (Auxiliary Bass Radiator) jako dodatek do głównego przetwornika.

Membrana bierna to "głośnik bez magnesu".
Membrana bierna to "głośnik bez magnesu".

Membrana bierna ma tutaj taką samą średnicę jak głośnik, wygląda z zewnątrz bardzo podobnie, chociaż prawdopodobnie jest dociążona (strojenie takiego układu wymaga niższej częstotliwości rezonansowej membrany biernej niż głośnika).

Tak jak głośnik zajmuje prawie całą przednią ściankę, tak membrana bierna – całą dolną; wymiary w przybliżeniu sześciennej obudowy dopasowano do ich średnic. 

Czy nie musiano dopasowywać objętości do parametrów? Jak wyjaśniamy to dokładniej nieco dalej, aktywny układ zapewnia korekcję charakterystyki, co pozwala na zmniejszenie objętości.

Małe do małego

Chociaż niektóre małe subwoofery potrafią zaskakująco wiele zarówno pod względem niskiej częstotliwości granicznej, jak i wysokiego poziomu maksymalnego, to takie możliwości są zwykle kosztowne, wymagają bowiem specjalnych, najwyższej jakości głośników i wzmacniaczy o dużej mocy.

Większość małych subwooferów ma parametry "proporcjonalne" do swojej wielkości, a więc ustępuje tym większym. Tak też jest w przypadku Cambridge Audio Minx X301, co jednak nie przekreśla jego szans, sensu zakupu i zastosowania.

Dobierając subwoofer do małych satelitek, po pierwsze szukamy czegoś relatywnie niewielkiego, po drugie nie jest nam potrzebny bardzo wysoki poziom maksymalny, na który nie dotrze również dźwięk satelitów.

Zestaw regulacji jest klasyczny – ustawiamy poziom, fazę (płynnie) i częstotliwość podziału („odcięcia”); pomiędzy 120 a 160 Hz, naniesiono obrazki symbolizujące satelitki Min 12 i Min 22
Zestaw regulacji jest klasyczny – ustawiamy poziom, fazę (płynnie) i częstotliwość podziału („odcięcia”); pomiędzy 120 a 160 Hz, naniesiono obrazki symbolizujące satelitki Min 12 i Min 22

Wciąż korzystna jest niska dolna częstotliwość graniczna, ale i na wyższą (niż oferowana przez duże subwoofery) możemy spojrzeć łaskawie, biorąc pod uwagę, że zastosowanie takiego subwoofera wciąż znacznie rozszerzy pasmo przenoszenia ze względu na bardzo ograniczoną (od dołu) charakterystykę satelitek.

Warunki takie spełnia Camnbridge Audio Minx X301, ale nie jest to subwoofer odpowiedni do współpracy z większymi kolumnami. Ewentualnie z typowymi monitorkami, które zwykle sięgają (przy spadku -6 dB) do ok. 50 Hz - Minx X301 oferuje niższą częstotliwość graniczną, ok. 30 Hz, ale to tylko niecała oktawa "zysku", łatwo znajdziemy trochę większe i niekoniecznie droższe subwoofery, które zejdą niżej.

Gdy chcemy rozszerzyć pasmo systemu z dużymi kolumnami, wymagania względem subwoofera wzrastają zarówno pod względem dolnej częstotliwości granicznej, maksymalnego poziomu, jak też możliwości ustawienia niskiej górnej częstotliwości granicznej (tzw. odcięcia), aby subwoofer i kolumny nie wchodziły sobie w paradę (aby ich charakterystyki nie pokrywały się zanadto). Takie subwoofery są zwykle większe i droższe, ale pod każdym względem pasują do dużych kolumn, które pewnie też nie były tanie.

Dawid i Goliat – Minx X301 na tle Tagi Thunder SW-12 (to jedna z konstrukcji z 12-calowymi przetwornikami, które przedstawimy za miesiąc).
Dawid i Goliat - Minx X301 na tle Tagi Thunder SW-12 (to jedna z konstrukcji z 12-calowymi przetwornikami, które przedstawimy za miesiąc).

Specyfikacja techniczna

CAMBRIDGE AUDIO Minx X301
Dolna częstotliwość graniczna ok.30
Wymiary 31 x 26,5 x 28
Zakres regulacji filtrowania [Hz] 65–150
Poziom maksymalny (1m) [dB] 106
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Cambridge Audio Minx X301

Regulator górnej częstotliwości granicznej oznaczony jest na skrajach 50 Hz i 200 Hz, a pośrodku – 120 Hz. To bardzo szeroki zakres, ale zrozumiały ze względu na główne przeznaczenie tego subwoofera - współpracę z małymi satelitami.

W praktyce (w pomiarach) zakres ten, ustalany przez nas spadkiem -6 dB względem poziomu przy 50 Hz (dla danej charakterystyki) wynosi 65 Hz – 150 Hz (krzywa czarna i krzywa czerwona), jest więc mniejszy, ale wciąż powinien być wystarczający - każde nowoczesne satelitki dociągną do 150 Hz.

Z kolei filtrowanie przy 65 Hz pozwala zintegrować ten subwoofer z regularnymi, średniej wielkości monitorkami. Korzyść wyrażona dolną częstotliwością całego systemu będzie wyraźna, bowiem przy takim filtrowaniu -6 dB na dolnym zboczu to przyzwoite 28 Hz - nawet lepiej, niż podaje producent (31 Hz).

W pozycji środkowej (krzywa zielona), oznaczonej 120 Hz, spadki -6 dB mamy przy 35 Hz i 120 Hz – i takie ustawienie może być potrzebne z małymi satelitami.

Membranę bierną dostrojono do ok. 35 Hz, a poniżej dodano filtrowanie górnoprzepustowe (widoczne poprzez bardzo duże nachylenie zbocza), dzięki któremu układ nie będzie przeciążany dużymi amplitudami. Również dzięki temu udało się uzyskać niezły (jak na tak mały subwoofer) maksymalny poziom - 106 dB (przy 50 Hz).

CAMBRIDGE AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu