MONITOR AUDIO
Bronze W10 G6

To jeden z najnowszych subwooferów w tym teście, wprowadzony do sprzedaży wiosną tego roku, wraz z całą odświeżoną serią Bronze - teraz już szóstej generacji. Zastępuje podobną konstrukcję o podobnym symbolu (tylko bez indeksu G6), jest prezentowany przez producenta jako jeden z jej komponentów, ale nawet to nie przesądza o tym, że nie może być stosowany ze zupełnie innymi kolumnami, nie tylko Monitor Audio.

Nasza ocena

Wykonanie
Typowa wielkość i proporcje dla konstrukcji z 10-calowym niskotonowym i membraną bierną (schowaną na dolnej ściance). Do wyboru kilka wersji kolorystycznych.
Funkcjonalność
Dedykowany serii Bronze, ale w gruncie rzeczy uniwersalny. Standardowy zestaw regulacji i połączeń.
Brzmienie
Niska dolna częstotliwość graniczna (-6 dB przy 25 Hz), dobry poziom maksymalny (109 dB).
Artykuł pochodzi z Audio

Monitor Audio W10 G6 to w gruncie rzeczy (w swojej technice, estetyce, funkcjonalności i parametrach) subwoofer najzupełniej normalny, zwyczajny, przeciętny, co z jednej strony pozwala uznać jego uniwersalność, a drugiej - nie czyni z niego faworyta.

Prawdopodobnie producent zdaje sobie z tego sprawę i nie liczy na wielką karierę, lecz na zadowolenie "swoich" klientów, którzy skupiają się na wyborze głównych zespołów głośnikowych, a do subwoofera podchodzą z mniejszym zaangażowaniem, traktują go jako uzupełnienie, chociaż konieczne w kinie domowym, to niewymagające poszukiwania najlepszego, nawet w danej klasie cenowej. 

Wystarczy "przyzwoity", oby "pasujący" - i takim też będzie Monitor Audio W10 G6 w ramach dowolnego systemu zbudowanego na bazie serii Bronze.

Nie może być byle jaki, skoro jest w tej serii jedynym subwooferem, a są w niej konstrukcje zarówno podstawkowe, jak i wolnostojące, od wszystkich powinien być lepszy w przetwarzaniu niskich częstotliwości, mieć też odpowiednio wysoką "wydajność", aby zagrać w pomieszczeniach przynajmniej średniej wielkości.

Głośnik jest chroniony zdejmowaną maskownicą, a membranę bierną odsuwają od podłogi nóżki o wysokości 3,5 cm. Dostępne są aż cztery wersje kolorystyczne: czarna, ciemnoorzechowa, biała i "stare drewno" (producent nazywa to "urban grey").
Głośnik jest chroniony zdejmowaną maskownicą, a membranę bierną odsuwają od podłogi nóżki o wysokości 3,5 cm. Dostępne są aż cztery wersje kolorystyczne: czarna, ciemnoorzechowa, biała i "stare drewno" (producent nazywa to "urban grey").

A seria Bronze obiecuje wiele wrażeń wielokanałowych, zawiera bowiem, oprócz głośników głównych, centralnego i naściennych surroundów, również specjalny głośnik atmosowy.

Monitor Audio W10 G6 - przetworniki

Monitor Audio W10 G6 ma wielkość i konfigurację głośnikową podobną do SUB3010 Elaca. Na froncie znajduje się 10-calowy przetwornik, a na dolnej ściance - mniej więcej takiej samej wielkości membrana bierna.

Czytaj również: Podłączenie "głośnikowe" subwoofera - do czego służy?

Ponownie membranę umieszczono w dolnej ściance, ale tym razem wygląda ona inaczej niż głośnik.
Ponownie membranę umieszczono w dolnej ściance, ale tym razem wygląda ona inaczej niż głośnik.

Tym razem jednak nie jest ona przygotowana na bazie takiego samego kosza, nie jest "głośnikiem bez cewki i magnesu", lecz zupełnie płaskim dyskiem z tworzywa, tylko z górnym zawieszeniem (bez dolnego) i szczątkowym koszem w formie pierścienia, który przykręcamy do obudowy.

To zupełnie wystarczy, aby membrana bierna działała prawidłowo (oczywiście jej powierzchnia, masa drgająca i podatność zawieszenia muszą być dopasowane do parametrów głośnika i objętości obudowy).

Membrana właściwego głośnika prezentuje się tak, jak tego byśmy oczekiwali po konstrukcji Monitor Audio - to "miska" z C-CAM (aluminiowo-magnezowa, pokryta ceramiką), materiału stosowanego też konsekwentnie we wszystkich przetwornikach serii Bronze. Zainstalowany wzmacniacz pracuje w klasie D i ma moc (według informacji producenta) 220 W.

Czytaj również: Czy membrana bierna jest lepsza niż bas-refleks?

Membrana bierna jest płaska, nie ma też typowego kosza, a jedynie zewnętrzny pierścień.
Membrana bierna jest płaska, nie ma też typowego kosza, a jedynie zewnętrzny pierścień.

Monitor Audio W10 G6 - wykończenie

Głośnik jest chroniony zdejmowaną maskownicą, a membranę bierną odsuwają od podłogi nóżki o wysokości 3,5 cm. Dostępne są aż cztery wersje kolorystyczne: czarna, ciemnoorzechowa, biała i "stare drewno" (producent nazywa to "urban grey").

Dwie pierwsze łączą się z czarnym frontem (i taką też maskownicą), dwie kolejne - z białym. Solidny komponent serii Bronze, aby nie trzeba było szukać subwoofera gdzie indziej.

Faza liniowa czy skokowa?

Chociaż zestaw regulacji Monitor Audio W10 G6 zawiera dodatkową funkcję przełącznika profi li brzmieniowych, to obowiązkowy regulator fazy ma uproszczoną formę dwupozycyjnego przełącznikiem, a nie pokrętła pozwalającym na jej płynną zmianę. Czy to poważny kompromis?

Decyduje się na to wielu producentów, nie tylko w tanich subwooferach. Ustawienie właściwej fazy, chociaż jest bardzo potrzebne dla dobrego zestrojenia, w praktyce okazuje się dla użytkowników sprawą najmniej zrozumiałą i często w ogóle lekceważoną.

Czytaj również: Co różni głośniki stosowane w subwooferach od głośników niskotonowych stosowanych w kolumnach?

Średnica układu magnetycznego ma 13,5 cm, z tyłu jest wyraźne wybrzuszenie umożliwiające pracę cewki z dużą amplitudą maksymalną, a także wentylację. Producent podaje liniowy zakres pracy: 17 mm "pik-pik", czyli +/-8,5 mm.
Średnica układu magnetycznego ma 13,5 cm, z tyłu jest wyraźne wybrzuszenie umożliwiające pracę cewki z dużą amplitudą maksymalną, a także wentylację. Producent podaje liniowy zakres pracy: 17 mm "pik-pik", czyli +/-8,5 mm.

Chociaż płynna regulacja pozwala teoretycznie najlepiej zgrać subwoofer z satelitami, to czyni to zadanie znacznie bardziej żmudnym, a przez to zniechęcającym i pomijanym. I tak jest dość kłopotów z regulacją poziomu i filtrowania...

Zgadzając się na taki kompromis (przełącznik zamiast pokrętła), zachęcamy użytkowników do prostej próby: wystarczy ustalić, w jakiej pozycji przełącznika jest lepiej (więcej basu, oznaczającego lepsze zgranie fazowe), bez żmudnego poszukiwania ideału kolejnymi muśnięciami pokrętła.

Jeżeli mamy więc mamy regulację płynną, spróbujemy chociaż tego - pozycji skrajnych, czyli różniących się o 180o, a różnicę na pewno dostrzeżemy. W skrajnym przypadku źle ustawiona faza oznacza głęboką dziurę na charakterystyce, a tylko "niedoregulowana" - osłabienie.

Czytaj również: Dlaczego subwoofery kinowe są aktywne?

Regulacje są dostępne w tradycyjny sposób – na tylnej płycie; oprócz podstawowych opcji poziomu, częstotliwości filtrowania i fazy (tylko dwupozycyjny przełącznik) jest też trójpozycyjny przełącznik "trybów" – music/movie/impact. Wejścia to stereofoniczna para RCA i niezależne wejście LFE przydatne np. przy "równoległym" podłączeniu subwoofera do systemu stereofonicznego i wielokanałowego.
Regulacje są dostępne w tradycyjny sposób - na tylnej płycie; oprócz podstawowych opcji poziomu, częstotliwości filtrowania i fazy (tylko dwupozycyjny przełącznik) jest też trójpozycyjny przełącznik "trybów" - music/movie/impact. Wejścia to stereofoniczna para RCA i niezależne wejście LFE przydatne np. przy "równoległym" podłączeniu subwoofera do systemu stereofonicznego i wielokanałowego.

Specyfikacja techniczna

MONITOR AUDIO Bronze W10 G6
Dolna częstotliwość graniczna ok.25
Wymiary 36,5 x 32 x 36,5
Zakres regulacji filtrowania [Hz] 40-170
Poziom maksymalny (1m) [dB] 109
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Monitor Audio Bronze W10

Pokrętło regulacji częstotliwości filtrowania oznaczono na dwóch skrajach wartościami 50 Hz i 120 Hz. Wykonaliśmy pomiary dla tych ustawień, dla środkowej pozycji regulatora (tutaj nieoznaczonej żadną wartością), a także dla wejścia LFE.

Skrajnie niskie filtrowanie dało dość dziwne rezultaty (krzywa czarna) – znacznie niższy poziom również w zakresie niskich częstotliwości, czego nie wyjaśnimy, więc odłóżmy ten wariant na bok.

Przy ustawieniu w połowie skali (krzywa zielona) spadek -6 dB (względem umownych 50 Hz) na górnym zboczu mamy przy ok. 110 Hz, a przy ustawieniu na górnym skraju (krzywa niebieska) – przy ok. 170 Hz, a więc znacznie wyżej niż deklarowane 120 Hz, a krzywa czerwona to charakterystyka z wejścia LFE, z górną częstotliwością graniczną przy 200 Hz. Wracając do środkowego ustawienia, dającego najładniejszą charakterystykę, spadek -6 dB na dolnym zboczu pojawia się przy ok. 25 Hz.

O ile nie będziemy korzystać z wejścia LFE i regulacji filtrowania w procesorze AV, dla zestrojenia z większością kolumn należy eksperymentować przy ustawieniach regulatora pomiędzy "godziną" 9 a 12 (przekroczenie 12-tej to zbyt wysokie filtrowanie).

Ta rodzina charakterystyk została ustalona w trybie Music, natomiast dla wejścia LFE zmierzyliśmy też charakterystyki dla trybów Movie i Impact (odpowiednio krzywe niebieska i czarna na drugim rysunku). Music i Movie różnią się niewiele, przy żadnej częstotliwości nie bardziej niż o 1 dB – szkoda zabawy.

Natomiast Impact podnosi poziom w zakresie 40–120 Hz, czym trochę zawęża pasmo ustalane spadkami -6 dB po obydwu stronach. Ponieważ jednak nie forsuje najniższych częstotliwości, faktycznie dostaniemy znacznie mocniejsze uderzenie bez przeciążenia głośnika dużymi amplitudami, a także wyższy poziom maksymalny, niż ustalony w trybie Music (109 dB). Membranę bierną dostrojono do 36 Hz, charakterystyki zapowiadają niezłą odpowiedź impulsową.

MONITOR AUDIO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu